– A nagy dunai hajókon van menetrögzítő berendezés, amely folyamatosan jelzi a hajó útvonalát, sebességét, lényegében majdnem minden adatát, emellett a hajó saját fedélzeti eszközei is rögzítik a legfontosabb paramétereket. Az olyan hobbihajókon, amely Verőcénél a szállodahajóval ütközött, nem kötelezők az ilyen berendezések – mondta Tóth Mihály, a Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője az InfoRádiónak.
Elárulta a szakértő, miért nem vette észre a verőcei katasztrófát a szállodahajó
Kiemelt figyelmet csak szélsőséges időjárási körülmények között indokol az a Duna-szakasz, ahol a baleset történt.

Nagyon jó lenne, ha lenne ezeken a hobbihajókon hasonló technológia, mert akkor meg tudnánk mondani, hogyan közlekedett. A legnagyobb kérdés, és amire jelenleg keressük a választ, hogy honnan hova tartott, hogyan mozgott a vízen, hogyan kerülhetett a nagy hajó elé, hiszen az a fő szabály, hogy a hobbihajó nem keresztezheti egy nagy hajó útját, sőt meg sem közelítheti. Ez mégis megtörtént
– mutatott rá a szóvivő.
A fedélzeti eszközök híján a hajó sérüléséből próbálják a hajózási szakemberek meghatározni, hogy vajon mi okozhatott rajta ekkora sérülést, minek ütközhetett neki és milyen sebességgel. Tóth Mihály közölte: a jacht sebességével kapcsolatban még igazán jó becslések sincsenek, mert azt sem tudják, hogy hegymenetben vagy völgymenetben haladt-e, azaz a Duna folyásirányában vagy azzal szemben, mert már önmagában ez hatalmas különbséget jelent.
További Belföld híreink
Az eddigi információk alapján a szállodahajó legénysége nem észlelte az ütközést, és továbbhajtott a baleset helyszínéről. Segítségnyújtás elmulasztása miatt gyanúsítottként hallgatta ki, majd őrizetbe vette a szállodahajó kapitányát a rendőrség. Tóth Mihály azonban ezzel kapcsolatban is több részletre hívta fel a figyelmet. A szállodahajók ezen az útvonalon nagyon gyakran közlekednek, szerinte ez egy bevált útvonal, bevált hajóvezetőkkel, bevált hajókkal, és kiemelt figyelmet csak szélsőséges időjárási körülmények között indokol ez a Duna-szakasz.
A hajón lévő berendezések elsősorban az utasbiztonságot kell, hogy szavatolják, a radarnak is főleg az a feladata, hogy a hajó érzékelje, ha a mederben van valami, amit ki kell kerülni. Egy ilyen gyorsan cikázó hobbihajót, ami nem is fémből van, hanem polikarbonát, könnyűszerkezetes eszköz, nem tudja lereagálni egy ilyen berendezés, ezért az az előírás, hogy a hobbihajó nem közelítheti meg a nagy hajót, ráadásul a nagy hajónak van egy egészen jól értelmezhető holttere, ha abban közlekedik valami, nem is lehet látni szabad szemmel sem
– magyarázta a Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy a szállodahajó mozgásának utólagos vizsgálatából az derül ki, hogy teljesen üzemszerűen működött a baleset időpontjában. A szakértők döntik majd el, hogy a jacht becsapódását érzékelni kellett volna-e a fedélzeten, de Tóth Mihály hozzátette, hogy
a Dunán hegymenetben a sok hordalék miatt rengetegszer ütődik neki valami a hajótestnek.
A protokoll szerint ha nagy ütődést érez a kapitány, akkor automatikusan reflektort kell kapcsolnia és a vizet kell néznie.
Egyelőre a szakértők a szállodahajó mozgása alapján azt feltételezik: nem észlelte, hogy hajóval ütközött. A szóvivő szerint ez könnyen elképzelhető, mert a szállodahajó olyan, mint egy négy-öt emeletes ház a vízen, amelynek nekirohant egy személyautó. – Nagyon nagy a tömegbeli különbség. Egy kétmillió kilogrammos dolog ütközik egy nagyjából ezer kilogrammos dologgal. A kétmillió kilogrammot ez nem rendíti meg. Arányaiban egy ilyen könnyűszerkezetes hajó becsapódását egy ilyen több ezer tonnás nagy jármű személyzete nem feltétlenül veszi észre – mondta a Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője.
További Belföld híreink
Borítókép: A sérült szállodahajó (Fotó: MTI/Krizsán Csaba)
Verőcei hajóbaleset
Könyörögtek a verőcei tragédia áldozatai, hogy lassítson a kishajó vezetője, kiderült, milyen sebességgel haladhatott + videó
Veszélyre figyelmeztettek a verőcei hajóbaleset és a Hableány tragédiájának áldozataira emlékezve a szakmai szervezetek
Megszólalt a verőcei hajókatasztrófa után eltűnt fiatal lány barátja + videó

