Talajvizsgálatok, felmérések kezdődnek a Déli Körvasúton

Úgy tudni, háromféle feladatot végeznek el a vállalkozók.

Magyar Nemzet
2022. 04. 05. 21:37
Budapest, 2021. oktber 12. Hros vastlloms a Kelenfld s Szzhalombatta kztt megjtott vasti plya avatsnak napjn, 2021. oktber 12-n. A Nemzeti Infrastruktra Fejleszt (NIF) Zrt. beruhzsban megvalsult 53,8 millird forintos fejlesztssel egyebek kzt lehetv vlt, hogy a vonatok rnknt 120 kilomteres sebessggel kzlekedjenek a 20,5 kilomter hossz Pest megyei vonalszakaszon. MTI/Kovcs Attila Fotó: Kovács Attila
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Április 6-án, szerdán megkezdődnek a Déli Körvasút fejlesztéséhez szükséges első helyszíni, a részletes tervezést elősegítő vizsgálatok. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-ből (NIF) és a kormányzati Budapest Fejlesztési Központból (BFK) álló beruházói konzorcium megbízásából háromféle feladatot végeznek el a vállalkozók – tájékoztatott a BFK. A sajtóközlemény szerint a talajfúrással mintákat nyernek, a szondák közvetlenül mérik a talaj fizikai tulajdonságait, végül a geodéziai mérések a felszín, illetve a különféle műtárgyak elhelyezkedésének pontosabb meghatározását szolgálják. Úgy tudni, a munkálatok a Déli Körvasút mentén, a Kelenföldi pályaudvartól Pesten körülbelül a Gubacsi út vonaláig tartanak. A budai oldalon most, az első szakaszban kizárólag a MÁV területeit érintik, vagyis a töltésen, illetve a hidak alatti területeken folynak mérések, vizsgálatok. A pesti oldalon a MÁV-területek közvetlen környezetében is lesznek munkálatok, például a Budapest Park térségében.

A központ részletezte, hogy az úgynevezett geotechnikai feltárások (fúrások, szondázások) a mérnökök számára szolgáltatnak nélkülözhetetlen információkat a tervezéshez. A feltárásokat előre meghatározott helyeken készítik, hogy megismerjék a különböző tömörségű és összetételű rétegeket. A talajfúrásokat egy teherautóra szerelt fúrógéppel végzik. A nyert talajmintákon laboratóriumban számos mechanikai vizsgálatot végeznek, ezek eredményei alapján a tervezők meg tudják határozni a talaj fizikai tulajdonságait, az építendő szerkezetek méreteit. A vizsgálatok nemcsak a Déli Körvasút kivitelezési munkáihoz szükségesek, hanem ahhoz is, hogy a projekt a korábbinál pontosabb és több adatra alapozva újra megszerezze a környezetvédelmi engedélyét, mivel a korábbi engedélyt a bíróság februárban megsemmisítette.

Mint írják, a Déli Körvasút hosszú évtizedek óta a legjelentősebb vasúti fejlesztés Budapest területén, célja, hogy a zöld és klímavédő vasúti közlekedés nagyobb szerepet játszhasson a térségben. A Kelenföldi pályaudvartól a Népligetig megnövelik a vasút kapacitását, a meglévő kettő mellé harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány épül, továbbá Budán egy, Pesten pedig két új, akadálymentes, korszerű vasútállomás létesül. Így a fejlesztés után a tatabányai, székesfehérvári, pusztaszabolcsi vonalak irányából több elővárosi vonat érkezhet Budapest belső területére, ahol a Déli Körvasúton sűrű, gyors, metrószerű szolgáltatást nyújtva a keleti agglomeráció felé, a repülőtérre vagy éppen a külső körvasúton át Észak-Budára folytathatják útjukat. A Déli Körvasút kapacitásbővítése a kormány által tavaly év végén elfogadott Budapesti agglomerációs vasúti stratégiában vázolt egyik fejlesztés, összhangban áll a többi ottani fejlesztéssel, azokkal együtt az a célja, hogy Közép-Magyarországon megduplázódjon az elővárosi vasút utasainak száma.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Kovács Attila)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.