A fővárosi baloldal kitartott azon szándéka mellett, hogy lefújja a Gellért-hegyi sikló és az alsó állomáshoz tervezett autóbuszparkoló megépítését, amelyet háromnegyed részben magánvállalkozó valósított volna meg, egy negyed részben a Budapest Közlekedési Központ. A szerződést még 2009-ben kötötte a főváros, a megvalósítás az előzetes régészeti feltárással együtt most tavasszal kezdődhetett volna el.
A Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes által jegyzett javaslatot a testület 17 igen és hat nem szavazattal, egy tartózkodás mellett fogadta el a közgyűlés.
A Fővárosi Közgyűlés 2008. november 27-i ülésén döntött a Rác Sikló Kft.-vel – a névváltozást követően Gellérthegyi Sikló Kft. – és az I. kerülettel a fővárosi önkormányzat, valamint a budavári önkormányzat tulajdonában álló ingatlanokat érintően a parkoló-garázs és a sikló létesítményeinek megépítésére irányuló beruházás megvalósításáról szóló megállapodás megkötéséről.
– A döntésből adódó legnagyobb veszteség, hogy nem épül meg a sikló – mondta az előterjesztés tárgyalásakor Bagdy Gábor, a Fidesz–KDNP-frakció tagja, korábbi költségvetésért felelős főpolgármester-helyettes. A kormánypárti politikus szerint a döntés meghozatala előtt az összes feltételt meg kellett volna vizsgálni, mert hatalmas pénzügyi kockázatokat rejt a szerdai ülésre benyújtott előterjesztést elfogadása. Bagdy azt is javasolta, hogy mielőtt dönt a közgyűlés, egyeztessenek a beruházóval.
Karácsony Gergely főpolgármester az előterjesztésben felsorolt indokok mellett – mint a megváltozott jogszabályi környezet és a műszaki tartalom, tizenhárom éve csúszik a beruházás − arról beszélt, hogy a beruházásban a fővárost rengeteg környezeti kockázat érinti, és az időközben hozott módosításokkal a beruházás csak tovább terhelné a Gellért-hegyet, mert szerinte nem váltaná ki a turistabuszokat.
A főpolgármester szavai azért is furcsák, mert Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes napokkal ezelőtt még arról beszélt, hogy a főváros saját projektként valósítaná meg a hegyoldalban építendő felvonót. Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a Népszavának úgy fogalmazott: a városvezetés megunta a „sikló csiki-csukit”, ezért azt javasolja a közgyűlésnek, hogy a főváros álljon el a 2009-ben a Gellért-hegyi siklóberuházással kapcsolatban kötött szerződéstől. Arról egyelőre nem született döntés, hogy a magánberuházóval közös projektcégben lévő 25 százalékos kisebbségi tulajdonrésszel mit kezd a főváros. A városvezetés szeretné egyértelműsíteni: a siklót közberuházásként az uniós helyreállítási alapból kívánja megvalósítani.
Láng Zsolt, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője még a hét elején a Gellért-hegyi siklóprojektről a Magyar Nemzetnek azt mondta: senki nem ismeri a fővárosi vezetés döntése mögött húzódó valódi okokat. Karácsonyék sem őket, sem a beruházni kívánó céget, sem a nyilvánosságot nem tájékoztatták arról, hogy mindenfajta előkészítés nélkül miért akarják bedönteni ezt a beruházást.
– Nem értjük, hogy az évek óta tartó tervezésnek hogyan lehet egyeztetések, megfelelő konzultáció és a nyilvánosság tájékoztatása nélkül hirtelen véget vetni. Bár megszoktuk, hogy a baloldali vezetés Budapesten a nyilvánosságot is csak szlogenként használva szereti. A Citadella felújítása régi tartozás a budapestiek és az idelátogató turisták számára. Annyi biztos, hogy ez a fordulat a beruházásnak akár évtizedes csúszását is okozhatja – szögezte le a kormánypárti frakcióvezető.
Borítókép: Gellért-hegyi sikló látványkép (Fotó: Építészfórum)