Nagy veszélyben a TikTok-használók, ennek nem volna szabad terjednie

A drogterjesztőknek sikerült kijátszaniuk a TikTok irányelveit és szabályait, így a fiatalok gyorsan megtanulják, hogyan kommunikáljanak a bűnözőkkel – írta a Drogkutató Intézet (DKI). Mint hangsúlyozták, a platformon terjedő, kábítószerreklámnak is beillő videók sokszor trendi zenékkel, vizuálisan vonzó effektekkel készülnek, hogy a célcsoport minél könnyebben azonosuljon velük. Egy kutatás kimutatta: azok a fiatalok, akik naponta találkoznak drogtartalmú videókkal, közel hússzor nagyobb eséllyel próbálnak ki pszichoaktív szereket egy hónapon belül.

Forrás: Drogkutató Intézet2025. 07. 10. 21:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Körvonalazódott a TikTok „sötét oldala”, ugyanis a drogterjesztőknek sikerült kijátszaniuk a platform irányelveit és szabályait – hívta fel a figyelmet a Drogkutató Intézet (DKI). Mint ismertették, emojikkal, kódolt szavakkal, és ezáltal akár kiskorúaknak is népszerűsíthetik a különféle kábítószereket. A TikTok algoritmusa, amely a korábban megtekintett, kedvelt videókat dobja fel a felhasználónak, lehetőséget ad arra is, hogy a fiatalok aktívan keressenek videókat hashtagek és azonos tartalmak alapján. 

Az ellenőrzésre használt automatizált mesterséges intelligencia nem veszi észre a káros tartalmakat, a fiatalok pedig gyorsan megtanulják a hashtageket és azt is, hogy miként kommunikáljanak a terjesztőkkel.

Illusztráció (Fotó: Europress/AFP)

Hashtagek, amelyek droghasználatra utalnak vagy azt normalizálják:
 

  • #dr00gtiktok – direkt kódolt forma
  • #xans, #bars – Xanax
  • #plug – terjesztő
  • #lean – kodein tartalmú „nyugtató koktél”
  • #HHC, #delta8, #3MMC – dizájnerdrogok

 

Manipulatív videók

A videós tartalmaknak különféle típusai vannak, a leggyakoribbak a felhasználói videók, amiben megmutatják, hogyan viselkednek egy adott drog hatása alatt, például: „ilyen vagyok három tabletta után” vagy „így viselkedtem egy füves cigaretta után”. A második típus a szintén sokszor előforduló „DM for price” leírású videók, amelyek azt kérik, hogy „írj privát üzenetet az ár miatt”. A harmadik legnépszerűbb tartalomtípus egy használati útmutató, amelyben elmondják, hogyan kell bizonyos típusú kábítószereket szedni és mire lehet számítani az első használat után. 

Ezek a tartalmak sokszor trendi zenékkel, vizuálisan vonzó effektekkel készülnek, hogy a célcsoport minél könnyebben azonosuljon velük. Legfőbb veszélyük, hogy a fiatalok gyorsan és könnyen fogyasztják őket, és nem érzékelik a kockázatot, mert ezek a videók sokszor viccesnek és lazának tűnnek.

Néhány esetben többmilliós nézettségük van, ami azt mutatja, hogy a platformon keresztül gyorsan terjed a minta.

 

Így zajlik a drogbeszerzés

A vásárlás menete már nem a TikTokon történik, arra a díler már javasol egy másik platformot, egy olyat, ahol a beszélgetés, levelezés nem lenyomozható, „eltűnő üzenetekben” zajlik. A folyamat folytatódhat Snapchaten, Signalon, Telegramon, de akár már a META platformjain is (Messenger, Instagram) van lehetőség titkosított üzenetváltásra, amely 24 óra múlva eltűnik, törlődik. 

A rendelésben egy „menüt” kell a terjesztőnek elküldeni, ami étel-házhozszállítással hasonlatos: a menüből a vásárló fiatal kiválasztja, mire és milyen mennyiségben van szüksége, és ezt emojikkal, rövidítésekkel elküldi. 

