Beköszöntött a hideg, fagyos idő, a hegycsúcsok már kifehéredtek, ezért fokozottan óvatosnak kell lenni az autós közlekedésben is országszerte. Sokan csak ezekben a napokban, a szokatlanul hideg időjárás hatására kapnak észbe, hogy legfőbb ideje lecserélni a nyári gumit télire, így aztán akár heteket is várakozhatnak azoknál az autógumisoknál, ahol előjegyzés alapján történik a gumicsere, vagy éppen hosszú órákat azokon a helyeken, ahol nem kell előjegyzés, de az időrendi érkezés miatt hosszú sorban állásra számíthatnak.
Balesetnél számíthat az évszaknak megfelelő gumiabroncs
Mint azt Geller Zsolt, a Q-Service hálózat tulajdonosa lapunknak elmondta, Magyarországon arra nincsen törvényi kötelezettség, hogy az autósok téli gumit használjanak a téli hónapokban. A szakember felhívta a figyelmet: a biztosító szokta vizsgálni, hogy egy balesetnél az időjáráshoz megfelelő abroncsot szereltek-e fel, ezért is érdemes a nyárit időben lecserélni.
A csere akkor válik szükségessé, amikor a hőmérséklet nappal és éjszaka is tartósan hét fok alatt van.
A téli gumi használata azért jobb a késő őszi-téli évszakban, mert összetételét tekintve teljesen más a keveréke, más alapanyagból készül, és sokkal puhább abroncs, mint a nyári, illetve teljesen más mintázattal látták el, hogy tudjon kapaszkodni a hóban.
A szakértő arra is kitért, hogy a mind a gumik, mind a felszerelésük ára emelkedett tavalyhoz képest, ahogy a korábbi években is, bár az ő szervizük próbálta tartani az árakat, de a helyzet országszerte nagyon változó.
Vidéken jellemzően fele annyiba kerül a szerelés, mint a fővárosban és annak agglomerációjában,
aminek az lehet az oka, hogy a közvélekedés szerint Budapesten és környékén módosabb emberek élnek, ezért kérhetnek tőlük többet a cseréért, ám ezt nem lehet biztosan kijelenteni. Maguknak a gumiabroncsoknak 2023 óta nagyjából húsz százalékkal ment feljebb az ára, amiről a szakértő úgy vélte, hogy nagyrészt a forint–euró árfolyam változásának tudható be, de az infláció is játszhat szerepet benne.
A négy évszakos gumi csak a városban jó
Geller Zsolt szerint a négy évszakos gumik a Budapesten lakóknak teljesen jó megoldást jelentenek, illetve megfelelők lehetnek azoknak is, akik csak ritkán autóznak. Ilyen lehet például az a nyugdíjas, aki – ha kisüt télen a nap és nincs fagy vagy nem esik a hó – télen rövidebb utakra megy a lakókörnyékén. – Ne próbáljunk meg egy négy évszakos abronccsal felmenni gyerekekkel teli autóban magasabban fekvő területekre a téli hóesésben, mert ez a gumitípus ezt nem tudja teljesíteni, miközben a télinek simán megy! A városban, amikor lesózzák az utat, rögtön letolják a havat, vagy a hó meg sem marad, a négy évszakos abroncs teljesen jó, mínuszokban is jól fog teljesíteni – mutatott rá.
Ausztriában kötelező!
Fontos tudnivaló a nyugati szomszédunkhoz utazóknak, hogy november elseje és április 15-e között Ausztriában kötelező olyan gumival futniuk a személyautóknak, továbbá a három és fél tonna alatti gépjárműveknek mind a négy kerekén, amin három kis hegycsúccsal ellátott jelölés van. Ellenkező esetben az osztrák rendőrök kíméletlenül meg fogják büntetni az autóst. Ez azt jelenti, hogy
ilyenkor a téli gumik számítanak ott megfelelőnek, valamint csak azok a négy évszakos gumik, amelyeken szerepel a három hegycsúcsos jelölés. Ezenkívül az is fontos, hogy az abroncs profilmélysége legalább négy milliméter legyen.
Az osztrák utakon a rendőrök ezt rendszeresen ellenőrzik, így nagyon érdemes odafigyelni ezeknek a szabályoknak a betartására. A többi szomszédunknál és Németországban sincs szabály a kötelező téli abroncshasználatra, nem szabtak meg jogszabályokat azok feltételére, viszont bizonyos helyeken táblával jelölik a kötelező téligumi-használatot, és ennek elmaradásakor a rendőr büntetést szab ki, tehát mindenképpen ajánlott a téli gumi használata Európa-szerte – mutatott rá Geller Zsolt.