– Egyes tanulmányok szerint a Földön minden ember élettartama átlagosan három évvel hosszabbodna, ha minden légszennyezés megszűnne – mutatott rá honlapján a Szegedi Tudományegyetem.

Az SZTE TTIK Földrajzi és Földtudományi Intézetének kutatói tanulmányukban 1300 európai városi és városkörnyéki mintaterületen belül vizsgálták a porszennyezés okait. Arra a kérdésre keresték a választ, hogy a milyen összefüggés mutatható ki a szálló por mennyisége és a városi területhasználat (beépített területek, parkok, vízfelületek stb.) kiterjedése között.
Kutatásuk során kimutatták, hogy a városi területhasználat kétféle formában befolyásolja a por mennyiségét.
Eredményeik szerint a hulladéklerakók, a bányaterületek, építési területek egész éven át „termelői” azaz kibocsátói a porszennyezésnek. A vízfelületek viszont pont ellenkező hatást fejtenek ki, egész éven át képesek megkötni a levegőben lebegő porszemcséket, ezáltal csökkenteni a szálló por mennyiségét.
A légszennyezés forrása évszakonként változik
– Vannak olyan területhasználat típusok, melyek csak egy bizonyos időszakban fejtik ki portartalmat növelő vagy csökkentő hatásukat. A zöldfelületek, mint a parkok, erdők, cserjés területek lombozata kizárólag késő tavasszal és a nyári hónapokban képesek „jó porfogóként” megkötni a szálló por egy részét. Nem meglepő, hogy minél magasabb a beépített területek (lakóterületek) aránya, annál nagyobb a városi levegő porterhelése. Ám ez a hatás kizárólag az októbertől áprilisig tartó fűtési időszakban érvényesül – mutatott rá az egyetem.
Egyes területhasználat típusok, az év eltérő időszakaiban „kétarcúan viselkednek”: bizonyos hónapokban csökkentik, majd más időszakokban növelik a városok porterhelését
– ismertette Seyedehmehrmanzar Sohrab doktorandusz hallgató.
A legérdekesebb összefüggést a közúthálózat kiterjedése és a levegő havonkénti átlagos szállópor-tartalma között találták a kutatók. Beszámolójuk szerint fűtési szezonban kimutathatóan tisztább a levegő (kevesebb a szálló por koncentrációja) a közutak környékén, mint a beépített területen, amely a közlekedő járművek menetszelével magyarázható. Rámutattak:
télen a fűtés miatt a lakóterületek környékén nagyon magas a levegő portartalma.
Ekkor a járművek mozgása miatt kialakuló szél „kitakarítja” az út menti területek levegőjét, ezért a közutak környezetében kevésbé szennyezett a levegő porral, mint a lakóépületek környékén – fejtették ki.