Fosszilis üzemanyagtól mentes szállítási szektoré a jövő

Ahhoz, hogy 2050-re meglegyen a karbonsemleges működés, már egy évtizeddel korábban meg kell szabadulni a fosszilis üzemanyagoktól – írja az Autó-Motor.

null

Az európai haszonjármű-ipar elkötelezte magát amellett, hogy 2050-re karbonsemleges legyen a működése, ennek eléréséhez pedig az kell, hogy már 2040-re fosszilis üzemanyagoktól mentesen működjön a szektor, hiszen van kifutási ideje az addig értékesítésre kerülő járműveknek is.

Ilyen értelmű megállapodást írtak alá az ACEA európai autógyártók szövetsége haszonjárműves tagjai, illetve a Potsdam-Institut für Klimaforschung intézet vezetője.

A kép illusztráció
Fotó: Pexels

A szakmát képviselő vezetők kiemelik állásfoglalásukban, hogy a haszonjárműveknek a személyautóktól eltérő töltő-hálózatra van szüksége az elektromos hajtáshoz, megfelelő földrajzi lefedettség, nagyobb töltő-teljesítmény és biztos hozzáférés kell ahhoz, hogy a logisztikai vállalkozások egyáltalán megfontolják az ilyen járművek beszerzését.

Egy fokkal egyszerűbb a hidrogén-tüzelőanyagcella, amelynél könnyebben – de nem feltétlenül olcsóbban – lehet megvalósítani a töltőhálózatot. És persze ott vannak a szintetikus üzemanyagok, amelyekkel fosszilis üzemanyagtól lehet függetleníteni a belső égésű motorokat.

Az eredeti cikket ITT érheti el.

A jövő elkezdődött? – Zero DS teszt

Először is: mi az, hogy Zero? Amerikai gyártó, ezen a néven több típust is gyárt, különböző kivitelben: S, SR, DS, DSR stb. A motorteljesítmények: 11, 15, 21 és 22 kW, valamint a sportmodellnél (SR) még ennél is több. Hogyhogy csak ennyi? Egy kis magyarázat: a villanymotoroknak – legalábbis amelyeket járművekbe építenek – többféleképpen adják meg a teljesítményét. A legnagyobb szám az úgynevezett 10 másodperces teljesítmény, ami a DS modellnél 45 kW. Ez már derék, ugye? De ennél hosszabb ideig nem lehet ennyit kívánni tőle, mert rohamosan melegszik. Aztán létezik a 30 másodperces teljesítmény, ami már kisebb az előzőnél, és így eljutunk a 30 perces teljesítményhez, amit a szóban forgó elektromos gép szinte bármeddig tud teljesíteni, mert a hűtés már el tudja vezetni az eközben keletkező hőt. A DS-nél ez 21 kW. Az Európai Unió előírásai szerint a forgalmi engedélybe ezt az értéket kell beírni.

A forgatónyomatékkal, ami az elektromos motorok ütőkártyája a belsőégésű gépezetekkel szemben, ugyanez a helyzet. A maximális érték 110 Nm! Ez motorkerékpárnak nagyon komoly érték, különösen akkor, ha tudjuk, hogy már az elindulás pillanatától megvan. Azazhogy elméletileg. Mert szerencsére azért a fejlesztők olyan gázmarkolat – bocsánat, teljesítményszabályzó (mert hiszen gázról nem beszélhetünk) karakterisztikát csináltak, hogy a motorkerékpár jóindulatúan, finoman indul el a markolat mozdítására. Aztán ahogy lendületbe jön, a markolat elfordításával – koppanásig – lágyan előtör az a hegynyi nyomaték, és még 100-nál is komolyan tol a gép. A Zero meg sem áll 160-ig. 165-öt mutat a digitális sebességjelző, na jó, tudjuk, hogy az kb. 160. Azt, hogy a forgalmiba 21 kW-ot írtak be, hamar elfelejti az ember, mert úgy hasít a bringa.

Tovább

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.