– Tavaly januárban 11 százalékos béremelés volt az orvosoknál, idén márciusban pedig a szakdolgozók, szakápolók bérrendezésének második üteme következik. Mit gondol, az orvostársadalom, illetve az egészségügyben dolgozók elégedettek a fizetésükkel? Sikerült növelni az ágazat megtartó erejét?
– Mindenképpen. Magyarországon az orvosi bruttó átlagkereset 2,2 millió forint, ami meghaladja a nemzetgazdasági átlag háromszorosát. Ez olyan országokban jellemző, mint Franciaország, Luxemburg vagy Németország. Úgyhogy a nemzetgazdaság teljesítőképességéhez képest az orvosi bérek rendben vannak.
A szakdolgozói béremelést pedig, amelynek első lépése tavaly júliusban történt, folytatjuk idén márciusban.
Így összességében kevesebb mint egy év leforgása alatt több mint 40 százalékkal emelkedik a szakdolgozók alapbére. Ráadásul alapbéresítünk számos olyan pótlékot és más bérelemet, amely eddig nem számított bele a nyugdíjba vagy a táppénzbe, tehát a munkavállaló rosszul járt vele.
– Milyen változások lesznek a bérbesorolásban?
– Az egyik legfontosabb változás, hogy a szocialista típusú bértáblát magunk mögött hagyjuk. Egy sokkal rugalmasabb bértáblára állunk át, ahol az eddigi tíz helyett már csak öt kategória lesz a végzettségnek megfelelően, az alapfokútól az egyetemi, illetve adott esetben tudományos fokozatot szerzett végzettségig. Például akik a legtöbben vannak, azok a középfokú végzettséggel és OKJ-s képzettséggel rendelkező szakdolgozók, nővérek, ápolók. Ők eddig az „E” fizetési sávban voltak, ez most a hármas kategória lesz.
Ezek a szakdolgozók, amennyiben az alapkategóriába tartoznak, akkor a 410 ezer forint és a 684 ezer forint közötti sávban kereshetnek majd. Azokat a szakterületeket pedig, amelyek ápolási szempontból extra terhet – nagyobb pszichés vagy fizikai nyomást – jelentenek, kiemelt kategóriába soroltuk. Az ebben tevékenykedők alapbére 498 ezertől 770 ezer forintig terjed.
– Sok kritika éri az egészségügyet a várólisták miatt. A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő várólista-adatbázisából kiderült, hogy több mint 25 ezer páciens vár legalább 60 napja műtéti beavatkozásra Magyarországon. Várható valamilyen intézkedés a kormány részéről a várakozási idők csökkentése érdekében?
– Eddig is voltak erre irányuló intézkedéseink, és azok hatékonynak bizonyultak. A Covid-időszakot követően még húsz fölött volt a vezetett várólisták száma, amiből 13 úgynevezett kötelezően vezetendő várólista volt, az összes többi pedig kapacitáshiányos várólista. Ez azt jelenti, hogy ha hat hónapnál többet kell várni egy műtétre, akkor az intézmény megnyitja rá az intézményi várólistát. Akkor megígértem, hogy 2023 végére öt vagy hat olyan műtét lesz csak, ahol 60 napnál több lesz az átlagos országos várakozási idő.
Mára csupán három ilyen műtétcsoport van: a térdprotézis, a csípőprotézis, valamint a kiterjesztett gerincstabilizáló műtétek.
Az összes többi műtét esetében 60 nap alá süllyedt a várakozási idő, tehát nincs is igazán értelme várólistáról beszélni, viszont a transzparencia miatt a nyilvántartást továbbra is szeretnénk fenntartani.
Az átlagos várakozási idők is jól alakulnak: például a szürkehályo műtéteknél, a Covid-időszak után 90 nap fölött volt az átlagos várakozási idő, most 42-43 napnál járunk. A térdprotézisre 500 nap fölött kellett várni, most 200 nap környékén tartunk, amivel az európai középmezőnyben vagyunk.
Tehát – hála a magyar egészségügyi dolgozók áldozatos munkájának – már nem sokáig lehet politikai terméket csinálni a várólistákból.
– Európai viszonylatban Magyarország milyen helyet foglal el várakozási időket tekintve?
– Hazánkban a várakozási idők átlagosan megfeleződtek, ami európai viszonylatban is jónak mondható teljesítmény. Egyébként ez is azt mutatja, hogy a magyar állami egészségügyi ellátórendszer jól teljesít. Hozzáteszem, a magyar kormány 2010 óta több mint 70 milliárd forintot fordított célzottan a várólisták csökkentésére, és ez a program idén is folytatódik.
– Az intézmények között van különbség?
– Van, ez kétségtelen. Korábban elrendeltem, hogy minden vármegyei kórházigazgató kapja meg, melyik műtéttípusban mennyit kell várni az ő vármegyéjéhez tartozó kórházakban, illetve a környező vármegyék kórházaiban. A beteget pedig kötelező jelleggel tájékoztatni kell arról, hogy melyik intézményben kerül rövidebb idő alatt sorra.
A páciens élhet azzal a döntéssel, hogy hosszabb várakozás mellett is ragaszkodik az adott intézményhez, vagy hajlandó egy másik kórházban elvégeztetni a beavatkozást, rövidebb időn belül. A lényeg, hogy mindenképpen megfelelő információval kell ellátni ahhoz, hogy a döntést felelősen meg tudja hozni.