– Egy hatszázmilliós csekket hoztam főpolgármester úrnak. Ez a szemmel láthatóan jelentős összegű tartozás Karácsony Gergely beváltatlan ígéreteinek a fedezete. Ez az az összeg, amit a mi kerületünk, a főváros helyet költött a fővárosi feladatok elvégzésére – mondta el Karsay Ferenc Budafok–Tétény, Budapest XXII. kerületének a polgármestere szerdán egy sajtótájékoztatón. Az eseményen jelképesen egy hatalmas méretű csekket is át akartak adni Karácsonynak a Városházán.
Több tucatnyi közvélemény-kutatás igazolta ugyanis, hogy a mi kerületünk legnagyobb problémája az ott élők szerint a közlekedés. Ehhez megfelelő minőségű utak, gyalogátkelőhelyek, közösségi közlekedési járművek szükségesek. Ezek azok a feladatok, amelyeket teljes mértékben elhanyagolt a főpolgármester
– jelentette ki Karsay Ferenc, majd elmondta, a főpolgármester hanyagságát kénytelen volt budafoki önkormányzat megoldani, a fővárosi tulajdonú, kezelésű utakat felújításával, zebrák építésével, felfestésével vagy a fontosabb főútvonalak mentén a közterületek kaszáltatásával.
Ezzel az összeggel a főpolgármester, a Főpolgármesteri Hivatal tartozik a kerületünknek
– tette hozzá Karsay, aki elmondta, minden olyan út, amelyen busz vagy villamos közlekedik, az a főváros tulajdona, a főváros üzemelteti. Minden közlekedési technológiai kérdés, a főváros cégének a hatáskörébe tartozik, ugyanakkor ezen feladatok jó részét a budafok–tétényi önkormányzatnak kellett az utóbbi években elvégeznie.
Ebből az összegből több tíz kilométer járdát lehetett volna építeni, nagyjából 12 kilométernyi aszfaltutat felújítani, vagy akár rengeteg zebrát, esetleg nagyjából húsz játszóteret építeni. Ezt vették el a kerületünktől. Több tiszteletet kérünk Budafok–Téténynek, mert mi valljuk, hogy számunkra mindenki fontos. Remélem, hogy a szavunkat a következő főpolgármester sokkal inkább meg fogja hallani
– zárta a sajtótájékoztatót Karsay Ferenc.
Nem a Budafok–Tétényi önkormányzat volt az egyetlen, amely az elmúlt években feladatokat vállalt át a fővárostól. Az V. kerületi önkormányzat 2019 óta számos fejlesztést, karbantartást hajtott végre a főváros helyett, ami az évek alatt több mint hatmilliárd forinttal terhelte meg a kerület költségvetését. Ez a kiadási összeg pedig folyamatosan nő, hiszen a főváros továbbra is fennálló üzemeltetési hiányosságait Belváros–Lipótváros önkormányzata kénytelen kompenzálni.
Ennek jegyében az V. kerületi önkormányzat felújította a leromlott állapotú Szabadság téri játszóteret, 13 belvárosi zöld buszmegállót, és nyilvános illemhelyeket hoztak létre, illetve üzemeltetik azokat. Az V. kerületi önkormányzat még a közösségi közlekedés terén is beavatkozásra kényszerült, ugyanis a főváros megszűntetette a City-troli Belváros járatot, valamint a 115-ös autóbuszt és ezzel egy időben csökkentett járatsűrűséggel közlekedteti az egyetlen megmaradt belvárosi autóbuszjáratot, a 15-ös buszt. Annak érdekében, hogy a belvárosi lakosok meg tudják közelíteni a közintézményeket, orvosi rendelőket, az önkormányzat elindította a Belvárosi Zöldjáratot, a klímatudatos közlekedés helyi alternatívájaként.
Mára már nyilvánvalóvá vált, hogy a kerületek jelentős részének feladatátvállalása nélkül Budapest köztereinek köztisztasági állapota a lakosság számára nehezen viselhető színvonalcsökkenést mutatna, hiszen a fővárosi tulajdonú területeken a köztisztaság állapota messze elmarad a Belváros által karbantartott területekétől. Éppen ezért, a lakossági bejelentéseknek eleget téve, több fővárosi területen is végzünk takarítást, önként vállalt feladatként
– emelte ki lapunknak adott válaszában Belváros–Lipótváros önkormányzata. Az V. mellett a XII. kerület is számos feladat átvállalására kényszerült. Lapunk kérdésére válaszolva a hegyvidéki önkormányzat elmondta: az önkormányzat a főváros helyett, 1,7 milliárd forint összértékben végzett el különböző feladatokat.