Kismértékben emelkedett hazánkban 2021-ben a közúti balesetek száma, ám 2020-höz képest többen vesztették az életüket.
Az elsődleges adatok szerint a halottak többsége utasként szenvedte el végzetes sérüléseit. A Közlekedésbiztonság című szakportál meg is jegyzi: 2021 az utasáldozatok éve volt.
Miközben alig nőtt az előző évihez képest a balesetek száma – plusz 2,5 százalék – több mint háromszor nagyobb mértékben nőtt (8,4 százalékkal) a halálos kimenetelű közúti tragédiáké. De ami ennél is elborzasztóbb: az előző évihez képest 16 százalékkal emelkedett a balesetek halálos áldozatainak a száma.
Sokkal több utasáldozatot követeltek tavaly a halálos kimenetelű közlekedési balesetek, mint korábban szinte bármikor – szögezi le a szakíró, aki hozzáteszi:
jellemzően azért haltak meg, mert az utasok nem voltak bekötve, az ütközés hatására kirepültek az autóból és vagy a fának, falnak, úttestnek csapódás miatt haltak meg, vagy az autó alá szorultak, amiben addig utaztak, és az nyomta őket halálra.
Fontos megemlíteni, hogy 2020-ban 1956 óta a legkevesebb baleset történt a magyar közutakon. Nemcsak a pandémia miatti lezárások következtében, hanem a rendőrség szerint azért is, mert a járvány fegyelmezettebbé, szabálykövetőbbé tette az embereket. Ám a jelek szerint nem ilyen egyszerű a képlet.
A Közlekedésbiztonság szakírója szerint valójában senki, még a szakemberek és kutatók sem tudják miért vagy mitől lettünk 2020-ban és még 2021 elején is fegyelmezettebbek és szabálykövetőbbek az utakon, mint korábban, de jó, hogy így történt.
Nagyon nem jó viszont, hogy ez a folyamat az év második felében mintha megtorpant volna.
Annak ellenére sem jó ez így, ha abból indulunk ki, hogy a tavalyit megelőző évekhez képest az idei trendek még mindig azt sugallják, hogy javul a közlekedésbiztonság Magyarországon.
Minden idők legsikeresebb és legnagyobb társadalmi támogatottságú közlekedésrendészeti akciósorozata, a Pofátlan(tan)ítás nevű akció. A civilnek látszó, jól felszerelt rendőrautók kameráinak felvételeit nézve megállapítható: a helyzet még messze nem olyan jó, mint szeretnénk vagy amilyennek a statisztikák mutatják. Még rosszabb a kép, ha végignézzük a Budapesti Autósok Közössége oldalára feltöltött amatőr pofátlan(tan)ítók felvételeit.
Egyre több gépjárműben van videókamera, amelyek rögzítik a legpofátlanabb és a legveszélyesebb manővereket is.
Ezek a felvételek előbb-utóbb eljutnak a rendőrségre is, leggyakrabban a Budapesti Autósok Közösségén keresztül, akik minden súlyos szabálysértésről készült felvételt átadnak a rendőrségnek, amelyet névvel-címmel vállal a készítője, és a rendőrség általában eljárást indít a szabályszegőkkel szemben.
Sőt, az ORFK illetékesei elmondták, a biztonság kedvéért átnézik a közösség oldalára feltöltött, de nekik át nem adott felvételeket is, és volt már rá példa, hogy azok között is találtak nyomoznivalót.
A Budapesti Autósok Közösségének amatőr pofátlan(tan)ító akciója és együttműködése a rendőrséggel a bizonyíték arra, ami egy a Századvég által végzett 2018-as közvélemény-kutatásból is napnál világosabban kiderült:
a közlekedőknek elegük van abból, hogy egyesek a KRESZ és minden más törvény fölé helyezhetik magukat, és másokat veszélyeztetve közlekedhetnek.
Közúti személyi sérüléssel járó balesetek száma 2021. (I–XI. hó): 13 034 (2020: 12 715). Halálos közúti balesetek száma 2021. (I–XI. hó): 414 (2020: 382). Közúti balesetben elhunytak száma 2021. (I–XI. hó): 484 fő (2020: 417 fő). (Forrás: Magyar Autóklub)
Borítókép: három súlyos sérült volt ennél a balesetnél (Fotó: MTI/Donka Ferenc)