– A kormány célja, hogy a pályaválasztáson gondolkodók számára minél vonzóbb legyen a pedagógusi pálya – mondta Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára az Európai Szociális Alap Plusz és Magyarország költségvetése társfinanszírozásában megvalósuló „Pedagóguséletpálya-modell”, valamint „Pedagóguséletpálya-modell – hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkozó pedagógusokat érintően” című EFOP Plusz projektek nyitórendezvényén. Az államtitkár felidézte:
a jövőre esedékes 21 százalékos béremeléssel együtt összesen 93,3 százalékos fizetésnövelést kapnak a tanárok négy év alatt, azaz szinte a duplájára emelkedik a pedagógusok illetménye.
A béremelés hatásai
Rétvári Bence örömtelinek nevezte, hogy az emelésbe uniós forrásokat be tudnak vonni, a nagyobb része azonban hazai forrásból valósul meg. A vetítési alap már a diplomások átlagbéréhez van kötve, és nem a minimálbérhez, így jelenleg egy tanár most átlagosan 652 ezer forintot keres. Az átlagos béremeléshez képest pedig húsz százalékkal többet kapnak azok a pedagógusok, akik hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkoznak – emelte ki az államtitkár. Hozzáfűzte: a teljesítménybérezés is egyre inkább ösztönözni fogja a pedagógusokat.
Azt állította, hogy a tanári pálya népszerűségének növekedése látható az elmúlt két év egyetemi jelentkezési időszakának számaiból, tavaly közel 13 ezren döntöttek a tanárképző szakok mellett.
Nagy az érdeklődés, az előzetes adatok is jók, idén már 17 ezer feletti a jelentkezők száma, és kijelenthető, hogy a pedagógusképzés a második legnépszerűbb lett a felvételizők körében.
Ennek köszönhetően magasabb színvonalon képzett tanárok kerülnek majd az iskolákba, és a magyar családok gyerekei is jobb képzésben fognak részesülni – mutatott rá az államtitkár.
Több figyelem a diákokra
Kitért arra is, hogy Magyarországon van a nyolcadik legkedvezőbb tanár-diák arány az Európai Unió országai között, így jóval több figyelmet kapnak a diákok, mint a legtöbb uniós tagállamban. Ezenkívül a digitális technika is megkerülhetetlen, ennek elősegítésére tavaly óta több mint 380 ezer notebookot osztottak ki a diákok és a tanárok között, amik ugyan a tantermi oktatást nem váltják ki, de segítségükkel a diákok el tudják sajátítani a digitális készségeket.
Rétvári Bence úgy fogalmazott: mintegy 165 ezer pedagógust érint a törvényben rögzített jogállás, ezért volt fontos meghozni az erről szóló törvényt. – Lényeges, hogy a pedagógusok egyre több időt töltsenek a gyerekekkel, többek között emiatt csökkentettük az adminisztrációs terheket és a tanárok leterheltségét, például már nem kell portfóliót írni – mondta.
Nőtt a tanárok elégedettsége
Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ (KK) elnöke kijelentette: fenntartói munkacsoportjuk rendszeresen egyeztet az egyházakkal, nagyon hasznos a köztük zajló együttműködés. Emlékeztetett, 2023-ban már elkezdték szintre hozni a béreket, amikor a pedagógusoknak több mint a fele kapott egy kinevezésmódosítást. A KK-hoz 190 milliárd forint jutott el, az egyetemi végzettségűek és a hiányterületen dolgozók, ami főképp a természettudományos tárgyakat tanítókat jelenti, két- és négyszázalékos pluszemelést kaptak.
A mesterfokozatú diplomáért akkor jár a plusz két százalék, ha a tanár olyan tárgyat tanít, amelyben ezt a végzettségét megszerezte. A KK elnöke biztatónak nevezte, hogy a természettudományos tanárképzésekre is többen jelentkeztek.
Hajnal Gabriella az esélyteremtési illetményről kifejtette: ennek van egy terület- és egy feladatalapú része. A területalapú részt jogszabályban határozták meg, a feladatalapú illetményt pedig olyan iskolákban dolgozó tanárok kaphatják, ahol a hátrányos helyzetű gyerekek száma meghaladja a tíz százalékot. Azt tapasztalta, hogy már most is látszik a növekvő érdeklődés a pálya iránt, amit elég régen láttak már, és olyan tanárok jönnének vissza a katedrára, akik fiatalon elhagyták azt. A pályakezdők bére most versenyképessé vált más szakmák pályakezdő béreivel – mondta.
Hozzátette, arra törekednek, hogy differenciálni tudjanak a tanárok között a minőségi munkával, továbbá el szeretnék érni, hogy a tanított tárgyak számát és a szakmai gyakorlatot is figyelembe vegyék a bérezésnél. – Jóval nyugodtabb a helyzet, és elégedettebbek a pedagógusok, van kolléga, aki negyven százalékkal nagyobb fizetésemelést kapott. Akik szeretik a gyerekeket és szeretnek tanítani, azoknak ezen a pályán a helyük – fogalmazott Hajnal Gabriella.