Hatalmas bevételt hozott a fővárosnak a rekordszámú kerékbilincselés

Vélhetően Budapest balliberális vezetésének nincs ellenére a kerékbilincselések felpörgetése, ami tavaly százmilliós bevételt hozott a fővárosnak.

2024. 02. 06. 15:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rekordot döntött a kerékbilincselések száma a fővárosban tavaly, miközben csökkent a szabálytalanul parkoló autók elszállítása – írja a Vezess a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóságtól (FÖRI) kikért adatok alapján. Ezek szerint

a 2022-es 3532 darab után 2023-ban már 3802 autó kerekén kattant a bilincs Budapesten.

A rekordszintre ért tavalyi adat mellett jól látható, hogy 2017 óta hullámzást mutatnak a fővárosi önkormányzat köztereseinek bilincselési szokásai. Hét évvel ezelőtt ugyanis (amikor közel háromezer alkalommal kattant a fémcsapda) radikális módszerváltással próbálkozott a FÖRI, így két évre szinte teljesen eltűnt a cég fegyvertárából.

Azóta viszont, hogy 2021-ben visszahozták, éppen ellenkező irányú a folyamat, mint néhány éve.

2023-ban a bilincselések szaporodásával párhuzamosan csökkent az elszállítások száma, amely előző évi 3532 után tavaly 3129 volt.

 

Százmilliós bevétel, rekordszámú kerékbilincselés

Vélhetően a fővárosnak sincs ellenére az így szerzett pluszbevétel. A kerékbilincs leszerelésének a központi ára 11 500 forint, az elszállított személyautónál pedig a kötelezően fizetendő úgynevezett szállítási költség 12 500 forint. Ezek a kisebb összegek, ugyanis az intézkedő közterület-felügyelők jellemzően távolléti helyszíni bírságot is kiszabnak, aminek ugyan 6500 forint az alsó határa, de gyakoribb a 65 ezres felső határhoz közeli összeg.

A helyszíni bírságok összegei ugyan a központi költségvetésbe mennek,

enélkül is meghaladta a 100 millió forintot a FÖRI együttes bevétele a bilincsleszedésekből és a szállítási költségek autósok általi befizetéséből.

 

Jogellenes is lehet

Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala 2019-ben vizsgálta a kerékbilincselés jogi hátterét. Székely László akkor azt írta, hogy a kerékbilincs közhatalmi eszköznek minősül, hatósági alkalmazása csak a közlekedés rendjének megsértése, például korlátozott várakozási övezetben a várakozási idő túllépése esetén jogszerű.

Az alapvető jogok biztosa szerint ha valahol legfeljebb két órát szabad várakozni, az engedélyezett időtartamon belül csak pótdíj fizetésére kötelezhető a gépjármű tulajdonosa, ha díjfizetés nélkül parkol. Ha az autós a két órát meghaladóan díjfizetés nélkül várakozik az övezetben, a kerékbilincs alkalmazására csak a közterület közlekedési célú használatának védelme érdekében van lehetőség, vagyis nem a díjfizetés elmulasztása miatt – írja a Világgazdaság.

Borítókép: illusztráció (Fotó: MW / Huszár Gábor)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.