Pert indítottak a civilek a Ryanair ellen

A fogyasztóvédelmi egyesület szerint jogellenes az extraprofitadó áthárítása.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2022. 06. 28. 9:45
BELGIUM-TRANSPORT-AIR-RYANAIR-STRIKE Fotó: KENZO TRIBOUILLARD
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az Atka Fogyasztóvédelmi Egyesület civil szakértői kiemelt figyelmet fordítanak rá, hogy az úgynevezett fapados légitársaságok ne spórolhassanak a fogyasztóvédelmi jogszabályok betartásán. Ezért az egyesület a mai napon pert indított a Ryanair ellen és kérte a törvényszéktől annak kimondását, hogy tisztességtelen a Ryanair Általános Személy- és poggyászfuvarozási Feltételek azon feltétele, amelyik megengedi az adók és díjak fogyasztókra történő utólagos áthárítását – írja az egyesület közleményében.

Mint kifejtik: 

a per sikere esetén a törvényszék semmissé fogja nyilvánítani ezt a feltételt, és a Ryanair köteles lesz mindenkinek visszafizetni az utólagosan áthárított extraprofitadót. A fogyasztóvédők szerint innentől nem a Ryanair vezérigazgatója dönti el, átháríthatja- e a cég költségeit, hanem az illetékes bíróság. 

Az Atka szerint a perben várhatóan 2023-ban születhet ítélet.

Az egyesület felhívja arra a figyelmet, hogy az általuk indított közérdekű per nem helyettesíti a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálatait és nem része a minisztérium által elrendelt országos témavizsgálatnak. 

Mindazonáltal a civil fogyasztóvédők is üdvözlik a Ryanair elleni hatósági eljárásokat és fontos előrelépésnek tartják az országos témavizsgálatot.

Szerintük napjaink aktuális fogyasztóvédelmi problémája, hogy a magukat fapadosnak nevező légitársaságok nem biztosítanak megfelelő panaszkezelést a fogyasztóknak. 

Ezért az Atka felveti, 

a fogyasztóvédelemért felelős miniszter által elrendelt témavizsgálat során azt is szükséges vizsgálni, hogy Magyarországon kötelesek legyenek-e a fogyasztók számára nyitva álló személyes ügyfélszolgálatot nyitni a nagyobb utasforgalommal rendelkező légitársaságok. 

A civil fogyasztóvédők szerint a bírságolásnak csak rövid távon van pozitív hatása, az ügyfélszolgálati kötelezettség törvényi előírása viszont valódi megoldás lenne a Ryanair által okozott fogyasztóvédelmi problémákra. 

– A fogyasztók joggal várják el, hogy a korral haladva a fogyasztóvédelmi törvény 17/B. paragrafusa által most is előírt személyes ügyfélszolgálati kötelezettséget a közszolgáltató vállalkozások után most végre a nagy utasforgalmú légitársaságokra is kiterjesszék – teszik hozzá.

A fogyasztóvédők úgy vélik, kettő, az ügyfelek részére nyitva álló ügyfélszolgálati helyiség kialakítását indokolt törvényben előírni, egyet a repülőtéren, egyet Budapest központi részén.

Jelezték, az Atka egyeztetéseket kezdeményez a többi hazai fogyasztóvédő szervezettel, hogy közös javaslattal állhassanak elő a fogyasztóvédelmi törvény módosítására annak érdekében, hogy a kötelező személyes ügyfélszolgálat biztosítva legyen a fogyasztóknak.

Sokat javítana a magyar fogyasztók lehetőségein, ha a mostaninál több vállalat lenne köteles magyarországi ügyfélszolgálatot nyitni, a multik is elérhetőbbé válnának a fogyasztók problémái esetén 

– húzták alá.

Borítókép: illusztráció (fotó: Kenzo Tribouillard)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.