Talmácsi Gábor tanácsa: ne csak közlekedjünk, tanuljunk is meg motorozni
Számtalan közlekedési szituáció van, amelyet felismerve a halálos kimenetelű balesetek jelentős része elkerülhető lenne – véli Szabó Henrik közlekedésbiztonsági szakértő, aki szerint minden sofőrnek érdemes lenne egy vezetéstechnikai tréningen részt vennie, hogy időben felismerjék a veszélyhelyzeteket. Úgy látja azonban: a „hangulatkeltő” cikkekkel szemben a legtöbb esetben nem a motorkerékpárosok idézik elő a tragédiákat. Talmácsi Gábor szerint pedig a motorkerékpár műszaki állapota, a megfelelő védőfelszerelés és a vezetéstechnika mellett az sem mindegy, milyen motort választunk magunknak, sokan ugyanis a képességeiket meghaladó kétkerekűt választanak. A világbajnok motorversenyző azt tanácsolja: ne csak közlekedjünk, tanuljunk is meg motorozni.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
– A megfelelő fékezés, vészfékezés, kikerülés, szűk helyeken való manőverezés, kanyarodás és a motorkerékpár kezelése életmentőek lehetnek a mindennapi közlekedés során – hangsúlyozza Szabó Henrik, a HUMDA (Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség Zrt.) szakértője, motorkerékpár-vezetéstechnikai instruktor, aki szerint az elmúlt hetek tragédiáinak legtöbbje elkerülhető lett volna, ha a motorosok nemcsak a járműveiket készítik fel a szezonra, hanem a tudásukat is.
Az oktató emlékeztet, hogy az elmúlt időszakban egymást érték a közúti balesetek, közülük számtalan motoros karambol végződött tragédiával: idén már húsz felett van a halálos áldozatok száma, pedig még a szezon fele hátravan. – Valóban sok végzetes baleset történt rövid idő alatt, de ilyen időszak minden évben van, amikor valamilyen okból, mondjuk egy front vagy a kánikula miatt megnő a halálos balesetek száma – véli Szabó Henrik, aki szerint ugyanakkor túl sok „hangulatkeltő” cikk született, amelyben úgy fogalmaznak, „a motorosok által okozott balesetek”. – Az, hogy egy statisztikában megjelennek a motorosok, mint a baleset résztvevői, az nem azt jelenti, hogy ők okozták a balesetet. Sőt, a legtöbb esetben nem a motorkerékpárosok idézik elő a tragédiákat – szögezi le, hozzátéve, hogy boszorkányüldözés helyett az edukációra, nevelésre kellene a fókuszt helyezni.
A közlekedési szabályok megszegése mellett sok olyan tipikusnak mondható baleseti szituáció van, amelyeket felismerve számos szerencsétlenség elkerülhető lenne. A vezetéstechnikai tréningeken ezeket az életmentő gyakorlati készségeket tanítjuk meg a sofőröknek – fűzi hozzá a tréner.
Mint mondja, a legtöbben magabiztosan érkeznek a képzésekre, ám az első feladatok után rájönnek, hogy van mit gyakorolni és bizony megtanulni is.
Sokan érzik úgy, hogy a tudásuk megfelelő szinten van, de még a tapasztaltabbak is rácsodálkoznak a járművük képességére vagy arra, hogy milyen szinten lehet kezelni azt; de van, hogy a fékteljesítményen is meglepődnek, hogy milyen rövid idő alatt meg lehet állni a járművel
– mutat rá a szakember, aki egy meglepő dologra is rávilágít.
– Sajnos vannak olyan motorosiskolák, ahol azt oktatják, hogy az első féket inkább ne használják, ugyanis a motornak van egy specialitása, hogy fékezésnél a súlyának a 70-80 százaléka az első kerékre összpontosul, így amikor a tanuló vezető véletlenül rámarkol az első fékre, könnyen felborulhat. A motorostársadalomban ezért van egy olyan beidegződés, hogy az első féket nem igazán használják, nehogy fejre álljanak. Mi viszont ennek elébe megyünk, mert azt valljuk, hogy a motorkerékpáron a műszaki jellegéből adódóan az első fék az, ami igazán lassítja a motort.
