– Most, hogy nyilvánossá váltak a tartalmi szabályozás dokumentumai, milyen lehetőségei vannak a pedagógusoknak, hogy a módosítások gyakorlati alkalmazásáról tájékozódjanak? A Nemzeti Pedagógus Kar konferenciasorozatot ígért, ahol a tantervek készítőit is lehet kérdezni. Ön részt tud venni ezeken?
– Múlt héten indult el a rendezvénysorozat, eddig minden állomásán, mintegy hat-nyolc helyen ott voltam. Március végéig további találkozók is lesznek, amelyek jelentős részén szintén részt fogok venni. Beszámolunk a kollégáknak a legfontosabb változásokról, a leendő feladatokról. Ez egy átfogó jellegű tájékoztatás, emellett egy szaktantárgyi konferenciasorozatot is szervezünk. Utóbbin jelen lesznek az adott kerettantervet kidolgozó szakértők is. Készülnek továbbá tanári útmutatók, segédanyagok, digitális tananyagok, valamint egy okostanterv is, amely segíti a helyi tantervek elkészítését.
– A sorozat eddigi állomásain mekkora volt az érdeklődés a tanárok részéről?
– Hála istennek nagy. Mindegyik rendezvényen jó hangulatú előadásokat tudtam tartani, válaszoltam a kérdésekre, és a pedagógusok azt jelezték vissza, hogy sok hasznos információhoz jutottak.
– Mivel kapcsolatban kapta a legtöbb kérdést?
– Főleg arra kíváncsiak a kollégák, hogy mikorra kell megírniuk a helyi tanterveket. A kormányrendelet szerint április végéig felül kell vizsgálni azokat. De ez nem azt jelenti, hogy addigra a végleges változattal is el kell készülni.
– Van-e még lehetőség bármilyen változtatásra akár a Nemzeti alaptantervben (NAT), akár a kerettantervekben, ha a pedagógusoktól megfontolásra érdemes szakmai javaslat érkezik?
– A NAT már nem fog változni. A kerettantervekben elképzelhető módosítás a bevezetést követő tapasztalatok alapján, ha azt látjuk, hogy a gyerekek érdekében erre szükség van.
– Hogyan értékeli a tantervek körüli vitákat? Hetek óta ismertek az anyagok, de nem csitulnak a kedélyek, sőt még tüntetést is hirdettek a NAT miatt.
– Olyat írni egyszerűen nem lehet, ami mindenkinek megfelel. Nagyon ellentmondásos vélemények érkeztek az óraszámokkal, a tananyag mennyiségével kapcsolatban. Van, aki szerint túl sok az anyag, mások szerint kevés. Mi a középutat próbáltuk megtalálni. Olyan anyagot készítettünk, ami biztosítja az esélyegyenlőséget; használható tudást ad, amelyet a hátrányos helyzetű térségekben is el tudnak sajátítani, ugyanakkor biztosítja a tehetséggondozást is. Pontosan tudjuk, hogy vannak olyan iskolák, ahol az általunk megadott ismeretanyagot bőven ki lehet egészíteni, mert a válogatott diákoknak sokkal kevesebb időre van szükségük az elsajátításához. Nehéz egyébként azokkal a véleményekkel mit kezdeni, hogy kevés vagy sok a tananyag. Nem lehet ugyanis egyszerűen csak mennyiségi szempontból összehasonlítani a mostanit a korábbi tantervekkel, hiszen teljesen más szemléletűek.