Az egyik legnépszerűbb német magazin, a Welt a napokban nemzetközi példákat idézve átfogó európai körképet készített a digitális oktatás helyzetéről és megítéléséről, amely számos kétséget vet fel az eddig korszerűnek tekintett oktatási eszközök kapcsán. A cikk elején némi iróniával megjegyezték, sokáig úgy tűnt, hogy az oktatás jövője kizárólag egy irányba mutat: minél digitalizáltabb, annál jobb. A poros palatáblás német iskolákat kigúnyolták, és hevesen követelték a gyorsabb korszerűsítést.
Ezt követően emlékeztetnek, hogy a németek a 2019-ben hatályba lépett Digitalpakt keretében több lépésben eurómilliárdokat fordítottak az iskolák felszerelésére digitális taneszközökkel.
Miközben tehát Németországban az iskolák digitalizálása még csak most vesz lendületet, más európai országok már visszatáncolnak. Különféle tanulmányok és gyakorlati tapasztalatok aggodalomra adnak okot a túl hosszú képernyőidőnek a gyerekekre és fiatalokra gyakorolt hatásaival kapcsolatban: gyengül a koncentráció és ezzel együtt romlik az iskolai teljesítmény. Egyre több ország tárgyal arról, hogyan lehet észszerűbben használni az okostelefonokat, a táblagépeket és hasonló eszközöket – és eltérő következtetésekre jutnak.
A hiperdigitalizált észak-európai iskolák visszatérnek a tankönyvekhez
A Welt beszámolója szerint az észak-európai országokban évek óta magától értetődő a modern technika tantermi használata, a laptopok, táblagépek és egyéb eszközök helyenként teljesen kiszorították a hagyományos tankönyveket. A hiperdigitalizált megközelítést csak azután kérdőjelezték meg, hogy különböző tanulmányok a tanulási teljesítmény csökkenő tendenciáját mutatták ki. Ezért Svédországban Lotta Edholm oktatási miniszter tavaly a tankönyvek visszatérését szorgalmazta, különösen az általános iskolások számára; ebbe a projektbe hatvanmillió eurót fektettek be.
A konzervatív svéd kormány a honlapján kijelentette, hogy a digitális oktatási segédanyagokat „csak olyan életkorban szabad bevezetni az iskolákban, amelyben elősegítik és nem akadályozzák a diákok tanulását”.
Az év elején Stockholm azt is bejelentette, hogy az 1–9. osztályoknak hamarosan teljesen mobiltelefonmenteseknek kell lenniük. 2023-ban már módosították az oktatási törvényt, hogy a tanulók csak tanári utasításra használhassák a mobiltelefont az órákon, és könnyebben lehessen elkobozni az eszközöket.