Baloldali szervezetek teljesen ellehetetlenítenék az autózást a fővárosban

A főváros a kerületekre hárítja a felelősséget, miközben a parkolás szigorításával és a lakosság sarcolásával venné el az autózás lehetőségét hét szervezet.

2024. 10. 15. 14:36
Budapest, 2020. május 23.
Biciklisek a fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án.
MTI/Mónus Márton
illusztráció Fotó: Mónus Márton
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Közgyűlés alakuló ülésére egy 15 pontos javaslatot állított össze hét ultrazöld civil szervezet. Az összes képviselőnek eljuttatott javaslatcsomag részeként a Levegő Munkacsoport, A Járda a Gyalogosoké, a Járókelő Közhasznú Egyesület, Közlekedő Tömeg Egyesület, Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk és a Város és Mobilitás Intézet gyakorlatilag ellehetetlenítené az autós közlekedést Budapesten.

Párizsban 2003 és 2007 között 50 000-ről csaknem nullára csökkentették az ingyenes parkolóhelyek számát, és ennek hatására 12 százalékkal csökkent a személygépkocsikkal megtett kilométerek száma. Bécsben 2022-ben a parkolási díjat a város egész területére kiterjesztették és megemelték: nem helyben lakóknak óránként 2,50 eurót kell fizetniük, a helyi lakosoknak pedig évi 120 eurót

– írta a közgyűlés tagjainak küldött levelében a hét szervezet. Már a bevezetésből egyértelműen kiderült, hogy a szervezetek célja nem kevesebb, mint az autózás kiszorítása a fővárosból. Ennek érdekében pedig alapjaiban reformálnák meg Budapest közlekedését. Elsőként a teljes fővárosra kiterjesztenék a fizetős parkolás intézményét, illetve megemelnék a díjakat.

Emellett a hét civil szervezet folyamatosan szűkítené, néhány esetben pedig egyenesen megszüntetné a lakossági kedvezményeket.

Tudatosítani kell azt is, hogy nem állampolgári jog a magántulajdonú gépjárművek ingyenes közterületi tárolása

– írták a szervezetek. Kiemelték: előre jelezni kell, hogy a parkolási kedvezmények fokozatosan csökkennek majd, így növelve a kiszámíthatóságot, és egyebek mellett érdekeltté tennék a tulajdonost a közterületen kívüli tárolási megoldások megtalálására. A javaslat azonban különösen hátrányosan érinti a fővárosban élő, hátrányosabb helyzetű és alacsonyabb keresetű személyeket, akik így valószínűleg nem lesznek képesek megfizetni a folyamatosan emelkedő parkolási díjakat, és végül a gépjárműveik eladására kényszerülnek majd.

Szintén a kis keresetűek helyzetét nehezítené, hogy a zöldek javaslata értelmében a főváros védett területeire nem kaphatnának lakossági behajtási engedélyt a környezetszennyező autók. Vagyis az idős járművek kiszorítása lenne az egyik első lépés.

A szervezetek emellett a parkolási díjak emelésére is javaslatot tesznek, ami a főváros egyes területein már így is óránként 600 forint. Vagyis a főváros egyes területein a szervezetek az egyszerű emberek számára megfizethetetlenné tennék a parkolást, így elérve az általuk kitűzött célt, vagyis az autós közlekedés visszaszorítását.

Az ügyben megkerestük a fővárosi önkormányzatot. Arra lettünk volna kíváncsiak, hogy az önkormányzat támogatja-e a szervezetek kezdeményezését, amivel nullára csökkentenék az ingyenes parkolóhelyek számát a belvárosban, a helyieknek pedig megdrágítanák a parkolást. Támogatják-e a parkolóhelyek számának csökkentését a főváros belső területein, illetve egyetértenek-e a kezdeményezésben foglaltakkal, miszerint a környezetszennyező járműveknek 2026 után nem kellene parkolási engedélyt adni. Mindössze ennyit válaszoltak:

A parkolási kedvezmények kezelése alapvetően kerületi hatáskörben van. Kérjük, hogy a kérdéssel ezért elsősorban a kerületi önkormányzatokat keresse.

Mindezt annak ellenére közölték, hogy a hét civil szervezet 15 pontos kezdeményezésének döntő része olyan ügyekben foglal állást, amelyekben a Fővárosi Közgyűlésnek is van hatásköre. Ilyen a rossz Euro besorolású gépjárművek városba behajtásának kérdése, a parkolási zónák kijelölése, illetve a parkolás egységárának megállapítása a különböző díjzónákban.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Mónus Márton)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.