Nagyon jó eredményt értek el a tavaly nyolcadikos magyar tanulók a digitális kompetenciákról végzett felmérésben, mivel a tizedik helyet szerezték meg 34 ország közül – mondta Szakos Enikő, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemeskürty István Tanárképző Karának (NKE–NITK) stratégiai fejlesztési osztályvezetője, az MCC oktatáskutatója. A 155 magyar iskola mintegy 3500 tanulójának részvételével készített International Computer and Information Literacy Study felmérésben azt vizsgálták, hogy az alapvető digitális kompetenciák mellett a diákok hogyan gyűjtik, kezelik és szűrik az információkat, mennyire kritikusak a forrásokkal, létre tudnak-e hozni saját információt egy adathalmazból, azt hogyan osztják meg és mennyire felelősségteljesen használják az online felületeket.
A kutatásból az is kiderült, hogy 30 országban a lányok átlagosan 19 ponttal szerepeltek jobban a fiúknál 476 pontos átlagpontszám mellett, Magyarország viszont kilóg ebből a sorból, mert nálunk mindkét nem ugyanolyan kiválóan teljesített.
Nem az okostelefonon múlik a tudás
Szakos Enikő szerint az egyik nagy tanulság: nem az okostelefonokon múlik, mit tudnak a gyerekek. Nem a személyes képernyőtől függ, hogy jól használják-e a digitális eszközöket, illetve hogy miként tudják ezeket tanulási célokra alkalmazni, az életkoruknak megfelelően. – Ez is azt igazolja, hogy az osztályteremben nem telefonra vagy saját okoseszközre van szükség, hanem elsődlegesen arra, hogy megtanítsák nekik a felelősségteljes használatot, ellenőrzött keretek között – mutatott rá az NKE–NITK szakértője.
Mint hangsúlyozta, a szülő és a család elsődleges feladata az okoseszközök helyes és kellő mértékű használatának megtanítása a gyermekek életének első néhány évében.
Fontos az otthoni példamutatás, mert ha a szülő folyton a képernyő előtt tölti az idejét, akkor a gyermek is könnyebben függővé válik.
Ebben a felmérésben is megfigyelték, hogy ahol több könyv van otthon és magasabb a szülők iskolai végzettsége, ott a gyerekek jobb eredményt érnek el, ezért nem elhanyagolható a család felelőssége. Hatéves kortól viszont már a pedagógusok és a családok együttes munkájára van szükség a digitális kompetencia fejlesztéséhez. Emellett lényeges tényező a csoporthatás, ugyanis a tendenciák azt mutatják, hogy a gyerekek a legtöbbször inkább beleviszik egymást a rosszba, mintsem észreveszik a helytelen használatot – tudatta az MCC szakértője.