– Miután februárban a korábbi elnököt, Sulyok Tamást államfővé választotta az Országgyűlés, a sajtóban – szokott módon – találgatások indultak arról, ki lesz az új vezető. Megannyi név megjelent, szinte csak egy nem: az öné. Váratlanul érte a felkérés?
– Amikor ifjú tanársegédként munkába álltam, még nem is létezett hazánkban alkotmánybíráskodás, így nem mondhatom, hogy ez volt a gyermekkori álmom. Az Alkotmánybíróság (AB) elnökének lenni, úgy hiszem, a jogászszakma csúcsa, olyan feladat, amely egész embert kíván. Megtisztelő, hogy rám esett a választás. Megjegyzem: az alkotmánybírói mandátum tizenkét évre szól, az enyém jövőre jár le. A tisztségem végéhez közeledve nemigen számítottam rá, hogy ha csak szűk tíz hónapra is, de vezethetem a testületet.
– Rövid elnöki időszak, kevés terv?
– Szó sincs erről, ugyanakkor az első néhány nap nem a tervezgetésé volt. Június 11-én, vagyis két nappal az európai parlamenti és az önkormányzati voksolás után választott meg elnöknek az Országgyűlés. A választási ügyekben, a jogorvoslatok kapcsán fontos szerepe van az Alkotmánybíróságnak, ráadásul a határidők meglehetősen rövidek. Tehát a működőképességre és a hatékonyságra kellett elsőként gondolnom. Csak ezt követhette az AB helyzetének felmérése és a tervezés. Ebben éppúgy nagy segítségemre volt az elmúlt tizenegy évben felhalmozódott tapasztalat, mint a régi munkatársaim tenni akarása.
– Időzzünk el egy kicsit a főpolgármester-választásnál – lényegében ezt tette a magyar igazgatás és igazságszolgáltatás is. A választás napján hajnalig kellett várni az eredményre, majd előbb átnézték az érvénytelen budapesti szavazatokat, később újraszámolták az összes voksot. Utóbbit a Kúria rendelte el az AB határozata alapján. Egyes vélemények szerint a helyzet kusza volt, s csorbította a jogállamiságba vetett választói hitet. Ezt ön is így látja?
– Kezdjük az újraszámlálás ügyével! Magam is voltam sok-sok évvel ezelőtt szavazatszámláló, tudom, milyen éjszakába nyúlóan számolni, ellenőrizni, adminisztrálni. Az ember a nap végére elfárad, előfordulhat, hogy néhány szavazólap másik kupacba kerül. De erre van a jogorvoslat, illetve ennek egyik lehetséges következménye, az újraszámlálás is: a hiba kijavítására, a jogsérelem orvoslására. Ez nem sérti a jogállamiságot, ugyanis ez a jogállami működés. Az állam szabályozott keretek között garantálja minden érintettnek a sérelmesnek vélt döntés felülvizsgálatát. Ráadásul ez a választási eljárásban meglehetősen szoros határidők mellett történik meg.
Nem tudom, miért idegenkednek egyesek az újraszámlálástól, ennél kevés demokratikusabb dolog van választáskor a jogorvoslatok következményei között. Egy megismételt szavazás például több aggályt is felvethet: nem ugyanazok a választópolgárok vesznek részt rajta, mi lesz a korábbi szavazatokkal, az új voksolásig befolyásolhatják a választókat, és így tovább. Nekem régóta az a szilárd meggyőződésem, hogy csak az fél az újraszámlálástól, akinek valami takargatnivalója van.
