Miért okozhat súlyos tömegbalesetet az ónos eső és mire figyeljünk, ha ilyenkor kell autóba ülni?

Csodákra a téli gumik sem képesek.

Forrás: Magyar Közút2024. 01. 08. 13:47
Suv,Car,With,Rooftop,Cargo,Carrier,Trunk,Stay,On,Roadside
1916113885 Fotó: Galina_Lya
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán az egyik legveszélyesebb időjárási jelenség az összes közül az ónos eső, amely hamarosan egyre több gondot okozhat a közlekedésben résztvevőknek. Az viszont teljesen biztos, hogy a reggeli indulás előtt rengeteg bosszúságot okoz autósoknak, például, amikor fagyos kezekkel próbálják megszabadítani a szélvédőt az egybefüggő jégpáncéltól.

Fotó: MTI/Rosta Tibor

Útközben sem sokkal jobb a helyzet, a vezetés rendkívüli odafigyelést igényel a sofőröktől.

Az ónos eső kialakulását az idézi elő, ha a felső és alsó hideg légréteg közé egy melegebb légréteg szorul – írja Threads-csatornáján a Magyar Közút. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy a felső légrétegben még hó hull, ami utána megolvad, a talaj közelében pedig nem visszafagy a csapadék, hanem túlhűlt állapotba kerül. 

Kép: Threads/Magyar Közút 

Abban a pillanatban azonban, hogy valamivel érintkezik, azaz a „becsapódás” hatására a túlhűlt vízcseppek jéggé alakulnak – fűzték hozzá.

A jegesedés sokszor olyan gyorsan zajlik le, hogy a jégnek nincs ideje szétterülni, ezért domború jégfelületek keletkeznek,

az utakat pedig ilyenkor egybefüggő jégbevonat borítja, ami leegyszerűsítve azt jelenti, hogy tükörsimaságú jégen kell biztonságosan vezetni.  A Gumiwebshop nevű portál azt írja, hogy ha ilyen esetben kell autóba ülnünk, legalább 4 milliméteres barázdamélységű, és négy évnél nem idősebb legyen az autón lévő téli gumi. 

Hangsúlyozták, hogy jó minőségű téli gumival felszerelt autóval is csak a legvégső esetekben ajánlott útnak indulni, mert csodákra a téli gumik sem képesek. Elindulás előtt alaposan meg kell tisztítani minden ablakot a jégtől, utána pedig célszerű alacsony sebességgel pár fékezést végezni, hogy tisztában legyünk az autó képességeivel. Ha az autó már alacsony sebességnél is könnyen megcsúszik és irányíthatatlanná válik, aznap valószínű, hogy nem érdemes autóval útnak indulni – fűzték hozzá.

Emlékeztetnek arra is, hogy ha megcsúszik az autó a jégpáncélon, nem szabad ellenkormányozni, ilyenkor 

a csúszás irányába kell tekerni a kormányt, és megvárni, amíg az autó újra tapadást talál.

A fékek blokkolását pedig alapvetően kerülni kell.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.