Itt a bizonyíték, hogyan válik be a home office a hazai gyakorlatban

Szakemberek mondják el a véleményüket arról, vissza kell-e ülnünk a home office után az irodákba.

Magyar Nemzet
Forrás: Növekedés.hu2023. 06. 03. 14:33
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vége a járványhelyzetnek, egyre többször hangzik el, hogy most már el kell engedni a kényelmes otthoni munkavégzést, ideje visszatérni az irodába. De tényleg ez a gyakorlat? A Növekedés.hu körbenézett, hogy állnak a magyarországi cégek a home office-hoz vagy akár a hibrid munkavégzéshez. 

Időről időre felröppen a hír, hogy most már tényleg lezárult a home office korszaka, legutóbb a Disney kavarta fel az állóvizet, amikor Bob Iger bejelentette, a kétszázhúszezer alkalmazottat foglalkoztató gigacég kivétel nélkül mindenkit visszarendel az irodába arra hivatkozva, hogy semmi sem helyettesítheti a munkatársak fizikai együttlétéből fakadó kapcsolatot és alkotási képességet.

Ezzel együtt a Növekedés.hu arra keresi a választ, hogy csakugyan temetnünk kell-e a kényelmes otthoni munkát. Azt írják, 

a hazai felmérések szerint a legalább részben otthonról dolgozó kollégák hetvenhét százaléka hatékonyabbá vált, közel harmaduk pedig több feladatot végzett el egységnyi idő alatt, mint az irodában.

 Az Ersténél – az összes olyan központi területen, ahol ez a munkakör tartalmát és munkafolyamatokat nézve lehetséges – ma már a munkaidő hatvan százalékában dolgozhatnak otthonról a kollégák. Heti öt napból kettőt kell az irodában lenniük, de azt ők döntik el, hogy egy hónapon belül melyek legyenek ezek a napok – lehet akár másfél hetet folyamatosan bent lenni, majd a maradék időben otthonról dolgozni. A bank a távmunka lehetőségét is biztosítja, ezzel a kollégák közel tíz százaléka él.

„A magyarországi munkavállalók közül sokan a pandémia idején, a kényszerű otthon maradás következtében tapasztalták meg először a home office előnyeit. Az otthonról történő munkavégzés azonban a szükségből hamar lehetőséggé vált: mind többen szeretnének – legalább részben – otthonról dolgozni.

A nagyobb rugalmasságra már a koronavírus-járvány előtt is volt igény a hazai munkaerőpiacon, a pandémia azonban felerősítette ezt a folyamatot

– mondta a Növekedés.hu-nak Mihók Krisztina, az Erste HR-vezetője.

Egy, az Ersténél készült felmérés jól mutatja, mennyire fontossá vált a home office – írják. A banknál a központi területen dolgozó, az otthoni munkavégzésre lehetőséget adó munkakörökben ma már – az alapbér után – a második-harmadik helyen lényegében egyforma súllyal szerepel az otthoni munkavégzés lehetősége, illetve a különféle bónuszok és egyéb anyagi ösztönzők. A változó igényekre reagálva a bank is rugalmasabb működésre állt át.

A munkavállalók többsége szeretné igénybe venni a home office lehetőségét.

Az Ersténél a munkavállalók többsége él a home office lehetőségével; természetesen vannak olyanok, akik inkább az irodát választják az otthoni munkavégzés helyett, mert nekik az a kényelmesebb vagy hatékonyabb. A bank többször megkérdezte a kollégák véleményét az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban. A válaszokból kiderült: 

amellett, hogy megspórolják a munkába járás idejét, sok szempontból hatékonyabbnak is tartják a home office-t.

A munkavégzés hatékonyságában az Erste sem tapasztalt visszaesést, amihez Mihók Krisztina elmondása szerint 

az otthoni munkához szükséges infrastruktúra biztosítása mellett szükség van egy nagyon erős vállalati kultúrára is.

A HR vezető szerint alapvető feltétel a bizalom és a felelősségvállalás. A vezetőknek bízniuk kell a beosztottakban, hogy képesek akkor is jól gazdálkodni a munkaidejükkel, amikor otthonról dolgoznak. A kollégáknak pedig felelősséget kell vállalniuk a munkájukért, hogy ugyanolyan jól ellátják a feladatukat, mintha az irodában dolgoznának.

Bizonyos munkavállalók jóval hatékonyabban dolgoznak otthonról.

„A home office több szempontból jó lehetőség, és egyes munkakörökben ez maximálisan kivitelezhető. Vannak olyan kollégák, akik hatékonyabban tudnak dolgozni otthonról, és ez segítheti a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtését – mondta a Növekedés.hu-nak Sáfrány Lilla, a HR szolgáltatást nyújtó WHC Csoport magyarországi központjának HR-vezetője.

A WHC-nál szinte minden kolléga élhet ezzel a lehetőséggel, ennek szabályairól az adott terület vezetői döntenek.

Természetesen ez munkakörönként változó lehet, hiszen egyes pozíciókban, amelyeknél kiemelten fontos az ügyfelekkel való személyes találkozó, az aktív kapcsolattartás, és amely igényli a fizikai jelenlétet, korlátozottabbak a lehetőségek.

„A támogatói funkciót ellátó szervezeti egységeinkben azonban sokkal nagyobb a mozgástér, gyakoribb és elterjedtebb az otthoni munkavégzés. Ugyanakkor minden kollégáknak van lehetősége, hogy az országban működő tizenkét irodánk valamelyikében dolgozzon. A hibrid munkavégzés nálunk mára természetessé vált,

a cég közel 95 százaléknak van lehetősége rá, a vezető és a kolléga döntése, hogy hány napot, mikor dolgozik az irodából vagy otthonról.

Vannak olyan munkatársak is, akik full home office-ban vannak, ez minden esetben közös döntés munkakörtől, élethelyzettől függően.

A WHC-nál mindig is figyeltünk a kollégáink igényeire, a hibrid munkavégzés lehetősége is egy olyan pluszjuttatás, ami segíti, hogy a csapatunk tagjai jól érezzék magukat nálunk, biztosítva legyen az az optimális környezet, ahol a legeredményesebben végezhetik a munkájukat” – mutatott rá Sáfrány Lilla. 

Egy másik szakember véleménye szerint a vállalatok oldaláról is számos közvetett vagy közvetlen előny adódik a rugalmas munkavégzés támogatásából. Előnyt jelent „kezdve a költségoptimalizálástól a tehetségek bevonzásán és megtartásán át az általános márkaépítésig, sőt ez a szemlélet óhatatlanul elvezet a bizalomra, együttműködésre és bevonódásra épülő vállalati kultúra kialakulásához – vagyis 

igazi dimenzióváltást hozhat az egész szervezet számára

 – mondja Gönczy Gábor, a Stylers információ-technológiai cégcsoport ügyvezető-tulajdonosa hozzátéve, az előrejelzések szerint

óriási robbanás várható a munkaidő-nyilvántartó szoftveres megoldások területén, melyek szinte az összes munkaadói kételyre választ adnak.

Ezek a szoftverek nem csupán az aktív időszakokat, elvégzett feladatokat, pihenőidőket képesek követni, de extra funkcióként akár a delegálásban és a projektmenedzsmentben is óriási segítséget nyújthatnak. A kulcs a megfelelő előkészítésben van: ha elmagyarázzuk a kollégáknak, milyen előnyökkel jár számukra a rendszerek használata, nem pluszteherként vagy a bizalmatlanság jeleként tekintenek majd az újításokra. 

Borítókép és fotók: Illusztráció (Fotó: Pexels)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.