A kormány támogatásával jöhetnek az új villamosok Budapestre

Elindult Budapest új CAF-villamosainak gyártása, azonban nem volt mindig biztos, hogy eljuthatunk idáig.

2024. 01. 23. 22:26
Budapest, 2022. április 17. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szolgáltatójának a Budapesti Közlekedési Vállalatnak (BKV) egyik, az 1-es járaton közlekedõ CAF Urbos spanyol gyártmányú villamosa halad a Rákóczi hídon, a kelenföldi végállomás irányába. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Faludi Imre
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megkezdődött azoknak a CAF-típusú villamosoknak a gyártása, amelyek közül az elsők idén ősszel érkeznek meg Budapestre. A fővárosi járműpark fejlesztése annak köszönhetően folytatódik, hogy a BKK – élve az opciós lehívás lehetőségével – 2022 novemberében a 20 rövid, tavaly márciusban pedig a fennmaradó 31 (26 rövid és 5 hosszú) járművet is megrendelte a spanyol gyártótól – tájékoztatta a Magyar Nemzetet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

Kezdetét vette a budapesti CAF-villamosok gyártása,

és már összeállt az első egység vázszerkezete. A spanyol járműgyártó ütemezetten halad a munkákkal: a vázszerkezet oldalának összeszerelését követően a kész elemek – a szükséges ellenőrzések után – a festési részlegbe kerülnek.

Fotó: BKK/CAF

A BKK 2022 novemberében 20 rövid CAF-villamost rendelt meg, a megállapodás szerint ezek első példányát várhatóan idén szeptember végén lehet átvenni, majd ezt követően havonta kettesével állnak forgalomba a villamosok. Ezenfelül a fővárosi járműflotta további 31 (26 rövid és öt hosszú) villamossal gyarapodik, az utolsó előreláthatólag 2026 nyár végén érkezik Spanyolországból.

A járműpark fejlesztése már indokolt volt, mivel a fővárosban naponta mintegy 330 villamos közlekedik.

A forgalomban lévő szerelvények harmada 45 évesnél idősebb, azaz legalább 15 évvel meghaladták a vasúti közlekedésben általános 30 évre tervezett élettartamukat, 

és cseréjük halaszthatatlanná vált. A fővárosi villamosbeszerzésekkel 2021-ig 73 vadonatúj CAF-típusú villamos állt forgalomba. Az újabb, összesen 51 jármű érkezésével és forgalomba helyezésével olyan vonalakon is közlekedhetnek majd alacsony padlós, légkondicionált, energiatakarékos villamosok, ahol jelenleg csak néhány, vagy egyáltalán nem közlekedik.

Fotó: BKK/CAF

 

Nem volt zökkenőmentes az új villamosok beszerzése

A CAF-fal történő 2014-es megállapodáskor  Budapestnek és a BKK-nak további 77 darab villamos megrendelésére maradt még lehetősége. Ez azért pozitívum, mert a szerződés az inflációt követve jelenleg is a 2014-es árakon biztosítja ezeknek a megrendelését. Ha ugyanezekre a CAF-okra most akarnának szerződni, kétszeres áron tehetnék meg. Közel hat éve a BKK 26 darab új villamost hívott le az opcióból 99 százalékos uniós és állami támogatás mellett. Ezek forgalomba is álltak 2020 körül – írja a Világgazdaság. Tehát a 77 darab villamost tartalmazó keretből megmaradt összesen 51, amiből 46 rövid és öt hosszú villamos.

A Karácsony Gergely által vezetett fővárosnak többször is haladékot kellett kérnie

a spanyol gyártótól – mivel lejárt volna a szerződés –, mire 2022-ben lehívtak összesen 20 darab rövid villamost. Ez a döntés akkor azért volt problémás, mivel a határidő lejárta után a fennmaradó 31 villamos piaci ár alatti beszerzése ellehetetlenedett volna, másrészt az sem volt látható, hogy a 20 darab jármű nettó 40 millió eurós költségére honnan lenne forrása a fővárosnak.

Ezeket a problémákat azonban 2023 elején a kormány feloldotta azzal a döntésével, amely fedezetet teremtett a főváros számára mind az 51 CAF lehívására a már futó uniós programok terhére. A Magyar Közlönyben jelent meg az „51 db CAF-villamos beszerzése Budapest részére” megnevezésű projekt, ami tartalmazza a pénzügyi megoldást. A kabinet ebben rögzítette, hogy egyetért a budapesti 51 darab CAF-villamos beszerzésével, azaz támogatja, hogy a projekt 54,148 milliárd forint összegű finanszírozása az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) terhére történjen meg, egyúttal jóváhagyja, hogy a meghatározottnál magasabb összegben, maximum 2178,739 milliárd forint értékben kerüljön sor kötelezettségvállalásra az IKOP Kohéziós Alapban.

A kormány a területfejlesztési miniszternek adta feladatul, hogy gondoskodjon támogatási szerződés megkötéséről, ennek határideje 2023. március 18. volt. Navracsics Tibor dolga volt az is, hogy lehetővé tegye a többletkötelezettség-vállalásnak a 2021–2027 közötti európai uniós források terhére történő haladéktalan átforgatását és a már teljesített kifizetések elszámolását.

Ezzel a megoldással tudott megvalósulni az összes fennmaradó villamos lehívása, így Budapestnek nem kell lemondani az új CAF-villamosokról.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTVA/Faludi Imre)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.