Úgy látja, hogy a képzés, amikor készségeket tanítanak, éppen olyan, mint egy majom idomítása. Ez nem egyenlő az oktatással, mert egy gorillát nem lehet oktatni – mutatott rá az intézetvezető. Hozzátette: annak ellenére, hogy a világ állandóan változik, a kétszer kettő továbbra is négy, és nem hét. Ez ellentétben áll azzal, amit a progresszív Kaliforniában néhányan állítanak, akik szerint a matematika nem fontos. Ez katasztrófa – értékelt Frank Füredi.
Minőségalapú oktatás kell
Szerinte manapság a tanároknak másodosztályú pszichológusként kell dolgozniuk, feladatuk növelni a gyerekek önbecsülését, megerősíteni az érzelmi intelligenciájukat. Ez eddig rendben van, de ahogy már az ókori görögök is mondták:
az embereknek nem lehet érzelmi oktatást tartani, viszont lehet tanítani az érzelmeiket. Ezt nem úgy kellene tenni, hogy lenyomják Freudot a torkukon,
és elkezdik alaptalanul növelni az önértékelésüket, hanem úgy, hogy irodalmat tanítanak, verseket olvasnak fel, és megértetik velük, hogy miről szól a történelem. – Minőségalapú oktatásra van szükség, melyben történelmet és matematikát oktatnak – szögezte le az MCC brüsszeli vezetője.
Betegségnek állítják be a nehézségeket
Frank Füredi problémának nevezte, hogy minden társadalom oktatási rendszere attól függ, mit várnak el a gyerekektől, mekkora nyomást tudnak rájuk helyezni vagy hogyan motiválják őket.
Olyan világban élünk, ahol a gyerekeket a sérülékenységük határozza meg, folyamatosan orvosi diagnózist állítanak fel róluk. Sosem láttam még ADHD-járványt vagy diszlexia betegséget egy osztályteremben
– mondta. Hozzáfűzte, manapság ha valakinek nehezére esik az olvasás, ahelyett, hogy többet gyakoroltatnák, diszlexiásnak minősítik, amivel leveszik a válláról a felelősséget.
A progresszívek azt is rossznak tartják, hogy vizsgáztatják a gyerekeket, mert ettől pszichésen bizonytalanokká és depresszióssá válnak, illetve szorongani fognak. – Azt nem veszik észre, hogy a vizsgázás egy kreatív kihívás, ami akár élmény is lehet – mutatott rá az intézményvezető.
Fordított szocializáció
A gyermekeknek hízelgő, gyermekközpontúnak nevezett oktatás nagyon nagy gond, mert nehezebb lesz emiatt felnőniük, valamint intellektuálisan és erkölcsileg függetlenné válniuk. Az MCC brüsszeli vezetője ezt nevezi fordított szocializációnak. Ma a gyerekek mondják meg a szüleiknek, hogyan hasznosítsák újra a szemetet és mit tegyenek a bolygó megmentéséért, de van olyan könyv is, amely szerint a gyerekekben van egy természetes bölcsesség, ami a felnőttekből hiányzik. Ez sugárzik az amerikai filmekből, a gyerekek az igazán érzékeny karakterek, a Reszkessetek, betörők! című filmben például a felnőtteket idiótaként ábrázolták, a gyerekek pedig okosak, rugalmasak, és jól tudnak reagálni.
Akik ezt sugallják, azok azt akarják, hogy elszakadjon a nemzedékek közötti kötelék, és olyan helyzet jöjjön létre, ahol elfelejtődik a múlt, mert az kínos.
Sok helyen úgy tanítják a történelmet, hogy a nyugati civilizáció csak elnyomásból és mások kihasználásából álló szörnyű események végtelen sorozata volt. – Ha megfosztjuk a fiatalokat a múltjuktól és az örökségüktől, akkor nagyon kevés marad nekik, amiből megismerhetik a helyüket a világban, és megtanulhatják, hogyan menjenek előre a jövőben. Az a jelenség terjed, amikor a tanárok azt mondják a gyerekeknek, hogy gondolkodjanak másként, mint a szüleik. Nehéz munka lesz azzal a nagy kihívással megbirkózni, hogy megőrizzük a hagyományainkat – mondta Frank Füredi.
Alternatív valóságok
– A közösségi média tudat- és figyelemformáló hatása már nem csak buborékokat, hanem alternatív valóságokat is létrehozott, amelyeken keresztül a gyerekek a legtöbb információt szerzik a világ történéseiről – mondta Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója. A főigazgató kiemelte: megjelent a tantermekben a mesterséges intelligencia, ami relativizálni kezdte a tudásról alkotott fogalmakat.
Ha valaki művelt és nagy a tárgyi tudása, azt kinevetik,
a közvélekedés szerint a legfontosabb dolog megtanulni a tanulást, és elsajátítani a 21. századi képességeket. Szalai Zoltán hangsúlyozta: az MCC-nél nagy hangsúlyt helyeznek arra, hogy a diákok megismerjék azokat a szerteágazó kihívásokat, amelyekkel felnőttként szembe kell nézniük.