„Aki nem fizet, annál előbb utóbb kikapcsolják a szolgáltatást, legyen az gáz-, villany- vagy internetszámla. Ez így működik a világon mindenhol” – írta közösségi oldalán a fővárosi Fidesz. Rámutattak:
Karácsony Gergely 2 milliárd 175 millió forinttal tartozik a Budapest-bérlet fenntartásáért, vagyis azért, hogy a fővárosiak a HÉV-vonalakat, valamint az agglomerációs buszjáratokat is igénybe vehetik BKK-bérlettel.
„Talán ha nem osztották volna szét a budapestiek pénzét a haverok között, és nem vitték volna csődbe a fővárost, akkor most lenne miből kifizetni a számlát, és nem a budapestieken kéne elverni a port. Még egy feladat, amit Karácsony Gergely nem tudott elvégezni, de a kormányra mutogatás továbbra is jól megy neki” – hangsúlyozták a fővárosi Fidesz bejegyzésében.
Egy csütörtök délelőtti rádiós interjúban Lázár János is szóba hozta a Budapest-bérlet jövője körüli bizonytalanságot.
Sajtóértesülések szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium azt tervezi, hogy nem hosszabbítja meg a hibrid modellt a főváros és a MÁV–Volán között. Ez azt jelentené, hogy jövőre, egészen pontosan 2024. március 1-jétől a MÁV–Volánhoz tartozó járatokat kizárólag az állami cég saját jegyeivel lehetne használni Budapesten és az agglomerációban. A mostani gyakorlat az, hogy a főváros közigazgatási határain belül a BKK jegyeit is elfogadják a MÁV–Volán járatain.
Az ezt lehetővé tévő megállapodás még 2016. október 28-án jött létre. Azóta az elszámolás egy bonyolult képlet alapján történik a felek között. A hírek szerint a hétéves rendszer beszántásának oka, hogy
a fővárosi önkormányzat mintegy kétmilliárd forinttal tartozik az állami közszolgáltatónak, és mivel az ÉKM ajánlatát a Karácsony Gergely vezette önkormányzat nem fogadta el, így a 2022-es pénzügyi zárás sem történt meg.
Hogyan reagált Lázár János a Budapest-bérlet megszüntetésére?
A Rádió7-nek adott interjúban Lázár János megerősítette, hogy valóban napirenden van a budapesti hibrid rendszer jövőjének a kérdése. Úgy fogalmazott, hogy a legnagyobb igazságtalanság a főváros és vidék között húzódik, mert a vidéki adófizetők pénzéből is finanszírozzák a budapesti közösségi közlekedést: az állam évi 12 milliárd forintot ad erre, miközben más nagyvárosokkal nem tesz így.
Nem fair, hogy a vidék támogatja Budapestet, miközben az a leggazdagabb magyar város
– mutatott rá a miniszter. Áttételesen azt is megerősítette, hogy elszámolási vita robbant ki. Ugyanakkor a szövegkörnyezetből úgy tűnt, hogy nem eldöntött kérdés a közös finanszírozás megszüntetése.
Amennyiben a városvezetés nem hajlandó fizetni azért, hogy a MÁV és a Volán járatai is szolgáltassanak a területén, akkor az egész rendszert át kell alakítani. Ha nem fizetik ki a számlát, másképp kell megoldani
– jelentette ki Lázár János.