A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Maruzsa Zoltán: Tisza István emberi nagysága vitathatatlan
Tisza Istvánra mint a dualizmus korának egyik legnagyobb államférfijára emlékezhetünk, emberi nagysága vitathatatlan.

Helyreállt a 47-es és a 49-es villamos közlekedése
A villamosok egy ideig hatósági zárás miatt nem jártak.

Szájer József nem kímélte Magyar Pétert, erre számít a választáson
A Tisza Párt a Temuról rendelt Fidesz – vélekedett Békés Márton, a Nemzeti maximum című könyv szerzője, a XXI. Század Intézet igazgatója.

Íme az emberek, akik a hidak szabadságáért tüntettek
Mindenki az esemény résztvevője, aki áthalad a hídon, mert ő is arra szavaz a lábával, hogy át akar menni a hídon – fogalmazott a főszervező.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Jogerős ítélet az „ördög ügyvédje” ügyében – ennyivel megúszták a botrányos adatbotrányt

Arteta reagált arra, hogy Szoboszlai Dominikék mit terveznek az Arsenal meccse idején

Most érkezett a palota rendkívüli közleménye: mentőhelikopter rohant a királynéért

Forgalmi engedély: fontos változás lépett életbe Magyarországon – így érinti a járműtulajdonosokat

11 laktató sonkás tészta, amiből dupla adagot kér a család

Kesereg Románia: Magyarországot választották a románok – húsz éve nem láttak olyat, mint most

Magyar filmet még sosem vártak így a Netflixen

Borzalmas hír a szurkolóknak, megint műteni kellett a magyar válogatott focistát

Cseh Katalin gusztustalanul beletörölte a lábát a húsvétba

Dunai hajóbaleset: előkerült egy videó, ami mindent megváltoztathat a nyomozásban

Újabb magyar nézettségi rekord: egyetlen hazai családi filmet sem tekintettek meg ennyien a rendszerváltás óta

Putyin megszólalt, áttörés jöhet a háborúban
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Maruzsa Zoltán: Tisza István emberi nagysága vitathatatlan
Tisza Istvánra mint a dualizmus korának egyik legnagyobb államférfijára emlékezhetünk, emberi nagysága vitathatatlan.

Helyreállt a 47-es és a 49-es villamos közlekedése
A villamosok egy ideig hatósági zárás miatt nem jártak.

Szájer József nem kímélte Magyar Pétert, erre számít a választáson
A Tisza Párt a Temuról rendelt Fidesz – vélekedett Békés Márton, a Nemzeti maximum című könyv szerzője, a XXI. Század Intézet igazgatója.

Íme az emberek, akik a hidak szabadságáért tüntettek
Mindenki az esemény résztvevője, aki áthalad a hídon, mert ő is arra szavaz a lábával, hogy át akar menni a hídon – fogalmazott a főszervező.