A fizetés vagy készpénzben történik átadáskor, vagy Revoluton, esetleg kriptovalutában. Budapesten a „házhoz szállítás” a leggyakoribb: a vásárló megadja a címét, és a futár rövid időn belül kiszállítja neki a kért kábítószereket. Nyilvános találkozások és átadási pontok is lehetségesek, utóbbi csak előre fizetés esetében – fedte fel a DKI.

 

Személyre szab az algoritmus

Leszögezték: ez rendkívül veszélyes, mivel így a 18 éven aluliak könnyen juthatnak a TikTokon hirdetett kábítószerekhez. A platform sikerének kulcsa az algoritmus, amely személyre szabott tartalmat kínál a felhasználó korábbi érdeklődése és viselkedése alapján. Ez a „For You Page” (FYP) nemcsak a szórakozást szolgálja, hanem tartós viselkedési mintákat is kialakíthat, különösen a fiatalabb, befolyásolható közönségnél. Az algoritmus megtanulja, hogy a felhasználó milyen videókat nézett végig korábban és kedvelt, illetve mennyi időt töltött el velük. Tehát ha például egy 15 éves felhasználónak drogtartalmú videót dob fel, amit a fiatal végignéz, akkor ezután már automatikusan ehhez hasonló videókat fog ajánlani az FYP-re. 

Ami kezdetben még ijesztő és idegen tartalom lehet a nézőnek, később már megszokott és elfogadott lesz, és akár már külön rájuk is kereshet. 

Ha a tinédzser által bálványozott influenszerek is ilyen tartalmakat osztanak meg, az még jobban meghozza a kedvét ahhoz, hogy ő maga is kipróbálja.

 

Működik a befolyásolás

Egy tavalyi kutatás szerint 

azok a fiatalok, akik naponta találkoznak drogtartalmú videókkal, közel hússzor nagyobb eséllyel próbálnak ki pszichoaktív szereket egy hónapon belül,

ami rettentően magas szám, hiszen egy szülő nem tudja a nap 24 órájában ellenőrizni, hogy a gyermeke milyen tartalmú videókat tekint meg. A TikTok világában a szabályok kijátszhatók, a hatóságok reakciói lassúak, a platform pedig gyakran csak utólag szankcionál. Az irányelvek előírják, hogy tilos az illegális tevékenységek népszerűsítése, ideértve az alkohol, dohány, kábítószer és egyéb pszichoaktív szerek reklámozását, különösen a fiatalkorúak körében. 

A TikTok csak a figyelemfelkeltés platformja, itt begyűjtik a potenciális vásárlókat, az ügyesebb terjesztők és kereskedők ráadásul naponta új profilt nyitnak, így kerülve ki a tiltást. Az Európai Unió, beleértve Magyarországot is, jogi és etikai kihívásokkal küzd, hiszen az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvénye (DSA) 2024-től kockázatalapú tartalomfigyelésre kötelezi a TikTokot és a hozzá hasonló nagy platformokat, ugyanakkor a közösségi média védtelen kiskorúak védelméről szóló irányelvek ellenőrzése sokszor csak formális, bárki beírhat magasabb életkort a valósnál.

 

A drog rossz, de nem a TikTokon

A DKI tudatta: 73 közösségi médiáról végzett kutatás alapján a szerhasználatot ábrázoló tartalmak 76 százaléka pozitív, és csak 20 százaléka negatív. Ez azt jelenti, hogy a drogtartalmú videóknál 76 százalékban vicces, boldogító, trendi dologként ábrázolják a kábítószereket a TikTokon, negatívan viszont csupán egyötödénél mutatják be. 

Immár a 13–18 évesek 60 százaléka találkozott drogtartalommal, és 10 százalékuk vásárolt is kábítószert a közösségi médián keresztül. Azokon a napokon, amikor a fiatalok drogtartalmat láttak, hússzor nagyobb valószínűséggel fogyasztottak szert. 

A TikTok mára nem csupán egy szórakoztató közösségi platform, hanem egy rejtett közvetítő csatorna is a szerhasználat normalizálásában és népszerűsítésében – mutatott rá a DKI.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock/Ti Vla)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.