Már december folyamán megkapta a szükséges engedélyeket az új magyar légitársaság, a Hungary Airlines – írta az Airportal.hu szakportál, amit a Világgazdaság vett észre. Közölték: a légitársaság december 23-án hajtott végre először egy tesztrepülést a géppel, ezt január 4-én és 5-én több, Budapest és Kecskemét közötti gyakorlórepülés követte saját „HUA” kóddal és „BUDAPEST” hívójellel. Az Airbus A330F január 5-én HUA 951-es járatszámmal Sanghaj második számú légikikötőjébe, a Hungcsiaó (Hongqiao) nemzetközi repülőtérre ment egy esedékes karbantartásra. Bár az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) részeként működő Légügyi Hatóság légijármű üzembentartási engedéllyel (AOC) rendelkező cégek listája még nem frissült, a szakportál szerint vélhetően már decemberben kiadták a Hungary Airlinesnak az AOC-t, és ezzel párhuzamosan kapta meg a már említett „HUA” ICAO-azonosítót és a „BUDAPEST” hívójelet.
Áruszállítás Kínából a magyar fővárosba
A 2021-ben bejegyzett vállalat 2024 áprilisában változtatta nevét Hungary Airlines Kft.-re. A cég évek óta tevékenykedik a Kína és Magyarország közötti légiáru-szállítás területén, székhelye a BUD Cargo Cityben van. A 2024. november végéig a Wizz Air üzemeltetésében repülő, állami tulajdonú Airbus A330F repülőgép az elmúlt években a vállalat számára szállított árut Csengcsouból, majd Hangcsouból Budapestre, emellett több, más légitársaságtól bérelt gép repül jelenleg is Kína és Magyarország között.
A Hungary Airlines Kft. többségi tulajdonosa a hazánkban élő, vélhetően magyar állampolgárságú Wu Jiang kínai üzletember, akinek 50 százalékot meghaladó részesedése van a vállalatban.
Mellette két kisebbségi tulajdonos szerepel a cégjegyzék adatai szerint: a pekingi székhelyű UTL (Beijing) Digital Logistics Co. Ltd., valamint 2024. november 28-tól a magyar állami tulajdonú Air Hungary Szolgáltató Zrt.
Tavaly májusban a céges nyilvántartásokban megjelent egy új vállalat, amely a Hungary Cargo Airlines Kft. nevet kapta. A cégbírósági adatokból az látszott, hogy a cég nevét ugyan frissen, március legvégén vette nyilvántartásba a Budapest Környéki Törvényszék Cégbírósága, azonban nem új cégalapítás történt, hanem egy létezőnek az átnevezése, egészen pontosan a 2021 áprilisában létrehozott Universal Translink Airline Hungary Kft. (UTA Kft.) vette fel a Hungary Cargo Airlines nevet.
Az UTA Kft.-t Vecsésen, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Cargo City bázisán jegyezték be, mostanra a Ferihegyi repülőtér egyik legnagyobb cargoszereplője. Varga Gábor ügyvezető egy 2022-es interjúban arról beszélt, hogy a cégnek kínai háttere van, legfontosabb céljuk pedig a Kína–Európa közötti legstabilabb és legmegbízhatóbb légi híd biztosítása, folyamatosan bővülő légi kapacitásokkal.
A kormányszóvivő is megerősítette
Az új magyar légitársaság engedélyszerzésére Vitályos Eszter kormányszóvivő is felhívta a figyelmet egy közösségi oldalára kitett bejegyzésben. Mint írta, a Hungary Airlines megszerezte a légi üzemeltetői engedélyt (AOC), és felkészült arra, hogy a magyar kormány megbízásából megkezdje repülését az A330–200F típusú repülőgéppel.