Utasként haltak meg tavaly legtöbben közúti balesetben

Az elsődleges adatok szerint 2021-ben némileg emelkedett a közúti balesetek száma az egy évvel korábbi adatokhoz képest, ám arányaiban többen haltak meg tavaly, mint 2020-ban. Feltűnő, hogy elsősorban a járművek utasai közül kerültek ki a halálos áldozatok.

2022. 01. 06. 12:04
Kiskunfélegyháza, 2021. október 24. Rendőr helyszínel összeroncsolódott személyautónál az M5-ös autópályánál Kiskunfélegyháza határában, ahol a gépjármű összeütközött egy másik, román személyautóval 2021. október 24-én. A balesetben egy nagy sebességgel érkező román autó belehajtott az előtte haladóba, amely az árokba csapódott és többször felborult. A román személyautó mintegy 150 métert ment tovább, majd kigyulladt és teljesen kiégett. A balesetben hárman megsebesültek. MTI/Donka Ferenc Fotó: MTI/Donka Ferenc
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kismértékben emelkedett hazánkban 2021-ben a közúti balesetek száma, ám 2020-höz képest többen vesztették az életüket.

Az elsődleges adatok szerint a halottak többsége utasként szenvedte el végzetes sérüléseit. A Közlekedésbiztonság című szakportál meg is jegyzi: 2021 az utasáldozatok éve volt.

Miközben alig nőtt az előző évihez képest a balesetek száma – plusz 2,5 százalék – több mint háromszor nagyobb mértékben nőtt (8,4 százalékkal) a halálos kimenetelű közúti tragédiáké. De ami ennél is elborzasztóbb: az előző évihez képest 16 százalékkal emelkedett a balesetek halálos áldoza­tainak a száma.

Sokkal több utasáldozatot követeltek tavaly a halálos kimenetelű közlekedési balesetek, mint korábban szinte bármikor – szögezi le a szakíró, aki hozzáteszi: 

jellemzően azért haltak meg, mert az utasok nem voltak bekötve, az ütközés ha­tására kirepültek az autóból és vagy a fának, falnak, úttestnek csapódás miatt haltak meg, vagy az autó alá szorultak, amiben addig utaztak, és az nyomta őket halálra.

Fontos megemlíteni, hogy 2020-ban 1956 óta a legkevesebb baleset történt a magyar közutakon. Nemcsak a pandémia miatti lezárások következtében, hanem a rendőrség szerint azért is, mert a járvány fegyelmezettebbé, szabálykövetőbbé tette az embereket. Ám a jelek szerint nem ilyen egyszerű a képlet.

A Közlekedésbiztonság szakírója szerint valójában senki, még a szakemberek és kutatók sem tudják miért vagy mitől lettünk 2020-ban és még 2021 elején is fegyelmezettebbek és szabálykövetőbbek az utakon, mint korábban, de jó, hogy így történt. 

Nagyon nem jó viszont, hogy ez a folyamat az év második felében mintha megtor­pant volna. 

Annak ellenére sem jó ez így, ha abból indulunk ki, hogy a tavalyit megelőző évekhez képest az idei trendek még mindig azt sugallják, hogy javul a közlekedésbiztonság Ma­gyarországon.

Minden idők legsikeresebb és legnagyobb társadalmi támogatottságú közlekedésrendé­szeti akciósorozata, a Pofátlan(tan)ítás nevű akció. A civilnek látszó, jól fel­szerelt rendőrautók kameráinak felvételeit nézve megállapítható: a helyzet még messze nem olyan jó, mint szeretnénk vagy amilyennek a statisztikák mutatják. Még rosszabb a kép, ha végignézzük a Buda­pesti Autósok Közössége oldalára feltöltött amatőr pofátlan(tan)ítók fel­vételeit.

Egyre több gépjárműben van videókamera, amelyek rögzítik a legpofátlanabb és a legveszélyesebb manővereket is. 

Ezek a felvételek előbb-utóbb eljutnak  a rendőrségre is, leggyakrabban a Budapesti Autósok Közösségén keresztül, akik minden súlyos szabálysértésről készült felvételt átadnak a rendőrségnek, amelyet névvel-címmel vállal a készí­tője, és a rendőrség általában eljárást indít a szabályszegőkkel szemben. 

Sőt, az ORFK illetékesei elmondták, a biztonság kedvéért átnézik a közösség oldalára feltöltött, de nekik át nem adott fel­vételeket is, és volt már rá példa, hogy azok között is találtak nyomoznivalót.

A Budapesti Autósok Közösségének amatőr pofátlan(tan)ító akciója és együttműködése a rendőrséggel a bizonyíték arra, ami egy a Századvég által végzett 2018-as közvélemény-kutatásból is napnál világosabban kiderült: 

a közlekedőknek elegük van abból, hogy egyesek a KRESZ és min­den más törvény fölé helyezhetik magukat, és másokat veszélyeztetve közlekedhetnek.

Közúti személyi sérüléssel járó balesetek száma 2021. (I–XI. hó): 13 034 (2020: 12 715). Halálos közúti balesetek száma 2021. (I–XI. hó): 414 (2020: 382). Közúti balesetben elhunytak száma 2021. (I–XI. hó): 484 fő (2020: 417 fő). (Forrás: Magyar Autóklub)

Borítókép: három súlyos sérült volt ennél a balesetnél (Fotó: MTI/Donka Ferenc)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.