A népi éneknek, a népzenének és a néptáncnak is fontos szerepe van a pedagógiában

A gyerekek régebben „a valóságban éltek”, fantáziájuk szárnyalhatott, de ma nem tudnak jelen lenni.

Forrás: MTI2024. 04. 16. 18:24
BALATONI Katalin
Székesfehérvár, 2024. április 16. Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevelésért felelõs helyettes államtitkára elõadást tart A népi kultúra lehetséges pedagógiai eszköztár az alfa generáció nevelésében? címmel a Tavaszi Pedagógiai Szakmai Napokon Székesfehérváron 2024. április 16-án. MTI/Vasvári Tamás Fotó: Vasvári Tamás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar kultúrának van pedagógiai értéke, különösen a mai világban – emelte ki Balatoni Katalin, a tavaszi pedagógiai szakmai napokon elmondott szavait az MTI.

„Kodály országában” a népi ének, a népzene és a néptánc igenis fontos, 

hiszen a 2010 után született gyermekek beszédkészsége egyre visszamaradottabb, miközben ha az elsődleges önkifejezési eszközük sérül, az rendkívül súlyos problémákat okoz a fejlődésükben.

Ma már tudjuk, hogy minden készség és képesség fejleszthető a népi játékokkal – hangsúlyozta a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára. Hozzátette: a játék, az ének, a saját anyanyelv használata óvodában vagy akár iskolában túlmutat azon a nagyon fontos szerepen, hogy a magyar kultúrát nemzedékről nemzedékre tovább örökítsék, hiszen ezek teljesen tudatos pedagógiai eszközként használhatók a fejlesztésben, az oktatásban.

A paraszti kultúrában a gyermek „beleszületett a faluközösségbe”, a család mellett a teljes közösség nevelte őt, de csak a fejlődési ütemének megfelelően kerültek elő egyes játékos programok, mint a párválasztók és a körjátékok. A mai gyermekek ezzel szemben már az óvodában találkoznak ezekkel, pedig nem biztos, hogy rendelkeznek a szükséges készségekkel, képességekkel – hívta fel a figyelmet Balatoni Katalin. Hozzátette: a mai gyermekeknek nem szükséges túl korán elsajátítaniuk mindenféle tudást, csak az életkoruknak megfelelő játékos foglalkozásokba kell őket bevonni.

A gyerekek 30-40 évvel ezelőtt „a valóságban éltek”, fantáziájuk szárnyalhatott, de ma nem tudnak a valóságban élni, mert van egy másik életterük: a „kütyük világa”, ahol megváltoztak a dimenziók, nehéz eligazodni. Ebben és a személyiségfejlődésben is segíthet a népi kultúra, miközben megmaradhatnak embernek, akinek van hovatartozása, vannak gyökerei – mondta a helyettes államtitkár.

Borítókép: Balatoni Katalin (Fotó: MTI/Vasvári Tamás)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.