A BKK korábbi vezérigazgatója is reagált a tegnapi hírekre, amelyek szerint a ma ismert Budapest-bérlet jövőre megszűnik, ugyanis Budapesten belül sem lehet majd igénybe venni vele a HÉV-járatokat, és az agglomerációs buszjáratokat vele. Vitézy Dávid azt írta, minden évben visszatérő vita, hogy a BKK – Budapesti Közlekedési Központ a Budapest-bérlet bevételeiből mennyi pénzt ad át az állami szolgáltatóknak azért, hogy a budapesti utasok a bérleteikkel az állami fenntartású HÉV-eket, kék és sárga Volánbuszokat és a MÁV Start vonatait is használhassák a fővároson belül –, illetve ennek a vitának a másik fele, hogy a BKK mennyit von le ebből az összegből saját utastájékoztatási, jegyellenőrzési, értékesítési tevékenységének költségei miatt.
Vitézy Dávid felidézte, a Budapest-bérletet mai formájában 2011-ben hozták létre:
„A BKK akkori vezérigazgatójaként rengeteg tárgyalás, számítás, egyezkedés után tudtunk megállapodni az állammal és elsőként az országban megoldani, hogy egy városban az alapárú bérlet is minden vonatra és Volánbuszra is jó legyen. Amióta a HÉV-ek és a kék Volán-járatok is állami fenntartásba kerültek, a Budapest-bérlet léte még fontosabb, sőt szó szerint nélkülözhetetlen.”
– írta a volt államtitkár.
Nem riogatni és hergelni kéne az embereket, hanem megoldást találni
Vitézy Dávid kritizálta Karácsony Gergely főpolgármestert, aki szerinte csupán dühös Facebook-posztokban érinti a komoly problémát, miközben emberek százezrei rémülten értesültek a hírekről Csepeltől Békásmegyerig, Rákosmentétől Budafokig, Cinkotától Soroksárig, miszerint a BKK-bérletük mellé egy másik bérletre is szükségük lesz az utazáshoz jövőre, ezáltal duplájára emelkedhet a munkába járásuk költsége. Ez ráadásul nyilvánvalóan érdemben és jelentősen rontaná a közösségi közlekedés versenyképességét – olvasható a bejegyzésben.
„Elképzelhetetlennek tartom, hogy ez valóban megtörténhessen és a Budapest-bérlet megszüntetéséről szóló hírek valóra váljanak”
– írta a korábbi államtitkár, majd hangsúlyozta:
„Valójában az asztalhoz kellene ülni és tárgyalás útján kellene megállapodni a számokról, sőt kellett volna már hónapokkal ezelőtt. Csak hogy értsük: a vita a fővárosi közösségi közlekedési büdzsé kb. 1 százalékról, kétmilliárd forintról szól. Éppen ezért felháborítónak tartom, hogy tárgyalás és megoldás helyett mindkét politikai oldal a konfliktust élezi, az utasokat riogatja, hogy ezáltal el tudja játszani: ő most aztán megvédi a vidéki/budapesti embereket a másikkal szemben. Unalmas és végtelenül káros ez a folyamat, amiben a két oldal országos pártpolitikai harcában minden egyes fővárosi szakmai kérdés a frontvonalon végzi”