A dollármédia ismét a honvédség ellen hergel

A fejletlen térségekben nagy valószínűséggel fordul elő, hogy egy repülő nem látszik az online légiforgalmi adatbázisokban, méghozzá azért, mert az adott körzetben nincsenek olyan, civilek által üzemeltetett vevőeszközök, amelyek foghatnák a repülőgép transzponder jeleit – reagált a Magyar Nemzet megkeresésére Galgóczy Ferenc légiközlekedési szakértő, akit a 24.hu-n megjelent cikkel kapcsolatban kérdeztünk. A portál ugyanis azt írta: a honvédség Airbus A–319-es gépe Afrikába repült, és három napon át nem volt követhető a nyilvános repüléskövető oldalakon.

2024. 06. 17. 4:50
Airbus A319
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A megjelent írás vagy félrevezető, vagy a legelemibb szakmai ismeretek hiányában született, amely így feleslegesen szenzációhajhász, legfeljebb a konteóhívőknek nyújt izgalmas témát – összegezte véleményét Galgóczy Ferenc. 

 

A 24.hu levonta a következtetést

A légiközlekedési szakértő a 24.hu cikkére reagált, amelyben azt írták: Afrikába repült, és három teljes napon át nem volt látható a nyilvános repüléskövető oldalakon. Mint kifejtették, a gép június 5-én este indult útnak a kecskeméti katonai repülőtérről, és Afrika felé vette az irányt. A repülő Tuniszban landolt, ahonnan hamarosan továbbindult déli irányba. A 140 utas befogadására alkalmas gép Tunézia légterében tízezer méter fölötti magasságban repült, amikor éjfél előtt eltűnt a nyilvános repüléskövető oldalakról.  

Minden bizonnyal kikapcsolták a gép jeladóit, mert három napig nem bukkant fel a radaron, nem volt követhető, hogy merre jár

 – vonta le a következtetést a lap, hozzátéve, hogy a gép csak szombaton este tűnt fel újra, Tunézia déli határvidékéről egyenesen a kecskeméti bázisra tért vissza. 

 

Fejletlen térségekben gyakran fordul elő

A légiközlekedési szakértő szerint a fejletlen térségekben nagy valószínűséggel fordul elő, hogy egy repülő nem látszik a civil légiforgalmi adatokon, méghozzá azért, mert az adott körzetben nincsenek olyan, civilek által üzemeltetett vevőeszközök, amelyek foghatnák a repülőgép transzponder jeleit. Kifejtette: 

a köznyelvben csak radarkövető oldalnak hívott oldalak olyan, úgynevezett ADS-B Exchange oldalak, amelyek működése teljesen civil felhasználók adatain alapulnak. 

A szakértő azt mondta, a rendszer hasonló elven működik, mint az amatőr időjárás-jelentés, amikor a felhasználók a saját eszközeikkel észlelt jeleket, adatokat töltik fel a meteorológia rendszerébe, ami azt összegzi és megjeleníti. Hozzátette: az interneten pár dollárért kapható ADS-B vevő érzékeli és feltölti valamelyik online rendszer adatbázisába a repülőgépek transzponder jeleit, amelyek egyediek, konkrét repülőgépekhez vannak hozzárendelve.

 

Miért tűnhetett el a jel?

– A repülőgépek ezt már a gurulás megkezdésekor elkezdik sugározni, hiszen a légiforgalom irányítása e transzponderek működésén alapul. A repülés alatt folyamatosan sugároz, és ez a földről vehető, akár amatőr eszközökkel is. Ha valahol nincs róla jel, akkor az minden bizonnyal azért van, mert a környéken a földön biztosan nincs telepítve amatőr ADS-B vevő, ami továbbküldhetné az adatokat az ismert, nagyközönség számára elérhető online rendszerekbe – zárta gondolatait a szakértő. 

A Flightradar nevű oldalon mi is megnéztük az 1, 284 millió négyzetkilométer alapterületű Csád légterét (Magyarország 93 ezer négyzetkilométer), és mindössze két repülőgépet lehetett látni az ország légterében, a valós szám ennél feltételezhetően jóval magasabb. 

Nem ez az első eset, hogy hasonló módon hergelnek a honvédség és a honvédelmi kormányzat ellen: 2018-ban azt írták, hogy a Magyar Honvédség egyik Airbus A–319-es repülőgépével hozhatták haza Orbán Viktor lányát Pafoszból Budapestre. Kiderült azonban, hogy Cipruson egy ENSZ-misszió keretében több mint egy évtizede teljesítenek szolgálatot magyar katonák. Egy kontingenst cserélték akkor le, helyükre új katonák érkeztek. Hazatért Orbán L. százados is, aki engedélyt kért és kapott, hogy a géppel szállítsa haza feleségét és Flóra nevű kétéves kislányát.

Borítókép: Airbus A319 (Fotó: Újvári Sándor/MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.