A kábítószer-kereskedelem az internet nyilvános, bárki által hozzáférhető területén is elterjedt, ahol egyre több új pszichoaktív anyag (NPS) és gyógyszeripari termék cserél gazdát – közölte a Drogkutató Intézet (Dki). Ismertették: az Instagram jelenleg a vezető platform a kábítószerek fogyasztóknak történő közvetlen értékesítésében, míg a Facebook a második helyen áll. A barátságos kezelőfelület, a közvetlen üzenetküldési lehetőségek és a rendkívül erős hálózatépítő hatás miatt a kereskedők és szervezetek gyorsan és kényelmesen bővítik ügyfélkörüket ezeken a platformokon, melyek egyfajta félútként szolgálnak az utcai piac és a darkweb, vagyis az internet szabályozatlan, ellenőrizetlen része között. Itt a felhasználók sokszor anonim és tényleges személyekhez nem visszavezethető profilok által feltöltött tartalmakat kereshetnek és érhetnek el.
A cenzúra hasít, de a drogkereskedelem ellen gyenge a fellépés
A DKI kijelentette: minden közösségi médiavállalat tisztában van azzal a kockázattal, hogy a szervezett bűnözés megtelepedhet az oldalaikon, pedig az erőszak és a bűncselekmények népszerűsítése sérti a felhasználási feltételeiket. A tartalommoderátorok nagyon leterheltek, így a törvénysértő videókat és bejegyzéseket – beleértve a drogkereskedelmet – nem minden esetben tudják azonnal eltávolítani, bár úgy tűnik, mint nem erre fordítanák a legnagyobb figyelmet.
Míg egy általuk rossznak ítélt szóért akár teljes oldalakat függesztenek fel vagy törölnek, addig a drogkereskedelmet kiszolgáló oldalak háborítatlanul működhetnek annak ellenére, hogy az Európai Unióban mindenhol teljes tiltás alá esik a drogkereskedelem.
Egy egyszerű keresés a potenciális vásárlót olyan oldalakra terelheti, ahol gyakran szintetikus kábítószer-termékek találhatók. A kábítószer-használatról szóló közösségi médiafelvételek aggodalomra adnak okot, mivel a fiatalok egyre inkább érdeklődnek a tiltott szerek vásárlása iránt. A közösségi média drogkereskedelme potenciálisan elérhetővé teszi a drogokat olyan fiatalok széles csoportjainak is, akik korábban nem kerültek kapcsolatba a szerekkel, illetve a széles kábítószer-választék arra csábíthatja a felhasználókat, hogy egyetlen anyag használatáról áttérjenek többféle drog fogyasztására.
A fiatalok negyedének kínáltak már drogot a közösségi médiában
Egy 2019-ben végzett felmérés szerint
a Facebook, az Instagram és a Snapchat platformokon megkérdezett 16-24 évesek 24 százaléka jelezte, hogy találkozott közösségi médiában eladásra kínált tiltott drogokkal.
A leggyakrabban látott anyagok között szerepelt a kannabisz, a kokain, az MDMA/ecstasy és a Xanax, melyektől a Facebook nehezen tudja megvédeni a felhasználók biztonságát, noha az elmúlt évtizedben milliárdokat fektettek ilyen intézkedésekbe. Ma a vállalat algoritmusokra, harmadik fél által végzett ellenőrzésre, a felhasználók jelentéseire, továbbá egy speciális biztonsági csapatra támaszkodik a platformok felügyelete során. Mivel a gyorsan növekvő felhasználói bázis ellenőrzésére korlátozott a Meta kapacitása, a potenciálisan káros tartalmakat nem mindig azonosítják és távolítják el – mutatott rá a Téglásy Kristóf nevével fémjelzett szervezet.
Hazánkban a „cukor” nevű szer a legkeresettebb
Ma Magyarországon a Facebook-csoportokban a legnagyobb kereslet a „cukor” nevű anyagra mutatkozik, ami egy MDMA-hoz hasonló szintetikus dizájnerdrog, melynek számos káros hatása van: túlzott izzadás, álmatlanság, kitágult pupillák, túlmelegedés, hányás, nyugtalanság, zavartság, paranoia, hasi fájdalom, szívmegállás, légzési elégtelenség, kóma, és akár halál is bekövetkezhet. A „cukor” jelentős aggodalomra ad okot erőteljes pszichoaktív hatásai, az általa jelentett súlyos egészségügyi kockázatok sokfélesége, valamint a növekvő népszerűsége miatt, különösen a fiatalok körében – közölte a Dki.