– Érdekes helyzetet örököltem két évvel ezelőtt, amikor a piarista rend magyar tartományfőnöke lettem, hiszen mi négyéves ciklusokban gondolkodunk, és ennyi időre készülnek a terveink is. Így az volt a feladatom, hogy a megkezdett munkát folytassam, és segítsem a korábban meghozott közösségi döntések végrehajtását – jelentette ki lapunknak Szakál Ádám, aki 2020 szeptemberében lett a piaristák magyarországi rendtartományának vezetője. Elmondta, hogy nehéz időszak van mögöttük, hiszen ő a koronavírus-járvány idején került a tartományfőnöki székbe, 2022 februárjában pedig kirobbant az orosz–ukrán háború.
Ezek miatt is sok kihívás érte a magyar tartományt, a fenntartott intézményrendszert és a szerzetesközösségeket is, ezekre igyekeztek megfelelő válaszokat adni.
Zsódi Viktor gazdálkodásért felelős tartományi asszisztens, a mosonmagyaróvári Piarista Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda igazgatója arra mutatott rá, hogy az egész rendtartomány bevonásával két éve kezdtek szervezetfejlesztésbe, a rendszert a kihívásokra válaszolva igyekeznek minél stabilabbá, átláthatóbbá tenni. Tapasztalt, civil gazdasági és pénzügyi szakértőket is felkértek erre a feladatra. Szakál Ádám szavai szerint ennek a munkának köszönhetően jól ketté tudják választani a mindennapos intézményfenntartási feladatokat és a hosszabb távú stratégiai kérdéseket, a szakértők segítségét inkább az előbbi területen veszik igénybe.
Fontos az innováció
Zsódi Viktor beszélt oktatási kérdésekről is, miközben kiemelte, hogy teljes mértékben szolidárisak világi tanáraikkal, annál is inkább, mivel látják az általuk végzett színvonalas szakmai munkát. – Üdvözlünk minden olyan lépést, tárgyalást, ami a tanárok társadalmi megbecsültségét növelheti, mert erre szükség van – tette hozzá. Zsódi szerint az oktatás területe mindig változékony volt. Példaként említette, hogy éppen tartományi innovációs napokat tartanak, ahol több száz, piarista iskolákban dolgozó tanár a pedagógiai gyakorlatait osztja meg egymással. Az egyik ilyen kísérlet, hogy a diákok tömbösítve tanulnak tantárgyakat, így jobban elmélyülnek egy-egy témában.
– Ezeket a próbálkozásokat fontosnak tartjuk, mert a piaristák mindig teret adtak a pedagógiai innovációnak. Erre azért is szükség van, mert a társadalom folyamatosan változik, és az új kihívásokkal küzdő diákság új válaszokat igényel. Például azt, hogy rendszeresen beszélgessünk a gyerekekkel
– fogalmazott Szakál Ádám. Úgy véli, minden téren támogatni kell a fiatalokat abban, hogy merjék vállalni a tanári pályát, hiszen ez a hivatás nagyon szép, de nem könnyű. A piaristák kiterjedt intézményhálózatot tartanak fent, így az energiaválság és az árak emelkedése kiemelten érinti a rend magyar tartományát.
Energiatakarékosság
– A fenntartó támogatja az intézményeit, számtalan módon segíti azokat. Megtanítjuk például a diákokat arra, hogy tudatosan, takarékosan használják az energiát. Ez közös feladat, mert ebben az új helyzetben az intézmény, a tanár, a diák és a szülő egyszerre tanul. A jó döntésekhez pedig folyamatos egyeztetésekre van szükség minden érintettel, hogy takarékoskodással minél tovább fenntartható legyen a jelenléti oktatás, mert a személyes interakciók rendkívül fontosak a gyermekek nevelésében – mondta Zsódi Viktor.
Felhívta a figyelmet arra, hogy az általa vezetett mosonmagyaróvári intézményben október 15. és november 15. között a gázhasználatot az egy évvel ezelőtti mennyiség negyedére tudták csökkenteni.
– Számíthatunk a szülők és az öregdiákok támogatására is – fűzte hozzá. Szakál Ádám tartományfőnök pedig elárulta, hogy váci iskolájukban a diákok energiacsoportot szerveztek, figyelik és mérséklik a fogyasztást, így takarékoskodnak.
A cél: Jézus Krisztus
A tartományfőnök szerint manapság nehéz a jövőt tervezni, de az értékekre figyelve kell megoldásokat találni. – A jövőképünket mindig változtatni, csiszolni kell, de a mai világunk arra taníthat meg minket, hogy kevésbé a megszokásainkhoz, sokkal inkább a mélyebb értékeinkhez kell ragaszkodnunk. Átfogóbban kell tekinteni a dolgokra, a pedagógiai megújulással az egész gondolkodásunkat kell átalakítani. Az oktatási rendszerben érdemes tágabb célokat megfogalmazni, helyben pedig engedni az innovatívabb megoldásokat. Jönnek majd ezután is válságok, de mindig tanulhatunk a múltunkból, hogy miként lehet az értékeinket az adott helyzetben továbbvinni – fogalmazott Szakál Ádám.
Zsódi Viktor úgy véli, a piarista iskoláknak gyógyító és inspiráló intézményeknek kell lennie.
– Fontos, hogy a diákjaink tudják a társadalom sebeit gyógyítani, és kovászként legyenek jelen az emberek között – tette hozzá. A piarista oktatási intézményekben is készülnek az adventre. – Nagyon szeretjük ezt az ünnepet, mert szakaszolható, így jól alkalmazható a pedagógiában. A várakozás lényege egy kisgyermek és egy középiskolás számára is átlátható, a kamaszok között pedig már gyűjtéseket is lehet szervezni. A fiatalok például jó cselekedeteket gyűjthetnek, egymásnak ötleteket adhatnak, hogy ki mit vállalhat a lelke épülésére. Az advent nagyon világosan Jézus Krisztushoz kapcsolható, mert karácsonykor ő jön el hozzánk, a vele való találkozás egész életünk célja – emelte ki a piarista tartományfőnök.