Nagyon jó eredményt értek el a tavaly nyolcadikos magyar tanulók a digitális kompetenciákról végzett felmérésben, mivel a tizedik helyet szerezték meg 34 ország közül – mondta Szakos Enikő, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemeskürty István Tanárképző Karának (NKE–NITK) stratégiai fejlesztési osztályvezetője, az MCC oktatáskutatója. A 155 magyar iskola mintegy 3500 tanulójának részvételével készített International Computer and Information Literacy Study felmérésben azt vizsgálták, hogy az alapvető digitális kompetenciák mellett a diákok hogyan gyűjtik, kezelik és szűrik az információkat, mennyire kritikusak a forrásokkal, létre tudnak-e hozni saját információt egy adathalmazból, azt hogyan osztják meg és mennyire felelősségteljesen használják az online felületeket.
A kutatásból az is kiderült, hogy 30 országban a lányok átlagosan 19 ponttal szerepeltek jobban a fiúknál 476 pontos átlagpontszám mellett, Magyarország viszont kilóg ebből a sorból, mert nálunk mindkét nem ugyanolyan kiválóan teljesített.
Nem az okostelefonon múlik a tudás
Szakos Enikő szerint az egyik nagy tanulság: nem az okostelefonokon múlik, mit tudnak a gyerekek. Nem a személyes képernyőtől függ, hogy jól használják-e a digitális eszközöket, illetve hogy miként tudják ezeket tanulási célokra alkalmazni, az életkoruknak megfelelően. – Ez is azt igazolja, hogy az osztályteremben nem telefonra vagy saját okoseszközre van szükség, hanem elsődlegesen arra, hogy megtanítsák nekik a felelősségteljes használatot, ellenőrzött keretek között – mutatott rá az NKE–NITK szakértője.
Mint hangsúlyozta, a szülő és a család elsődleges feladata az okoseszközök helyes és kellő mértékű használatának megtanítása a gyermekek életének első néhány évében.
Fontos az otthoni példamutatás, mert ha a szülő folyton a képernyő előtt tölti az idejét, akkor a gyermek is könnyebben függővé válik.
Ebben a felmérésben is megfigyelték, hogy ahol több könyv van otthon és magasabb a szülők iskolai végzettsége, ott a gyerekek jobb eredményt érnek el, ezért nem elhanyagolható a család felelőssége. Hatéves kortól viszont már a pedagógusok és a családok együttes munkájára van szükség a digitális kompetencia fejlesztéséhez. Emellett lényeges tényező a csoporthatás, ugyanis a tendenciák azt mutatják, hogy a gyerekek a legtöbbször inkább beleviszik egymást a rosszba, mintsem észreveszik a helytelen használatot – tudatta az MCC szakértője.
Fontos a szociális háttér
Szerinte az a felmérés másik nagy tanulsága, hogy a tanulók eredményeire óriási hatással van a szociális hátterük: minél magasabban kvalifikált egy szülő és minél feljebb helyezkedik el a társadalmi ranglétrán, annál jobb a gyermekének a digitális kompetenciája. Hozzátette, a magyar kormány által ingyenesen biztosított laptopoknak jótékony hatásuk lehet erre, mivel nagyban segíthetik a felzárkóztatást ezen a területen.
Ha kizárólag az egészségügyi szempontokat vesszük figyelembe, akkor
kétéves korig nem volna szabad képernyőt tenni a gyermek elé, de két- és négyéves kor között is csak legfeljebb napi egy órán át. Ideális esetben az iskoláskorú gyermekeknek naponta három óránál tovább nem kellene képernyőt nézniük.
Minél később kerül valaki képernyő elé, és minél kevesebbet használja, annál jobb – szögezte le az NKE–NITK szakértője.
Szakos Enikő kiemelte: az idegrendszeri fejlődés miatt a gyerekeknek minél több mozgásra van szükségük, az egészséges személyiségfejlődéshez pedig arra, hogy barátaikkal legyenek, szociális készségeket alakítsanak ki, kapcsolatokat teremtsenek és építsenek, illetve minél több időt töltsenek a szüleikkel, családjukkal közösen.
Szükséges, hogy a a digitális eszközökkel kapcsolatban a felnőtt tudatosítsa a gyermekben, mi a helyes és mi a helytelen, mire érdemes és szabad azt használni. Az oktatáskutató megjegyezte: sokszor a felnőttek sincsenek tisztában az eszközök biztonsági beállításaival. – Ha mérlegre tesszük ezeknek az eszközöknek a pozitív és negatív hatásait, még mindig az utóbbi kerül túlsúlyba. Ezért fontos, hogy valamennyi felhasználó, szülő és gyermek felelősen, jó célra használja. Ha a gyermekeinkre odafigyelünk és nem lesznek függők, de megtanulják az előnyeit kiaknázni, akkor a mérleg elbillenhet – mondta Szakos Enikő.