Az iskolai integráció minden menekült családot érint, ezért fontosnak tartjuk, hogy a tapasztalatok megosztásával és különböző szempontok megismerésével mind jobban támogathassuk őket ebben a folyamatban
– hangsúlyozta Kovács Adorján, a Magyar Cserkészszövetség (MCSSZ) elnöke a magyarországi cserkészek UAct (Scouts supporting humanitarian response for Ukraine) nevű nemzetközi programjának szakmai fórumán.
Az MCSSZ elnöke elmondta: az UNICEF és a Cserkészmozgalom Világszervezete (WOSM) együttműködésében megvalósuló CserKészen a segítségre – UAct Hungary projekt célja minél több fiatal mozgósításával enyhíteni a menekültkrízist, támogatni a menekült gyerekek integrációját, valamint módszertani anyagok kidolgozása is.
– Elsősorban magát a menekült állapotot kell megérteniük azoknak a civil szervezeteknek és iskoláknak, amelyek az Ukrajnából érkező gyerekek helyzetével foglalkoznak, és próbálják kezelni a felmerülő nehézségeket. Csak ezután lehet a gyermekeket elérni – fogalmazott előadásában Eckert-Ferencsik Anna pszichológus.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy a háborús krízis lélektanának alapja egy traumatizáció, mely a hosszan tartó tehetetlenség, kontrollvesztés nyomán növekszik, ezért óvatosan kell megközelíteni az érintetteket. A helytelen mintákat fel kell ismerni, és segítséget kell kérni – fogalmazott.
Kiemelte az ezzel foglalkozó fontosabb szervezeteket is: a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségét (LESZ), az Ökumenikus Segélyszervezetet, a Pszi Pontot és a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítványt.
Az iskolakezdés tanulságairól, az ukrajnai menekült gyerekek integrációjáról kerekasztal-beszélgetésen számolt be három érintett budapesti intézmény, a Wesley János Általános Iskola, a Szemere Bertalan Általános Iskola és a Bocskai István Általános Iskola igazgatója. Az intézményvezetők egyetértettek abban, hogy a gyermekeken általában látszódik a háború okozta pszichés trauma, amely nehezíti a beilleszkedést, az iskola pedig nem tud helyben egyedül eleget tenni az elvárásoknak.
A menekült családok gyakran semmilyen papírt nem hoznak magukkal az iskolába, ezért már az előtanulmányok felmérése is nehézségekbe ütközik. Különböző osztályokból, országrészekből és fejlettséggel érkeznek hozzánk az óvodás- és iskoláskorú gyermekek, olyan is van, akinek az édesapja a fronton harcol vagy már elesett
– mesélte az egyik intézmény vezetője, hozzátéve: jelenleg nincs az iskolák között együttműködés, pedig nagy szükség volna rá.
Arról is beszámoltak az igazgatók, hogy a formális oktatás sajnos kevés a jelenlegi helyzetben, ezért örömmel fogadták a Magyar Cserkészszövetség Cserkészkuckó nevű kezdeményezését, mely a menekültként hazánkba érkező gyermekeknek és fiataloknak, valamint a szülőknek nyújt hatékony segítséget.
– A lelkes önkéntesek többet érnek, mint a megfáradt profik – fejezte ki háláját a cserkészeknek az egyik intézmény vezetője.
A Cserkészkuckó program a XI. kerületben segíti a 4 és 18 év közötti ukrajnai menekült gyerekeket keddtől péntekig, mentálhigiénés szakemberek, pedagógusok, képzőművészek, valamint tolmácsok és lelkes önkéntesek közreműködésével. A Katolikus Karitásszal együttműködésben folyamatos szabad kapacitással, több iskolába is kijárnak, és egyéni egyeztetés alapján vagy a tanulásban, vagy a közösségépítésben segítenek.
– A Magyar Cserkészszövetség már több mint ötezer menekültet ért el. Bízunk benne, hogy a konferencia és a tapasztalatcserék révén a civil szervezetek, az oktatási intézmények és a menekültekkel foglalkozó szakemberek között elindul a párbeszéd a hatékonyabb segítség érdekében – mondta a szervezet elnöke.