Lájkok háborúja: politikai csatatérré vált a Facebook

A LikeFight a Mandiner új, a közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző sorozata. Így szerepeltek a pártok, a politikusok, a véleményvezérek és a politikai mémoldalak októberben a Facebookon.

Forrás: mandiner.hu2021. 11. 07. 6:57
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közélet és a politika egyik legfontosabb terepévé a közösségi média vált: itt zajlanak a viták, itt lehet elérni a bizonytalanokat, itt terjed leggyorsabban az információ. A politika számára ez harctér, Magyarországon pedig a Facebook a legfontosabb harcmező. A közéleti szereplőknek így elemi érdeke, hogy jelen legyenek ott, ahol a választóik az idejük egyre nagyobb részét töltik.

A Mandiner arra vállalkozott, hogy megvizsgálja, mekkora szeletet tudnak maguknak kihasítani a pártok, a politikusok, a véleményvezérek és a mémoldalak abból a figyelemből, amit a választók a közösségi médiában töltenek.

A szereplők eredményességét interakciószámok (like, komment, megosztás) és videómegtekintések alapján mérik. Az adatok pontosak, azokat közösségimédia-elemző rendszerek segítségével gyűjtötték és elemezték.

Első elemzésükben az aktuális politikai szezon nyitányát, október hónapot dolgozták fel. Október mind a jobboldal, mind a baloldal számára izgalmakkal teli volt: a baloldali előválasztással, majd később az október 23-i rendezvényekkel mindkét oldal megmutatta, mire képes az online térben. Nézzük az eredményeket!

Vezető politikusok harca

Elsőként azt vizsgálta a Mandiner csapata, mekkora aktivitást váltottak ki a jobboldali és a baloldali vezető politikusok.

Fotó: Mandiner

Az összesített interakciószámokból látható, hogy

októberben nagyon éles versenyben a Fidesz politikusai több interakciót tudtak szerezni, mint a baloldali politikusok, és ebben Orbán Viktor Facebook-oldalának kritikus szerepe volt.

A Fidesznek látványosan erősebb az élmezőnye, de a 4. hely (Kocsis Máté) után nagy leszakadás érzékelhető. A baloldalnak gyengébb az élmezőnye, viszont a politikusaik sokkal kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtanak a közösségi médiában – vonta le a következtetéseket a Mandiner.

Fotó: Mandiner

Jól látszik, hiába vált világossá a baloldali miniszterelnök-jelölt személye, hiába tisztultak le a frontvonalak, Márki-Zay Péter nem igazán tudott profitálni a jelöltségéből és a balliberális média által biztosított reklámból sem – olvasható a Mandiner elemzésében.

A netes számok egyelőre nem igazolják a Telex, a 444, a HVG és a 24.hu által épített narratíva megalapozottságát, miszerint Márki-Zay új, jobboldali szavazókkal egészíti majd ki a baloldali tábort.

Az látszik, hogy Márki-Zay Péternek nincs átütő erejű bázisa a neten, követőtábora nem nyúlik át a lövészárkokon, sőt még a baloldalnak is csupán csak egy részét tudja lefedni – hiszen októberben Dobrev Klára, de még az előválasztás első fordulójában kieső Jakab Péter is látványosabb eredményeket ért el nála.

Márki-Zay Péter számára az október az elemelkedés hónapja kellett volna legyen, ehhez képest távolról sincs egy kategóriában Orbán Viktorral – írja az oldal.

Fotó: Mandiner

Pártok harca

A lap összehasonlította az egyes pártok oldalainak interakcióit is.

Az interakciószámokból az látható, hogy októberben a Fidesz egyértelmű győzelmet aratott a pártok versenyében. Ugyanakkor, ha a baloldali pártok interakcióit mind összeadjuk, akkor már fej-fej mellett áll a két tábor – ez viszont módszertanilag nem lenne helyes, mivel magas az egyes baloldali pártok rajongóinak keresztlájkolási hajlandósága – teszi hozzá értékelő cikkében a Mandiner.

Fotó: Mandiner

Meglepő, hogy a modernitás és a fiatalok nyelvének beszélőjeként lefestett Momentumot és LMP-t még a KDNP is maga mögé utasította októberben a közösségi médiában – írja az oldal.

A baloldalon most zajlik a listaállítás, és ha a baloldali pártok és politikusok közösségi médiás mozgósító ereje a listaállítás egyik szempontja lesz, akkor ez is a Gyurcsány-párt tárgyalópozícióját erősítheti.

A magukat friss, tiszta erőnek nevező kezdeményezések (LMP, Momentum) ezen a téren súlytalannak bizonyultak.

Bár a táblázatban nem lettek feltüntetve, de érdemes megemlíteni, hogy a Magyarország Kormánya Facebook-oldal 925 738 interakciót hozott össze októberben, ha szerepelne a listán, akkor vezető helyen lenne ott – teszik hozzá.

Véleményvezérek és mémoldalak harca

Összeállításuk utolsó fejezetében a véleményvezérek és mémoldalak októberi teljesítményét elemezték a lap munkatársai.

A politikai mozgósítás ma már legalább annyira szól a véleményvezérekről és a népfelkelői lelkületű mémoldalak produktumairól, mint a politikusok megszólalásairól. Az elmúlt években a véleményvezér-jelenség a politikát és a közéletet is elérte, egész egyszerűen azért, mert az általuk megütött, néha akár még túlságosan is nyers stílus őszintébbnek tűnhet a választók számára, mint a patikamérlegen kimért politikusi közlemények – írják.

Ezt a trendet a nagyon magas véleményvezéri interakciószámok is igazolják.

Fotó: Mandiner

A fenti összeállításból kitűnik, hogy a jobboldal Megafonra alapozott stratégiája egy év elteltével meghozta gyümölcsét. Végignézve a véleményvezér-oldalakat, látszik, hogy a jobboldal jóval szervezettebb, gyakorlatilag futószalagon gyártják a világmagyarázó kreatív tartalmakat és hírkommentárokat – kommentálja az adatokat a Mandiner.

Fotó: Mandiner

Erős generációs törésvonal rajzolódik ki a jobboldal és a baloldal között ezen a téren.

A baloldali véleményvezérek jellemzően olyan személyiségek, akik a 2000-es években, a Gyurcsány-korszakban szereztek hírnevet (vagy még annál is korábban), eközben a jobboldali top 10 olyan fiatalokkal van tele, akik az elmúlt pár évben jelentek meg. A közösségi médiás véleményvezérek névsorát végignézve tehát megállapítható, hogy ezen a harctéren a jobboldal nagyobb potenciállal lehet majd képes mozgósítani a fiatalokat, mint a baloldal – következtet cikkében a Mandiner.

A véleményvezérek megjelenése mellett nem szorultak háttérbe a hagyományos mémoldalak sem, mindkét oldalon prominens szerepet töltenek be, legyen szó a DK-közeli Gond-olkodóról vagy a régi jobboldali kedvencnek számító Számokról – írják.

Jobb- vagy baloldal – ki nyert októberben?

A számokból látszik, kiélezett a verseny a közösségi médiában. Bár októberben a jobboldal nyert, az összeütközés valójában csak most kezdődött. Kíváncsian várjuk, hogyan alakul a következő időszak.

Az eredeti, teljes cikk ITT olvasható el.

Borítókép: A LikeFight illusztratív grafikája (Forrás: Mandiner)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.