Ezért tehetné meg Magyarország, hogy kevesebbet fizet az EU-nak

Megfosztják Magyarországot a neki járó uniós pénzektől – mondta lapunknak Ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász.

2023. 08. 01. 18:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van elvi lehetőség arra, hogy Magyarország mérsékelje befizetéseit – mondta a Magyar Nemzetnek ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász. 

A szakértő teljesen egyetértett Schiffer Andrással abban, hogy ha nem kapunk uniós pénzt, akkor mi se fizessünk, főleg annak a fényében, hogy a pandémia előtti gazdasági növekedés miatt Magyarország évről évre nagyobb összeggel járult hozzá az Európai Unió (EU) költségvetéséhez. 

Az alkotmányjogász úgy vélte, ami a befizetéseket illeti, egy markáns vélemény szerint az EU-büdzsébe a GNI-alapú (bruttó nemzeti jövedelem) befizetést nem irányíthatja szimpátia vagy politikai hovatartozás, „a befizetés az EU büdzséjébe olyan, mint a nyugdíjrendszer – máshol visszakapjuk”. Utóbbi álláspontot érdemes kiegészíteni azzal, hogy az EU-szerződések értelmében elvárható lojális együttműködés miatt ennek vonatkoznia kell a brüsszeli uniós intézményekre is, vagyis ott nem politikai irányultság és szimpátia alapján kellene döntéseket hozni a tagállamok felé irányuló kifizetésekről – állította.

Mint kifejtette, a GNI-alapú hozzájárulás mellett a másik két tétel a hozzáadottérték-adó – Magyarországon az áfa – arányos befizetése, illetve a vámtételek jelentik. Egyrészt ha a GNI, a bruttó nemzeti jövedelem bizonyíthatóan az EU-s források csökkenése miatt zsugorodik, akkor ez hatást gyakorolhat a meghatározott hányad szerinti hazai befizetést illetően az uniós költségvetésbe. Az is ismert, hogy az EU kizárólag az uniós tagállamok által a szerződésekben ráruházott hatáskörök határain belül jár el a szerződésekben szereplő célkitűzések megvalósításában. 

Minden hatáskör, amelyet a szerződések nem ruháznak át az EU-ra, a tagállamoknál marad. Amely területeken közös a felelősség, ott közös a költségmegosztás is

 – hívta fel a figyelmet ifj. Lomnici Zoltán.

Hozzátette, ahogy arra a miniszterelnök utalt, a magyar Alkotmánybíróság kimondta elvi éllel, hogy azokon a területeken, amelyeken az EU intézményei nem gyakorolják a hatékonyan a megosztott hatásköröket, a magyar hatóságok gyakorolhatják azokat. Ilyen például a határvédelem, ahol 2015 óta a határvédelmi kiadások bőven meghaladják a 650 milliárd forintot, azonban Brüsszel ennek alig több mint egy százalékát térítette meg. Miután az Európai Unióban beköszöntött lassan több, mint egy évtizede a politikai önbíráskodás korszaka, 

nem lenne meglepő, ha egyik vagy másik tagállam szintén az alternatív ön,- illetve jogérvényesítés útjára lépne 

– jelentette ki.

Az alkotmányjogász emlékeztetett: 

eddig arról szóltak a kommentárok, hogy Brüsszel nem akarja teljesíteni a fizetési kötelezettségeit egy uniós tagállam irányában, miközben nagyságrendekkel több pénzzel tartja fontosnak finanszírozni a nem EU-tag Ukrajnát az oroszokkal vívott háborúban. Ma már reálisabb, hogy nem képes teljesíteni és csak az időt húzza

 – vélekedett.

Az Európai Unióról szóló szerződés (EUSZ) szerint az unió és a tagállamok a lojális együttműködés elvének megfelelően kölcsönösen tiszteletben tartják és segítik egymást a szerződésekből eredő feladatok végrehajtásában, a költségvetés kapcsán gyakorlatilag ezen a terén viszont nem tartalmaz érdemi rendelkezést, amely számonkérhető lenne. A három fő intézmény büdzséalkotási együttes felelőssége pedig csak még nehezebbé teszi az elszámoltatást.

Hazánk számára a jogszerű források blokkolásával egyúttal a szerződésekből, illetve az unió intézményeinek intézkedéseiből eredő kötelezettségek teljesítését is megnehezíthetik, ami közép-, de inkább hosszú távon a közösségi integrációban való kölcsönösen lojális együttműködés akadályozását jelentheti. Az uniós intézmények ilyen hozzáállásával Magyarország szakmai vélemények szerint hamarabb válhat az EU nettó befizetőjévé, mint azt korábban gondolni lehetett. Orbán Viktor miniszterelnök már 2022-es tusványosi beszédében utalt arra, hogy 2030 környékére nettó befizető lehet az ország – idézte fel az alkotmányjogász.

Szerinte az EU-nak már közvetlenül a britek kilépése miatt legkevesebb hatvanmilliárd eurós költségvetési lyukat kellett számításba vennie. Ezek után pár hónappal később az EU vezetői jóváhagytak egy 540 milliárd eurós csomagot a koronavírus-pandémia miatti válsághelyzet kezelésére, amelynek van ukrajnai menekülteket érintő alfejezete, és ebből szintén visszatartanak pénzeket. Az uniós vezetés a háborút fontosabbak tartja: az uniós tagországok kétoldalú katonai támogatása Ukrajna részére meghaladja a nyolcmilliárd eurót, emellett összesen 11,6 milliárd euró az uniós költségvetés által volt biztosítva vagy garantálva 2022-ben. Újabb 18 milliárd euró uniós pénzügyi támogatást irányoztak elő 2023-ra kedvező hitelekként, emellé még további 7,8 milliárd eurót a tagállamok részéről – jelentette ki.

Ifj. Lomnici Zoltán kiemelte: 

Magyarországot a neki egyébként járó uniós pénzektől fosztják meg, de a Bizottságnak emlékezetben kellene tartania azt is, hogy az EU-tagállamoknak a bruttó nemzeti jövedelmen alapuló nemzeti hozzájárulása az unió költségvetéséhez arányban áll a tagállamok gazdasági erejével, ma pedig már Közép-Európa számít az EU gazdaságilag legdinamikusabban fejlődő nagyobb régiójának.

 

Borítókép: Ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász (Fotó: Mirkó István)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.