A marketinges szakmában ismert „buyer persona”, vagyis „vásárlói személy” fiktív profiljának kialakításához hasonló közösségimédia-elemzést is kínált a DatAdat cégcsoport Karácsony Gergely 2019-es önkormányzati kampányához. A Szuverenitásvédelmi Hivatal hétfőn közzétett dokumentumainak egyike a „Nem aktivizálódott potenciális Karácsony Gergely-támogatók” című „social data persona elemzés”. Ez a munka
Karácsony Gergely kampányának optimalizálását szolgálta az akkor még főpolgármester-jelölt iránt el nem kötelezett, de a közélet iránt érdeklődő, ellenzéki médiumokon aktív nem kormánypárti és nem szélsőséges célcsoport egyes szegmenseinek megszólítására.
Az elemzésbe bevont felhasználókat részben manuális úton, másrészt algoritmusokon és kulcsszavakon alapuló kereséssel választották ki, miután beazonosították a célközönségnek és az elemzési kérdéseknek megfelelő Facebook-aktivitásokat és felületeket.
Középpontban a „big data”
Az úgynevezett szegmentálás az érdeklődésalapú „big data klaszterezés” alapján, vagyis az egyes választói karakterek beazonosítása, majd célzott kampánnyal való elérése, amit Bajnaiék az említett ajánlatukban felvázoltak, kísértetiesen hasonlít az emlékezetes Cambridge Analytica nevű brit politikai tanácsadó cég módszereire, amelyeket korábban az amerikai elnökválasztási, illetve a Brexit-kampányban is használtak.
A DatAdat az elemzésben három választó szegmenst azonosított: a „baloldali kozmopolitát”, a „hagyományos baloldalit”, valamint a „szociális nacionalistát”.
Az egyes célcsoportok személyiségjegyeit olyan részletekbe menően ábrázolták, ami például a baloldali kozmopolita profilját tekintve 25–45 év közötti, magasabb státuszú, magasan kvalifikált nőt jelent.
A hagyományos baloldali karakterbe Bajnaiék szerint az 50 év feletti, átlagos státuszú, közepesen, vagy magasan kvalifikált férfiak és nők tartoznak.
A szociális nacionalista, Jobbik-közeli profil az elemzés alapján 25–45 év közötti, alacsony státuszú, közepesen kvalifikált férfi.