– Az otthonunkat kell jó hellyé tenni, itthon kell világszínvonalúvá alakítani az oktatást, a munkalehetőségeket, a kultúrát és a gazdasági helyzetet, hogy ne legyen vonzó külföldre menni – mondta lapunknak Szakos Enikő, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) Tanuláskutató Intézetének kutatója. Úgy folytatta, ez egy nagyon komplex és nehéz nemzetstratégiai feladat, ami nem csak az oktatás kérdése. Emellett
olyan lehetőségeket kell biztosítani a fiataloknak, amiért megéri nekik itthon maradni, hogy kibontakozzon a tehetségük, lássák a perspektívát, megtalálják hivatásukat, és ne keressenek külföldi kihívásokat.
Szerinte Krausz Ferenc Nobel-díjas fizikus példája jól mutatja, hogy hazánkban meg lehet teremteni a tehetség legmagasabb szintű kibontakozásának feltételeit. – A kiterjedt tehetséggondozó intézményrendszer segítségével mára az általános iskolai évek részévé vált, hogy valaki felfedezze, miben rejlik a tehetsége. Nekünk segíteni kell abban, hogy a tehetség idehaza találja meg a küldetését. Ezenkívül a közösségek kialakítása is megtartóerőt fejt ki, ezért dolgozik az MCC a jelenlegi hallgatói és az alumni közösségek építésén is. Ha erősítjük a fiatalok hovatartozás-érzését, annak számottevő itthon tartó ereje van – mondta a kutató.
Átlagon felüli képesség
Szakos Enikő azt tapasztalta, arról lehet a tehetséget a legkönnyebben megismerni, hogy átlagon felüli képességet mutat valamilyen területen, nagyobb az érdeklődése eziránt, és a teljesítménye jobb a kortársainál. Tehetségnek az nevezhető, aki több dologban is kiemelkedik: a jó teljesítmény mellett a kitartás, a szorgalom, a feladat iránti elkötelezettség, illetve kreativitás jellemzi. Utóbbit sokszor összekeverik a tehetséggel, és azt gondolják, hogy ez már önmagában elég, pedig nem erről van szó, csak a kreativitás jobban előtérbe kerül azoknál a tehetségterületeknél, ahol nagyobb az igény a problémamegoldó készségre, vagy a művészeteknél.
A kutató kijelentette: nehéz azt meghatározni, hol lehet meghúzni az átlagot, amihez képest a tehetség kiemelkedik, de a kortársak között az alsó tagozatban ez már jól észrevehető.
A tehetség nem összekeverendő az érdemjegyekkel és a tanulmányi eredményekkel, mert bár a jó tanuló és a tehetség gyakran jár együtt, a kettő mégsem egyenértékű.
Ezért fontos az elkötelezettség és a szorgalom: ezek nélkül nem fejlődhet a tehetség – magyarázta.
A tehetségfejlesztés közegei
Szakos Enikő hangsúlyozta: meghatározó szerepet játszik a tehetség fejlesztésében a környezet, amelynek egyik alapeleme a család, ahol a legelső és legmeghatározóbb impulzusok érik a gyermeket. A szülői nevelés és fejlesztés alapjaira tud az iskola, illetve egyéb szocializációs közegek építeni, így a tehetséggondozás nulladik lépése is itt dől el. A másik alapvető környezeti elem maga az iskola, ahol a tehetség felismerése elsődlegesen történik. Sok tehetségterületet nem fed le a közoktatás, ezért fontosak a tehetséggondozó intézmények, a különféle programok, a társas közegek és a kortársak. – Az MCC nagy hangsúlyt helyez a közösségre: a fiatalok nálunk sok időt töltenek együtt, amellyel az egyéni tehetségek mellett a megtartóerejű, hasonló intellektusú és motivációjú diákok közösségét is építjük. A tehetséggondozás közösségi tevékenység, egy magányos tehetség nem tud úgy kibontakozni és célját beteljesíteni, mintha másokkal együtt tanulva, másokért tenné – mutatott rá a kutató.