Vaszily Miklós: Sok a nyitott kérdés a reklámadó körül

Nem a reklámadó léte, vagy nem léte az alapvető probléma, hanem hogy miként lehet azt fair és arányos módon bevezetni – fogalmazott a TV2 elnöke a VG-nek adott interjújában. Vaszily Miklós – aki egyben az Index.hu-t is kiadó Indamedia Csoport társtulajdonosa – hasznosnak tartaná a piac fejlődésének megőrzése érdekében, ha a magyar tartalom-előállítók kaphatnának valamiféle kompenzációt. A médiamenedzser arról is beszélt, hogy augusztus elején derül ki, beléphet-e a szerb piacra a TV2, illetve hogy milyen változások történtek a Progress Media Hungaryhez tartozó Life TV és Ozone TV tévécsatornáknál, valamint a Pesti TV-nél – olvasható a VG.hu interjújában.

Forrás: VG.hu2022. 06. 28. 10:56
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azzal kapcsolatban, hogy jövőre mennyi eshet a TV2-re a 15 milliárdra tervezett reklámadóból Vaszily Miklós elmondta, hogy a részletek ugyan még nem ismertek, de ha azonos feltételrendszerrel vetik ki, mint 2015-ben, akkor az 7,5 százalékkal terhelné meg a reklámbevételeiket. Mint fogalmazott: ez komoly tétel, több mint 1,5 milliárd forint lenne 2023-ban. De egyelőre csak azt tudni biztosan, hogy van egy kormányzati szándék a reklámadó újbóli alkalmazására, ennek mikéntje azonban nem tisztázott, sok még a nyitott kérdés.

Elmondta, hogy egy ilyen nagyságrendű összeg mindenképp megnehezítené a helyzetüket, de kigazdálkodható, hiszen stabilan 3 milliárd forint körüli profitszinten zárják a pénzügyi éveket. Ezt figyelembe véve főleg a stratégiai növekedési céljaik teljesülését lassíthatja az új adónem bevezetése.

Egyébként szerintem nem a reklámadó léte vagy nem léte jelenti az alapvető problémát, hanem hogy miként lehet azt fair és arányos módon bevezetni

– tette hozzá, megjegyezve, hogy tapasztalatai szerint, 

a kormányzat nyitott arra, hogy meghallgassa a szakmai álláspontokat a különböző intézkedésekkel kapcsolatban.

A TV2 elnöke szerint az intézkedés esetleges bevezetése kapcsán érdemes figyelembe venni, hogy a fokozódó gazdasági nehézségek miatt a hirdetői kedv az év második felére megcsappanhat. Egy ilyen környezetben egy különadó bevezetése pedig tovább erősítheti a recessziós hatásokat, nem segítheti a gazdasági fellendülést. A másik kardinális kérdés a globális techóriások bevonása a közteherviselésbe: a ma már bőven 100 milliárd forint fölötti magyar reklámbevétellel rendelkező globális platformok, mint a Facebook vagy a Google 2015 és 2019 között ugyanis nem fizettek reklámadót. Cserébe később megállapodást kötöttek a kormánnyal, amely értelmében egy adott összeg megfizetésével rendezték a kötelezettségüket. Ez a szisztéma ugyanakkor utólagos, illetve nem igazán tervezhető.

A Pesti TV projektje kapcsán elmondta, hogy az elinduláskor is jelezték, hogy ez egy startup kísérlet, amelyet két éven belül felülvizsgálnak. Ez az ősszel lett volna esedékes, de mivel a következtetéseiket a nyári holtszezon nem befolyásolta, előrébb hozták. Kifejtette, hogy 

a tulajdonosi álláspont az, hogy ennek a tartalomnak televíziós csatorna formájában a mai magyar médiatérben nincs piaci racionalitása. 

Mivel viszont a tartalmat más közlési felületen alapvetően jónak találták, a műsoroknak kialakult egy törzsközönsége, az azokat előállító csapat lelkes és sikeres formátumokat is bemutatott, ezért az online folytatás lehetőségét megteremtik, sőt még annál is többet.

A tervek szerint a Progress Média Hungary létrehoz egy leánycéget, amely a szolgáltatója lesz a Pesti.tv-nek, egyúttal pedig a Pestisrácok.hu oldalnak. Huth Gergely a Pestisrácok főszerkesztőjeként tartalmi vezetői pozíciót visz majd. A Pesti.tv júliusban startol, az itt megjelenő videós tartalom egy egységet képez majd a Pestisrácok.hu-val. 

Azzal, hogy a tartalom megfelelő területre kerül, a televíziós költségvetéstől pedig megszabadul, így lényegesen kikönnyebbült a finanszírozása, a projekt értelmezhető formában tud működni. 

A médiamenedzser szerint, a televíziós és a tartalomgyártási piac is akkor tud fejlődni, ha teret adnak a kísérletezésnek. Ennek megfelelően 

mindenképp hasznos volt elindítani a Pesti TV csatornát, a működési tapasztalatokból pedig levonták a megfelelő következtetéseket

 – értékelt Vaszily Miklós.  

Névjegy

Vaszily Miklós, közgazdász, médiamenedzser, a TV2 Csoport elnöke, az MKB Bank felügyelőbizottsági tagja. 1996-ban a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen, 1997-ben az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán szerzett diplomát. Pályáját részvényelemzőként kezdte, majd 2001-től a Portfólió.hu-t kiadó Net Média Zrt., 2005-től az Index.hu Zrt. vezérigazgatója. Az Origó Zrt.-t 2010 februárja és 2014 novembere között vezette, 2015 augusztusától az MTVA vezérigazgatója. Később, 2018 októberétől az Echo TV vezérigazgatójának nevezték ki. Andy Vajna halála után, 2019-ben lett a TV2 elnöke.

A teljes interjút ITT olvashatja tovább.

Borítókép: Vaszily Miklós (Fotó: VG/Vémi Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.