A Fővárosi Közgyűlés elé terjesztették az új parkolási reformcsomagot, amely a főpolgármester szerint a XXI. századi nagyvárosi közlekedés kihívásaira kíván választ adni. Valójában azonban a Karácsony Gergely-féle autósüldözés folytatásáról van szó, ami végleg ellehetetleníti az autós közlekedést a fővárosban.
Az egyik legjelentősebb változás a parkolási díjak emelése.
Karácsony Gergely javaslata szerint 2026 júliusától 35 százalékkal növekednének a parkolási díjak Budapesten. Ez önmagában is komoly terhet fog róni az autósokra.
Emellett a főpolgármester megduplázná a nagyobb saját tömegű, jellemzően városi terepjárók parkolási díját, vagyis egy frekventáltabb zónában parkoló, 1,8 tonnásnál nagyobb össztömegű gépjármű tulajdonosának több mint 1500 forintot kellene óránként fizetnie a parkolásért.
A javaslat része a parkolóautomaták teljes eltörlése, amely helyett
kizárólag online vagy SMS-alapú fizetési módokat engedélyeznének.
A digitalizációra való áttérés szándéka még érthető is lenne, ám ez a megoldás nem veszi figyelembe az idősebb korosztályok és a digitális eszközöket kevésbé használó autósok igényeit.
További súlyos érvágás az autósok számára, hogy a belvárosi A és B övezetekben hétvégére is kiterjesztenék a fizetős parkolást. Ez különösen azoknak a helyi lakosoknak okoz problémát, akik nincsenek bejelentve a lakóhelyükre és az utcai parkolás számukra az egyetlen megoldás. Az ilyen mértékű szigorítás egyértelműen az autós közlekedés visszaszorítását célozza, miközben a közösségi közlekedési alternatívák fejlesztése nem tart lépést a korlátozásokkal.
Karácsony Gergely reformtervei inkább tűnnek az autós közlekedést korlátozó intézkedések sorának, mint a valódi mobilitási problémákra adott átfogó válaszoknak. Ugyanis a tervezett intézkedések aránytalanul nagy terhet rónak a budapesti autósokra, miközben a közösségi közlekedés fejlesztése és a valódi alternatívák biztosítása terén továbbra is jelentős hiányosságok mutatkoznak fővárosszerte.