Potom százmillióba kerültek a fővárosnak a biciklisávok, és még nincs vége a „fejlesztéseknek”

Önti a pénzt a budapesti városvezetés a védett kerékpársávokra, hiába áll a csőd szélén a főváros. Számos kritika érte már az Üllői úti és a Váci úti műanyag oszlopos megoldást, viszont most már az is kiderült, hogy rendkívül drága volt.

Magyar Nemzet
2023. 08. 28. 13:00
biciklisáv
20230724 Budapest Kerékpársáv az Üllői úton Fotó: Mirkó István MI Magyar Nemzet Fotó: Mirkó István
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem százmillió forintból csinálták meg a fővárosban az Üllői és a Váci úti védett kerékpársávját – adta hírül a Világgazdaság a Budapest Közút tájékoztatása alapján. A gazdasági portál egyebek mellett arról kért adatokat a fővárosi közútkezelőtől, hogy mennyibe kerültek a pollerekkel védett bringautak.

A Váci úton mindkét irányban kialakított, körülbelül két kilométeres szakasz költsége 26 millió forint volt. Ez tartalmazza

  • az útépítést,
  • a forgalomtechnikai kialakítást,
  • a piros burkolatfestést
  • és a műanyag oszlopokat, az úgynevezett elhajló pollereket is.

Az Üllői úton szintén mindkét irányban létesült kerékpársáv, ám ez már összesen öt kilométer hosszan.

Ennek bekerülése már 70 millió forintra rúgott, amely szintén magában foglalja a fenti tételeket. 

Tehát a Váci úton és az Üllői úton életre hívott védett kerékpársávok összesen 96 millió forintot emésztettek fel. Valószínűleg a Budapest Közút is érzékelhette, hogy a csaknem százmilliós költés nagyon drágának tűnhet néhány kilométernyi bicikliútért, ezért kiemelték, hogy ennek a kiadásnak egy jelentős része akkor is megtörtént volna, ha nem kerékpársávot létesítenek ezeken az útszakaszokon.

Ráadásul kiderült, hogy az Üllői úton még nem is értek a végére a munkálatoknak.

A biztonságos kerékpársáv felfestései, a táblázása, a piros burkolatfestés és pollerek kihelyezése elkészült, csakhogy az érintett szakaszon a gyalogos-átkelőhelyek burkolatjeleinek felújítása még van még hátra, de ez egyébként még most is zajlik.

A Budapest Közúttól arról is érdeklődött a Világgazdaság, hogy terveznek-e további kerékpársávokat létrehozni, és ha igen, pontosan hol, és lesz-e ezek között pollerrel elhatárolt sáv. A cég sajtóosztálya erre úgy reagált, hogy a biztonságos kerékpársávok kialakítása egy koncepció része. A tervezés, az előkészítés, illetve a megvalósítás folyamatos, de a megvalósítás lehetősége „a főváros ismert anyagi helyzetétől nagymértékben függ”.

Ezalatt arra gondolhattak, hogy Budapest nyár közepe óta folyószámlahitelből működik. 

Július végére a főváros számlája már mínusz nyolcmilliárd forintot mutatott, és ez lesz még rosszabb: az augusztust várhatóan negyvenmilliárd forint mínuszban zárja az önkormányzat költségvetése. 

Ebben az a meglepő, hogy a finanszírozási szempontból kivéreztetett időszakban a városvezetés mégis talált fölösleges százmillió forintot, hogy abból kerékpársávokat alakítson ki. A kiskörúti, meglehetősen szellősen használt biciklisáv az autósok dolgát nehezíti meg. 

Az Üllői és a Váci úton felállított polleres megoldás pedig a mentőknél és a taxisoknál is kiverte a biztosítékot.

Mint arról beszámoltunk, először fordult elő, hogy a fővárosi várostervezés a közösségi közlekedés kárára bővítette – a már meglévő buszsáv helyén hozott létre védett bicikliutat – a kerékpáros úthálózatot. Ez a közlekedésszakma rosszallását is kiváltotta. Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója és egykori közlekedési államtitkár például többször is nyilvánosan kritizálta a városvezetést a döntés miatt. A BKK viszont azt állítja, hogy az új kerékpársávoknak köszönhetően hat százalékkal csökkent a torlódási idő.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Mirkó István)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.