Alternatív valóságokban nőnek fel a mai gyerekek

A hagyományos oktatáshoz történő visszatérés fontosságát hangsúlyozta Frank Füredi, a a Mathias Corvinus Collegium (MCC) brüsszeli központjának vezetője az intézet által szervezett oktatási konferencián. Mint arra rámutatott, a progresszív nyugati világban a generációkat egymás ellen fordítják, a gyerekeket pedig arra nevelik, hogy ne kelljen felelősséget vállalniuk és különféle kibúvókkal ússzák meg a számonkérést. A szakértő szerint a PISA-mérések is azt sugallják, hogy nem a tudás számít igazán, hanem a készségek, amivel eltörlik a különbséget az oktatás és a képzés között.

2024. 02. 27. 18:51
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Nem adhatunk szabadságot a gyerekeknek, csak felkészíthetjük őket a szabadságra – mondta Frank Füredi, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) brüsszeli központjának vezetője az MCC Budapest Summit on Education (magyarul: budapesti csúcstalálkozó az oktatásról) című rendezvényén.

A központvezető arról beszélt, hogy egyesek szerint a múlt ismeretei egyre inkább használhatatlanná válnak, de a múltban is azt mondták, a televízió és a videójátékok el fogják vonni a fiatalok figyelmét. Amerikában azt állítják, hogy nincs értelme tudást tanítani, mert ami ma fontos, az használhatatlan lesz holnap, ezért tanítsunk nekik készségeket – ismertette.

 

Nyugaton nem a tudás számít

Az MCC brüsszeli központjának vezetőjét zavarja, hogy a nyugati világ ellenséges a konzervatív oktatással szemben, intellektus- és tudásellenes. A nyugat elhagyja a történelmi emlékezetet, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a fiatalok megtalálják gyökereiket a mai világban.

A PISA-mérések is azt mutatják, hogy nem a tudás számít igazán, hanem a készségek, amivel eltörlik a különbséget az oktatás és a képzés között. 

– Ha azt mondjuk, hogy a tudás nem fontos, az azt is jelenti, hogy nagyon keveset tudunk tanulni a múltból, azaz nincs értelme átadni a múltbeli tudást, az csak időpocsékolás – jelentette ki az intézetvezető.

Úgy látja, hogy a képzés, amikor készségeket tanítanak, éppen olyan, mint egy majom idomítása. Ez nem egyenlő az oktatással, mert egy gorillát nem lehet oktatni – mutatott rá az intézetvezető. Hozzátette: annak ellenére, hogy a világ állandóan változik, a kétszer kettő továbbra is négy, és nem hét. Ez ellentétben áll azzal, amit a progresszív Kaliforniában néhányan állítanak, akik szerint a matematika nem fontos. Ez katasztrófa – értékelt Frank Füredi.

 

Minőségalapú oktatás kell

Szerinte manapság a tanároknak másodosztályú pszichológusként kell dolgozniuk, feladatuk növelni a gyerekek önbecsülését, megerősíteni az érzelmi intelligenciájukat. Ez eddig rendben van, de ahogy már az ókori görögök is mondták:

az embereknek nem lehet érzelmi oktatást tartani, viszont lehet tanítani az érzelmeiket. Ezt nem úgy kellene tenni, hogy lenyomják Freudot a torkukon,

és elkezdik alaptalanul növelni az önértékelésüket, hanem úgy, hogy irodalmat tanítanak, verseket olvasnak fel, és megértetik velük, hogy miről szól a történelem. – Minőségalapú oktatásra van szükség, melyben történelmet és matematikát oktatnak – szögezte le az MCC brüsszeli vezetője.

 

Betegségnek állítják be a nehézségeket

Frank Füredi problémának nevezte, hogy minden társadalom oktatási rendszere attól függ, mit várnak el a gyerekektől, mekkora nyomást tudnak rájuk helyezni vagy hogyan motiválják őket.

Olyan világban élünk, ahol a gyerekeket a sérülékenységük határozza meg, folyamatosan orvosi diagnózist állítanak fel róluk. Sosem láttam még ADHD-járványt vagy diszlexia betegséget egy osztályteremben

– mondta. Hozzáfűzte, manapság ha valakinek nehezére esik az olvasás, ahelyett, hogy többet gyakoroltatnák, diszlexiásnak minősítik, amivel leveszik a válláról a felelősséget.

A progresszívek azt is rossznak tartják, hogy vizsgáztatják a gyerekeket, mert ettől pszichésen bizonytalanokká és depresszióssá válnak, illetve szorongani fognak. – Azt nem veszik észre, hogy a vizsgázás egy kreatív kihívás, ami akár élmény is lehet – mutatott rá az intézményvezető.

 

Fordított szocializáció

A gyermekeknek hízelgő, gyermekközpontúnak nevezett oktatás nagyon nagy gond, mert nehezebb lesz emiatt felnőniük, valamint intellektuálisan és erkölcsileg függetlenné válniuk. Az MCC brüsszeli vezetője ezt nevezi fordított szocializációnak. Ma a gyerekek mondják meg a szüleiknek, hogyan hasznosítsák újra a szemetet és mit tegyenek a bolygó megmentéséért, de van olyan könyv is, amely szerint a gyerekekben van egy természetes bölcsesség, ami a felnőttekből hiányzik. Ez sugárzik az amerikai filmekből, a gyerekek az igazán érzékeny karakterek, a Reszkessetek, betörők! című filmben például a felnőtteket idiótaként ábrázolták, a gyerekek pedig okosak, rugalmasak, és jól tudnak reagálni.

Akik ezt sugallják, azok azt akarják, hogy elszakadjon a nemzedékek közötti kötelék, és olyan helyzet jöjjön létre, ahol elfelejtődik a múlt, mert az kínos.

Sok helyen úgy tanítják a történelmet, hogy a nyugati civilizáció csak elnyomásból és mások kihasználásából álló szörnyű események végtelen sorozata volt. – Ha megfosztjuk a fiatalokat a múltjuktól és az örökségüktől, akkor nagyon kevés marad nekik, amiből megismerhetik a helyüket a világban, és megtanulhatják, hogyan menjenek előre a jövőben. Az a jelenség terjed, amikor a tanárok azt mondják a gyerekeknek, hogy gondolkodjanak másként, mint a szüleik. Nehéz munka lesz azzal a nagy kihívással megbirkózni, hogy megőrizzük a hagyományainkat – mondta Frank Füredi.

 

Alternatív valóságok

– A közösségi média tudat- és figyelemformáló hatása már nem csak buborékokat, hanem alternatív valóságokat is létrehozott, amelyeken keresztül a gyerekek a legtöbb információt szerzik a világ történéseiről – mondta Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója. A főigazgató kiemelte: megjelent a tantermekben a mesterséges intelligencia, ami relativizálni kezdte a tudásról alkotott fogalmakat.

Ha valaki művelt és nagy a tárgyi tudása, azt kinevetik,

a közvélekedés szerint a legfontosabb dolog megtanulni a tanulást, és elsajátítani a 21. századi képességeket. Szalai Zoltán hangsúlyozta: az MCC-nél nagy hangsúlyt helyeznek arra, hogy a diákok megismerjék azokat a szerteágazó kihívásokat, amelyekkel felnőttként szembe kell nézniük. 

Borítókép: Frank Füredi (jobbra) egy panelbeszélgetésen (Forrás: MCC Brussels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.