Lázár János elárulta, min múlik a Budapest-bérlet megmaradása

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közölte: nem hosszabbítja meg a hibrid közlekedési szerződést a fővárossal, miután Budapest több mint kétmilliárd forinttal tartozik. Lázár János miniszter most először beszélt arról, hogy mi lesz a jövője a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásának. Megerősítette, hogy napirenden van a kérdés, de úgy tűnik, még nincs döntés.

2023. 12. 21. 17:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Aki nem fizet, annál előbb utóbb kikapcsolják a szolgáltatást, legyen az gáz-, villany- vagy internetszámla. Ez így működik a világon mindenhol” – írta közösségi oldalán a fővárosi Fidesz. Rámutattak:

Karácsony Gergely 2 milliárd 175 millió forinttal tartozik a Budapest-bérlet fenntartásáért, vagyis azért, hogy a fővárosiak a HÉV-vonalakat, valamint az agglomerációs buszjáratokat is igénybe vehetik BKK-bérlettel.

„Talán ha nem osztották volna szét a budapestiek pénzét a haverok között, és nem vitték volna csődbe a fővárost, akkor most lenne miből kifizetni a számlát, és nem a budapestieken kéne elverni a port. Még egy feladat, amit Karácsony Gergely nem tudott elvégezni, de a kormányra mutogatás továbbra is jól megy neki” – hangsúlyozták a fővárosi Fidesz bejegyzésében.

Egy csütörtök délelőtti rádiós interjúban Lázár János is szóba hozta a Budapest-bérlet jövője körüli bizonytalanságot.

Budapest, 2014. május 16.Hőpapírra nyomtatott bérletszelvényt vesz ki egy utas a jegykiadó automatából a Keleti pályaudvar metróállomásnál 2014. május 16-án. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bevezette a hőpapírra történő jegy- és bérletnyomtatást.MTI Fotó: Máthé Zoltán
MÁV–Volán kivonulás a fővárosból: Lázár János elárulta, min múlik, hogy megmaradjon a Budapest-bérlet (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Sajtóértesülések szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium azt tervezi, hogy nem hosszabbítja meg a hibrid modellt a főváros és a MÁV–Volán között. Ez azt jelentené, hogy jövőre, egészen pontosan 2024. március 1-jétől a MÁV–Volánhoz tartozó járatokat kizárólag az állami cég saját jegyeivel lehetne használni Budapesten és az agglomerációban. A mostani gyakorlat az, hogy a főváros közigazgatási határain belül a BKK jegyeit is elfogadják a MÁV–Volán járatain.

Az ezt lehetővé tévő megállapodás még 2016. október 28-án jött létre. Azóta az elszámolás egy bonyolult képlet alapján történik a felek között. A hírek szerint a hétéves rendszer beszántásának oka, hogy

a fővárosi önkormányzat mintegy kétmilliárd forinttal tartozik az állami közszolgáltatónak, és mivel az ÉKM ajánlatát a Karácsony Gergely vezette önkormányzat nem fogadta el, így a 2022-es pénzügyi zárás sem történt meg.

 

Hogyan reagált Lázár János a Budapest-bérlet megszüntetésére?

A Rádió7-nek adott interjúban Lázár János megerősítette, hogy valóban napirenden van a budapesti hibrid rendszer jövőjének a kérdése. Úgy fogalmazott, hogy a legnagyobb igazságtalanság a főváros és vidék között húzódik, mert a vidéki adófizetők pénzéből is finanszírozzák a budapesti közösségi közlekedést: az állam évi 12 milliárd forintot ad erre, miközben más nagyvárosokkal nem tesz így.

Nem fair, hogy a vidék támogatja Budapestet, miközben az a leggazdagabb magyar város

– mutatott rá a miniszter. Áttételesen azt is megerősítette, hogy elszámolási vita robbant ki. Ugyanakkor a szövegkörnyezetből úgy tűnt, hogy nem eldöntött kérdés a közös finanszírozás megszüntetése.

Amennyiben a városvezetés nem hajlandó fizetni azért, hogy a MÁV és a Volán járatai is szolgáltassanak a területén, akkor az egész rendszert át kell alakítani. Ha nem fizetik ki a számlát, másképp kell megoldani

– jelentette ki Lázár János.

 

Figyelmeztet a BKK

Drágább és silányabb lesz a tömegközlekedés, ha az Építési és Közlekedési Minisztérium valóban kivezeti a MÁV és a Volán járatait Budapestről. Az ÉKM közölte, hogy nem hosszabbítja meg a hibrid közlekedési szerződést a fővárossal, miután Budapest több mint kétmilliárd forinttal tartozik. A szerződés nélkül a MÁV-, Volán- és HÉV-járatokon nem lehet majd BKK-jegyekkel és bérletekkel utazni, valamint a járatok kezelése és összehangolása is megszűnik – írja cikkében a VG.

A főpolgármester csütörtöki rendkívüli online sajtótájékoztatóján kijelentette: a kormány a „középkorba süllyesztené” Budapest közösségi közlekedését, ha a jövő évtől nem lennének érvényesek a Budapest-bérletek a MÁV, a Volán és a HÉV járatain a fővárosban. Karácsony Gergely felszólította a kormányt, hogy tegyen le szándékáról, és őrizzék meg a főváros és az agglomerációban élők számára a húsz éve működő összehangolt és integrált közlekedési rendszert. Bízik benne, hogy sikerül visszaülni a tárgyalóasztalhoz, és a jövő évben is a megszokott módon lehet közlekedni a fővárosban.

Borítókép: Karácsony Gergely a fővárosi Fidesz bejegyzésében (Forrás: Facebook)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.