Hatalmas szappanbuborékok repkednek, vidám kacagás tölti be a tornatermet. A másfél éves Zsófi egy zsámolyon ül, talpai a padlón, kezeivel a plafon felé nyújtózik, a buborékokat igyekszik elkapni. A kislány egy ritka betegséggel, a Freeman–Sheldon-szindrómával született. Apró talpacskái görcsösen állnak, izomtónusa pedig lazább, mint a vele egykorú társaié, értelmileg viszont teljesen ép, ugyanúgy nevet, huncutkodik, mint bármelyik korabeli kisgyerek. Sikerült! Jókedvűen anyja felé fordul, majd újra hatalmasat nyújtózik, hogy kipukkantsa a következő lebegő gömböt.
Ez az egyszerű gyakorlat abban segít neki, hogy tartása kiegyenesedjen, törzsizmai pedig megerősödjenek; ezzel a járáshoz szükséges izmokat is erősítjük
– magyarázza Molnár Dóra, aki hosszú hónapok óta kíséri és segíti a kislány fejlődését. A konduktor a csecsemőkortól az óvodáskorig tartó időszakban főképp a mozgásfejlődésben lemaradt gyerekekkel foglalkozik, de preventív jelleggel is tart foglalkozásokat.
TANULNI TANÍT
A konduktív pedagógia alapjait Pető András dolgozta ki az 1940-es években. A gyermekközpontú pedagógiai módszer a központi idegrendszeri sérült, a koraszülött, az eltérő izomtónusú és a megkésett pszichomotoros fejlődésű gyermekeknek ajánlott.
Az orvos hitte: idegrendszerünk a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, új kapcsolatok kiépülésének lehetőségével, és ezek a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósíthatók. A módszer éppen ezért a latin eredetű „konduktív” kifejezésről kapta a nevét, amelynek jelentése: rávezetés.
– A korai kondukció lényege, hogy megtanítjuk a gyermeket tanulni, mozogni, rávezetjük az adott feladatra, életkortól függetlenül. Ha tudom, hogy nem tud vagy nehezen öltözködik egyedül egy sérült gyermek, akkor olyan feladatot adok, ami felkészíti az öltözködéshez szükséges mozdulatokra: kezébe adok egy pálcát, betesszük a nyakába – ahogy a pólót is áthúzzuk a fejünkön –, és akár úgy forgunk vele jobbra-balra, mint mikor a két kezünket dugjuk bele. Ha pedig nehezen boldogul a mosdóhasználattal, egy labdával gyakorlunk hátranyúlni, amelyet csípőmagasságban kell körbevezetnie maga körül – magyarázza a tréner.
Ezekkel a mozdulatsorokkal és gyakorlatokkal rá tudjuk vezetni őket olyan hétköznapi helyzetek elvégzésére, amelyek a lehető legönállóbbá teszik őket, sérülésük fokát, életkorukat, értelmi képességeiket figyelembe véve – fejti ki a szakember, aki évek óta dolgozik együtt sérült, tipikus és atipikus fejlődésmenetű, valamint megkésett fejlődésmenetű gyermekekkel.
Molnár Dóra teljesen véletlenül csöppent a segítő szakma világába, egyetlen sérüléssel, szindrómával elő embert sem ismert korábban testközelből. – Mindössze annyit tudtam fiatal felnőttként, hogy gyermekekkel és a mozgással szeretnék foglalkozni. Sosem felejtem el, amikor először tapasztaltam, mit is jelent a konduktor hivatás. A Semmelweis Egyetem nyílt napján központi idegrendszeri sérülés következtében mozgássérülté vált óvodás gyermekek egy csoportja tartott előadást, akiket a háttérből az óvodapedagógus-konduktoraik segítettek. Szinte látható volt az az energia, az összhang, a kitartás, az a színtiszta szeretet, ami a gyerekek és a konduktorok között volt. Tudtam, ez az én utam is, éreztem, hogy itt vagyok a helyemen – idézi fel a fiatal szakember.