A tisztaság ára – dízel vagy elektromos?

Mennyibe kerül egy akkumulátoros-elektromos dízel motorral felszerelt furgon kiváltása?

null

Ne szennyezzük az agglomeráció levegőjét helyi emisszióval! Nagyszerű gondolat! De mennyibe kerül egy dízel meghajtású furgon kiváltása akkumulátoros-elektromossal?

A bal oldali műszer az akku feltöltöttségét mutatja, a jobb oldali az energiafelhasználást és azt, hogy milyen fokozatban vagyunk. Az elektromos változat végsebessége elektronikusan korlátozott 80 vagy 100 km/óra:
Fotó: Karlovitz Kristóf

Beleképzelem magam egy fuvarozó vállalkozó helyzetébe, aki ügyfelei belvárosi üzleteit látja el áruval, de kitiltják dízeles furgonjait a zónából. Hasonló dilemma a kereskedőé, aki eddig saját járművével oldotta meg a feladatot. Most mit tegyen? Mennyibe kerül az átállás? Mennyivel nőnek az üzemköltségek, amelyeket persze át kell hárítani a vásárlókra? Mennyi a tisztaság ára? Összevetem a Renault Master és a Renault Master Z.E. vételárát, beleszámítva a töltő infrastruktúra létesítésének költségét is, garanciáját, súlyadóját, casco és kötelező biztosítási díját, szervizperiódusát és szervizdíját, fődarabjainak árát, energiaköltségét (gázolaj, illetve villanyáram), várható értékcsökkenését, élettartamát, és mindezt a hatótávban, menetteljesítményekben, rendelkezésre állási időben megnyilvánuló hasznossággal. Dízel Masterből – a korrektség kedvéért – nem a nagy teljesítményű, leggyorsabb, hosszú expresszfuvarokravaló csúcsmodellt választottam, hanem a Z.E.-hez közel álló kivitelt – de még így is nagy a lóerők, a newtonméterek és a teherbírás különbsége a dízel javára.

Új utat taposunk

Elöljáróban meg kell jegyeznem, hogy korántsem egyszerű gazdasági szempontból összehasonlítani belső égésű motoros, illetve akkumulátoros-elektromos járműveket. Homályos területre léptem. Noha már 2019 októberében megismerkedtem egy menetpróbán a Master Z.E.-vel, Magyarországon még nem adtak el belőle, az akkori autó próbarendszámmal futott, tehát nem kellett típusbizonyítványt szerezni rá, levizsgáztatni, biztosítást kötni. Így még az importőrnek (Renault Trucks Hungary, a Volvo Hungária Kft. keretében) sincsenek mindenről tapasztalatai, információi, de szakemberei őszinte érdeklődéssel és komoly energiával segítették munkámat. Érdeklődtem biztosítónál, töltőoszlopgyártónál, mindenkinek köszönöm a kapott értesüléseket! Raktérfogatban nincs különbség a dízelmotoros változathoz képest, mindkettőé 10,8 köbméter (ebben a változatban), a teherbírásnál viszont alulmarad

Raktérfogatban nincs különbség a dízelmotoros változathoz képest, mindkettőé 10,8 köbméter (ebben a változatban), a teherbírásnál viszont alulmarad
Fotó: Renault és Karlovitz Kristóf – AUTOMOTOR.HU/Mediaworks

Műszaki leírás

Dízelmotoros Renault Master 40 éve készül, már a harmadik generációja fut. Konstrukciója szokásos: többféle méretű és rakterű önhordó karosszéria, orrmotor és front- vagy hátsókerékhajtás, elöl független kerékfelfüggesztés, hátul merev tengely. Bevált, közkedvelt könnyű haszonjármű, 2,5 milliót adtak el belőle, egész Európában jelentős a piaci részesedése, elválaszthatatlanul hozzátartozik a fuvarozás-szállításhoz és az utcaképhez. A Master Z.E. új verzió, a Renault ZOE villanyautó elektromos hajtóművét komoly változtatások nélkül építették be az alapjárműbe. 400 voltos, állandó mágneses, külső gerjesztésű szinkronmotorja francia, Cléon márkájú. Erőátvitele egyszerű elektromos irányváltós (tolatáskor fordított irányban forog a villanymotor). A „Z.E. 33” lítium-ion akkumulátor gyártója a Renault/LG Chem. A jármű vezetése könnyen megszokható: a két menetirány és üres fokozat között kapcsolgatható választókar N-állásában a „gyújtáskulcsot” elfordítva GO jelzés villan fel, már csak menetirányt kell választani, és „gázt adni”. Menetmódból kétféle áll rendelkezésre: Eco vagy normál. Az elektromos járművek egyik nagy hátránya (a hatótáv és a töltési idő mellett) az akku csekély energiasűrűsége. A Z.E. 33 kilowattórájára 255 kilogramm súly esik, ugyanennyit 2,75 kilogramm gázolaj tartalmaz, ami csaknem százszoros különbség, ha az utóbbihoz hozzá is számítjuk az üzemanyagtank néhány kilogrammját. Részben emiatt csak 1,1 tonna a Z.E. hasznos teherbírása, 1,5 helyett. Ráadásul nem vontathat utánfutót, míg a dízel akár 3,5 tonnásat is.

A töltőkábeleket a felhajtható utasülés alatti rekeszben helyezték el. Így is bőven marad tárolókapacitás a személyzet holmijának és az autó tartozékainak
Fotó: Renault és Karlovitz Kristóf – AUTOMOTOR.HU/Mediaworks

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Villanyautót épített a Chevrolet a klasszikus Blazer terepjáróból

Jövőre akarja piacra dobja a veteránkorú modellekből villanyautót készítő eCrate nevű átalakítókészletét a Chevrolet.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.