Lájkok háborúja: politikai csatatérré vált a Facebook
A LikeFight a Mandiner új, a közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző sorozata. Így szerepeltek a pártok, a politikusok, a véleményvezérek és a politikai mémoldalak októberben a Facebookon.
Forrás: mandiner.hu2021. 11. 07. 6:57
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A közélet és a politika egyik legfontosabb terepévé a közösségi média vált: itt zajlanak a viták, itt lehet elérni a bizonytalanokat, itt terjed leggyorsabban az információ. A politika számára ez harctér, Magyarországon pedig a Facebook a legfontosabb harcmező. A közéleti szereplőknek így elemi érdeke, hogy jelen legyenek ott, ahol a választóik az idejük egyre nagyobb részét töltik.
A Mandiner arra vállalkozott, hogy megvizsgálja, mekkora szeletet tudnak maguknak kihasítani a pártok, a politikusok, a véleményvezérek és a mémoldalak abból a figyelemből, amit a választók a közösségi médiában töltenek.
A szereplők eredményességét interakciószámok (like, komment, megosztás) és videómegtekintések alapján mérik. Az adatok pontosak, azokat közösségimédia-elemző rendszerek segítségével gyűjtötték és elemezték.
Első elemzésükben az aktuális politikai szezon nyitányát, október hónapot dolgozták fel. Október mind a jobboldal, mind a baloldal számára izgalmakkal teli volt: a baloldali előválasztással, majd később az október 23-i rendezvényekkel mindkét oldal megmutatta, mire képes az online térben. Nézzük az eredményeket!
Vezető politikusok harca
Elsőként azt vizsgálta a Mandiner csapata, mekkora aktivitást váltottak ki a jobboldali és a baloldali vezető politikusok.
Az összesített interakciószámokból látható, hogy
októberben nagyon éles versenyben a Fidesz politikusai több interakciót tudtak szerezni, mint a baloldali politikusok, és ebben Orbán Viktor Facebook-oldalának kritikus szerepe volt.
A Fidesznek látványosan erősebb az élmezőnye, de a 4. hely (Kocsis Máté) után nagy leszakadás érzékelhető. A baloldalnak gyengébb az élmezőnye, viszont a politikusaik sokkal kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtanak a közösségi médiában – vonta le a következtetéseket a Mandiner.
Jól látszik, hiába vált világossá a baloldali miniszterelnök-jelölt személye, hiába tisztultak le a frontvonalak, Márki-Zay Péter nem igazán tudott profitálni a jelöltségéből és a balliberális média által biztosított reklámból sem – olvasható a Mandiner elemzésében.
A netes számok egyelőre nem igazolják a Telex, a 444, a HVG és a 24.hu által épített narratíva megalapozottságát, miszerint Márki-Zay új, jobboldali szavazókkal egészíti majd ki a baloldali tábort.
Az látszik, hogy Márki-Zay Péternek nincs átütő erejű bázisa a neten, követőtábora nem nyúlik át a lövészárkokon, sőt még a baloldalnak is csupán csak egy részét tudja lefedni – hiszen októberben Dobrev Klára, de még az előválasztás első fordulójában kieső Jakab Péter is látványosabb eredményeket ért el nála.
Márki-Zay Péter számára az október az elemelkedés hónapja kellett volna legyen, ehhez képest távolról sincs egy kategóriában Orbán Viktorral – írja az oldal.
Pártok harca
A lap összehasonlította az egyes pártok oldalainak interakcióit is.
Az interakciószámokból az látható, hogy októberben a Fidesz egyértelmű győzelmet aratott a pártok versenyében. Ugyanakkor, ha a baloldali pártok interakcióit mind összeadjuk, akkor már fej-fej mellett áll a két tábor – ez viszont módszertanilag nem lenne helyes, mivel magas az egyes baloldali pártok rajongóinak keresztlájkolási hajlandósága – teszi hozzá értékelő cikkében a Mandiner.
Meglepő, hogy a modernitás és a fiatalok nyelvének beszélőjeként lefestett Momentumot és LMP-t még a KDNP is maga mögé utasította októberben a közösségi médiában – írja az oldal.
A baloldalon most zajlik a listaállítás, és ha a baloldali pártok és politikusok közösségi médiás mozgósító ereje a listaállítás egyik szempontja lesz, akkor ez is a Gyurcsány-párt tárgyalópozícióját erősítheti.
A magukat friss, tiszta erőnek nevező kezdeményezések (LMP, Momentum) ezen a téren súlytalannak bizonyultak.
Bár a táblázatban nem lettek feltüntetve, de érdemes megemlíteni, hogy a Magyarország Kormánya Facebook-oldal 925 738 interakciót hozott össze októberben, ha szerepelne a listán, akkor vezető helyen lenne ott – teszik hozzá.
Véleményvezérek és mémoldalak harca
Összeállításuk utolsó fejezetében a véleményvezérek és mémoldalak októberi teljesítményét elemezték a lap munkatársai.
A politikai mozgósítás ma már legalább annyira szól a véleményvezérekről és a népfelkelői lelkületű mémoldalak produktumairól, mint a politikusok megszólalásairól. Az elmúlt években a véleményvezér-jelenség a politikát és a közéletet is elérte, egész egyszerűen azért, mert az általuk megütött, néha akár még túlságosan is nyers stílus őszintébbnek tűnhet a választók számára, mint a patikamérlegen kimért politikusi közlemények – írják.
Ezt a trendet a nagyon magas véleményvezéri interakciószámok is igazolják.
A fenti összeállításból kitűnik, hogy a jobboldal Megafonra alapozott stratégiája egy év elteltével meghozta gyümölcsét. Végignézve a véleményvezér-oldalakat, látszik, hogy a jobboldal jóval szervezettebb, gyakorlatilag futószalagon gyártják a világmagyarázó kreatív tartalmakat és hírkommentárokat – kommentálja az adatokat a Mandiner.
Erős generációs törésvonal rajzolódik ki a jobboldal és a baloldal között ezen a téren.
A baloldali véleményvezérek jellemzően olyan személyiségek, akik a 2000-es években, a Gyurcsány-korszakban szereztek hírnevet (vagy még annál is korábban), eközben a jobboldali top 10 olyan fiatalokkal van tele, akik az elmúlt pár évben jelentek meg. A közösségi médiás véleményvezérek névsorát végignézve tehát megállapítható, hogy ezen a harctéren a jobboldal nagyobb potenciállal lehet majd képes mozgósítani a fiatalokat, mint a baloldal – következtet cikkében a Mandiner.
A véleményvezérek megjelenése mellett nem szorultak háttérbe a hagyományos mémoldalak sem, mindkét oldalon prominens szerepet töltenek be, legyen szó a DK-közeli Gond-olkodóról vagy a régi jobboldali kedvencnek számító Számokról – írják.
Jobb- vagy baloldal – ki nyert októberben?
A számokból látszik, kiélezett a verseny a közösségi médiában. Bár októberben a jobboldal nyert, az összeütközés valójában csak most kezdődött. Kíváncsian várjuk, hogyan alakul a következő időszak.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.