„Gyermeksikoly hallatszott, a szomszéd fülkében gyerekek utaztak” – emlékezett vissza a magyar vasútközlekedés talán legsötétebb napjára Fodor Jánosné, aki Szegedre utazott volna.
1994. december 2-án egy Debrecen felől érkező gyorsvonat Szajolnál 16.45-kor 112 kilométeres sebességgel kisiklott, és a szerelvény több kocsija szinte berobbant a vasútállomás épületébe és egy lakóházba. A tömegbalesetben összesen harmincegyen vesztették életüket: a legidősebb 84, míg a legfiatalabb alig nyolcéves volt.
A Hajdú-bihari Napló annak idején több anyagban is részletesen is foglalkozott a szajoli vasúti balesettel, ezekből szemlézett most a lap, hogy a tragédia 30. évfordulóján minél teljesebb képet adhassunk a katasztrófa nagyságáról.
Volt olyan vagon, amelynél el sem kezdték a mentést
A 15.17-kor Nyíregyházáról induló gyorsvonat villanymozdonya mögé hét, szinte zsúfolásig megtelt személykocsi volt kapcsolva. Mivel péntek volt aznap, így sok diák igyekezett haza, a nyíregyházi gyorsról Debrecenben sok utas lemaradt, mert nem fértek fel a szerelvényre. A rosszul átállított váltó miatt Szajolnál a gyorsvonat mozdonya és az első kocsi a nagy lendület miatt tovább haladt az első vágányon, a második vagontól azonban belerohant az állomásépületbe, átrobogott a restin, majd teljesen összeroncsolódva a trafikban állt meg.
A harmadik kocsi letarolta a peront és kidöntött egy felsővezeték-tartó oszlopot is, majd keresztbe fordult. A negyedik vagon belerohant az állomás mellett lévő kétszintes, vasutas szolgálati házba, amit félig lerombolt. Az ott lakók a romok alatt rekedtek. Az ötödik és a hatodik kocsi is kisiklott, de azok nem károsodtak komolyabban. A leomló falak maguk alá temettek egy vagont, amely teljesen megsemmisült. Hogy pontosan hány halott lehetett, senki sem tudta, a helyzet annyira reménytelennek tűnt, hogy meg sem kezdték a mentést. Az állomás félig összeomlott, több kocsi szétroncsolódott. A helyszínen 27-en veszítették életüket, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsebesültek, többen súlyosan.