„Tartozunk annyival a gyermekeinknek és fiataljainknak, hogy mindent megteszünk a zavaró tényezők eltávolítása érdekében, és lehetővé tesszük számukra, hogy teljes mértékben jelen tudjanak lenni az iskolában” – idézte közösségi oldalán Orbán Balázs Perczel-Forintos Dórát, a Semmelweis Egyetem tanszékvezetőjét.
Mint arról a Magyar Nemzet is beszámolt, több európai országhoz hasonlóan szeptember elsejétől hazánkban is egységes, országos szabályozás tiltja, hogy a gyerekek a szükséges feladatokon kívül mobilozással tölthessék az idejüket az iskolákban.
Az új törvény egységes szabályozást hoz létre az iskolák területére be nem vihető és bevihető, azonban használatukban korlátozott tárgyakra vonatkozóan.
A szabályok betartása érdekében a tanároknak és az iskolaőrnek jogosultságuk lesz arra, hogy a tanuló csomagját és tárolóhelyiségét átvizsgálhassák. A szóban forgó tárgyak körét egy későbbi rendelet fogja szabályozni, de a jogszabály alapvetően az okoseszközökre, mobiltelefonokra vonatkozik.
A klinikai szakpszichológus a Mandinernek adott interjújában a mobilhasználat átgondolt és életkorfüggő korlátozásáról beszélt. Hangsúlyozta, a gyermek- és serdülőkori mentális zavarok utóbbi 15 évben megemelkedett arányának a kutatások szerint két fő oka van:
a diszfunkcionális családi működés, valamint a korlátozás nélküli képernyőhasználat.
Szerinte azoknál a tizenéveseknél, akik naponta sok, akár 5–8 órát használják a telefonjukat, hamar kialakul a függőség, ami egyértelműen figyelmi zavarokhoz vezet és rontja a szociális készségek, ezáltal a társas kapcsolatok kialakulásának folyamatát.
Nem példa nélküli a szabályozás Európában
Felidézi, egy brit felmérésben minden harmadik középiskolás diák arról számolt be, hogy a legtöbb órán engedély nélkül használják a mobiltelefont. „A magyar szabályozás a nyugat-európai nagy demokráciákban hatályos jogszabályok sorába illeszkedik, időszerű volt a telefonhasználat iskolákban való betiltása” – hívja fel a figyelmet a klinikai szakpszichológus.
Felhívta a figyelmet arra, hogy Franciaországban 2018-ban, Ausztráliában 2019-ben, Hollandiában idén januárban, Nagy-Britanniában idén februárban lépett életbe a mobiltelefonok iskolákban való tiltásáról szóló rendelkezés. Példaként említi, hogy a brit jogszabály azzal érvel: az iskolának egy biztonságos helynek kell lennie, ahol biztosítani kell minden tanuló számára a tananyag elsajátításához szükséges zavartalan környezetet, a jó társas kapcsolatok kialakításának lehetőségét és
minimalizálni kell az internetes bántalmazás, cyberbullying esélyét.
A szakpszichológus rámutatott arra is, hogy ebbe a szülőket is be kell vonni. Mint fogalmazott, nagyon fontos, hogy a tantestületek ismerjék és fogadják el az érveket, majd utána erről legyen kommunikáció a szülőkkel, hogy ők is értsék az érveket.
Sőt, a gyerekeket is be kell vonni annak érdekében, hogy értsék a korlátozás értelmét és valóban biztonságos hely legyen az iskola
– hívja fel a figyelmet.