A Szent Jobb hazánk nemzeti és egyben egyházi ereklyéje, Szent István természetesen mumifikálódott jobb keze. Augusztus 20. alkalmából az Architextura blog bemutatta a Szent Jobb útjait és a hozzá kötődő építészeti alkotásokat.
Székesfehérvári bazilika
Szent Istvánt 1038. augusztus 15-én bekövetkezett halála után, augusztus 20-án temették el az általa alapított székesfehérvári bazilikában, egy római eredetű fehérmárvány szarkofágba.

A sírláda a templom főhajójának közepén állt egészen 1083-ig, a király szentté avatásáig. Az avatási ceremónia része volt a sír felnyitása az akkori uralkodó, Szent László jelenlétében, ekkor azonban csoda történt: a holttest több része mumifikálódva szinte teljes épségben megmaradt.
Szentjobb, Bihar vármegye
Ezután Szent László kedvenc városa, Nagyvárad mellett kolostort alapított az Szent Jobb őrzésére. A kolostor körül kialakult település az ereklyéről vette fel a Szentjobb nevet. Korabeli ábrázolásokon az ereklye nem csupán kézfejként szerepel, hanem a teljes kar látható például a kolostor pecsétjén is.
A karcsontokat Nagy Lajos lengyel királlyá koronázása alkalmából Krakkóba vitette, ahol egészen a második világháborúig őrizék, azonban ekkor nyoma veszett. Mindenesetre a névadó kézereklyét itt őrizték egészen a török betörésekig, amelyek a hatalmas rendházat is romba döntötték. Ma csak alapfalai vannak az óriási együttesnek, amit a XVIII. században egyébként újraalapítottak és újjáépítettek, a Szent Jobb azonban ekkor már egészen máshol volt.
Dubrovnik (Raguza), domonkos kolostor
A török hódoltság utáni zűrzavarban a Szent Jobbot állítólag a Váradot és környékét feldúló törökök magukkal hurcolták, majd kereskedőkön keresztül került Dubrovnik, történelmi nevén Raguza domonkos kolostorába. A kincsnek 1590-ben ereklyetartót készítettek, majd 1618-ban hivatalosan is leltárba vették.

Itt őrizték Szent István koponyaereklyéjével együtt, majd az ereklyék egészen a XVIII. század hatvanas évtizedéig szinte teljesen kikerültek a magyar köztudatból, ekkor viszont tulajdonképpen Mária Terézia politikai manővereinek eszközévé váltak:
a királynő ekkor tudatosan törekedett a Szent István-kultusz kiépítésére, természetesen úgy, hogy mindezzel együtt magát az államalapító méltó utódjaként, nagy magyar uralkodóként mutassa.
Állami ünneppé nyilvánította augusztus 20-át, 1764-ben megalapította a Szent István Lovagrendet, aminek utódkitüntetése máig az egyik legnagyobb magyar állami díj. Emellett püspökséget alapított Székesfehérvárott és felkutatta a király ereklyéit. Így került ismét előtérbe Raguza, illetve a Szent Jobb. Mária Terézia így hosszas diplomáciai tárgyalásokat folytatott a Raguzai Köztársasággal, melynek eredményeképpen 1769-ben a koponyaereklye, majd 1771-ben a Szent Jobb is visszatérhetett Magyarországra.