Az egyik leggyakoribb halállal végződő eset, amikor az álló vagy nagyon lassan haladó kocsisort előz a motoros, és egy kis utcából kifordulnak elé.
– Ezek a helyzetek sosem végződnek szerencsésen. Ez viszont már nem vezetéstechnika kérdése, hanem a veszélyhelyzet felmérése. Nyugat-Európában már gondolkodnak azon, hogy a sofőröket az alapok mellett arra is megtanítsák, hogy felmérjék és elkerüljék ezeket a veszélyhelyzeteket. Ha nem megyünk bele egy olyan szituációba, amelyből statisztikailag bizonyíthatóan sok baleset van, jó eséllyel javítunk a statisztikán és eggyel több gyertya kerülhet a szülinapi tortánkra is – javasolja az instruktor.
– Mindig azt tanácsolom, hogy aki motorozik, az menjen el egy vezetéstechnikai tréningre. Mindenki, aki megfogadta a tanácsom, azt mondta: eddig csak közlekedett, most végre megtanult motorozni is – veszi át a szót Talmácsi Gábor, aki maga is rendszeres résztvevője ezeknek a tréningeknek. Azt vallja: még a legrutinosabb sofőröknek is mindig van mit átismételni és felfrissíteni. A világbajnok szerint nem mindegy az sem, milyen motorral, milyen tudással, mennyire vagyunk naprakészek a közlekedés szabályait illetően. – Egy autó esetében, még ha annak nem is olyan jó a műszaki állapota, akkor is jó eséllyel eljutunk A-ból B-be, míg egy motornál már közel sem biztos, hogy célt érünk, ha nem jó a gumi, a gumilégnyomás vagy ha valami szivárog. Sokkal nagyobb a kockázat – hívja fel rá a figyelmet. Majd úgy folytatja: sokszor nem gondolunk bele, hogy azokra a vészhelyzetekre, amelyek érhetnek minket az utakon, csak vezetéstechnikai pályán tudunk felkészülni. Jó tudni, milyen érzés hirtelen állóra fékezni egy motort 40 kilométer/órás sebességről.
Szabó Henrik és Talmácsi Gábor is egyetért abban, hogy nem csupán a tudásunk felfrissítése és a képességeink fejlesztése miatt érdemes elmenni időnként egy-egy képzésre, hanem akkor is, amikor egy kisebbről egy nagyobb, erősebb motorra váltunk, sokan ugyanis a képességeiket meghaladó kétkerekűt választanak.
– Sokat javult az elmúlt évtizedben a közlekedési morál, és az autósok jobban odafigyelnek a motorosokra, a KRESZ szabályainak frissítése azonban a közlekedés minden egyes szereplőjére ráférne. Sokan ugyanis még mindig nem tudják, hogy a motorosok mehetnek a buszsávban és az álló kocsisor mellett is előresorolhatnak.
– A jogosítványrendszer ugyan szabályozza, hogy milyen szintű tudás birtokában vagyunk és milyen teljesítményű motort vásárolhatunk, de fontos, hogy még az éles helyzetek előtt felmérjük, hogy az a súly, az a méret, az az ergonómia, az az ülésmagasság valóban jó-e ahhoz, amit elképzeltünk magunknak. A motor műszaki állapota, a megfelelő védőfelszerelés és a vezetéstechnika mellett tehát az sem mindegy, milyen motort választunk magunkat. A legtöbben ugyanis a tudásuk fölé lövik a motorokat. Egy kisebb, 100-200 köbcentiméteres motor teljesen más képességeket igényel, mint egy 1000 köbcentis. Egy közlekedési vészhelyzetben nem fogjuk tudni magabiztosan és biztonságosan irányítani a motort. Nagyon fontos, hogy urai legyünk a motorunknak. Hogy ne csak használjuk, ismerjük is annak a képességeit, és amikor krízishelyzetbe kerülünk, a lehető legjobban tudjunk rá reagálni – emelte ki a motorversenyző.
Borítókép: a HUMDA (Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség Zrt.) motoros vezetéstechnikai tréningjén gyakorolnak a motorosok (Fotó: Szatló Gábor)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.