Felelős lehet a kifizetetlen bérekért az Apple

Nem háríthatja át Indiában a teljes felelősséget a bérgyártójára – írja az Origó.

Forrás: origo.hu2020. 12. 21. 18:20
Apple 2020 Worldwide Developers Conference Keynote
Tim Cooknak 9 évnyi munka kellett az Apple élén, hogy milliárdossá váljon Fotó: BROOKS KRAFT / APPLE / HANDOUT Forrás: MTI/EPA
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bő egy hete kifizetetlen munkabérek miatt zavargás tört ki a tajvani székhelyű Wistron bérgyártó többek közt iPhone okostelefonokat is előállító, indiai üzemében. A dolgozók java aránylag békésen tüntetett, ám egy kisebb táboruk törni-zúzni és fosztogatni kezdett.

Az incidenssel kapcsolatban több vizsgálat is folyamatban van, az Apple mellett a helyi munkaügyi hatóság és a rendőrség is nyomoz. Eddig annyi történt, hogy a bérgyártókra vonatkozó szabályzatának megsértése miatt a Wistron egyelőre nem kaphat újabb megbízásokat az Apple-től, a hatóságok pedig számos törvénytelenséget feltártak a cég toborzási és foglalkoztatási praktikái kapcsán.

Tim Cooknak 9 évnyi munka kellett az Apple élén, hogy milliárdossá váljon.
Fotó: MTI/EPA

Az indiai The Economic Times most újabb érdekességre hívta fel a figyelmet: egy 1970-es jogszabály szerint az Apple közvetlenül felelősségre vonható lehet a Wistronnál történt szabálytalanságok miatt. A törvény szerint az alvállalkozós jellegű foglalkoztatáskor nem pusztán a munkát elvégző cégek kötelesek az összes törvényt és szabályozást betartani, de a megbízójuknak kötelességük a lehetőségeikhez mérten meggyőződni arról, hogy ezt ténylegesen megteszik.

Végső soron az Apple felelőssége, hogy a Wistron minden tevékenységet jogszerűen végezzen számára.

Ez új és kényelmetlen helyzet az Apple számára, hiszen Kínában nem volt ilyen problémája: akármilyen botrány is tört ki a gyártópartnereinél, mindig képes volt egy az egyben rájuk hárítani a felelősséget, függetlenül attól, hogy a rendkívüli elvárásai és a kegyetlen versenyeztetése mennyiben járultak hozzá a helyzetek kialakulásához.

Az eredeti cikket ITT érheti el.

Rendületlenül az Apple a világ legértékesebb márkája

Immár a nyolcadik egymást követő évben lett a legértékesebb márka az Interbrand amerikai tanácsadó vállalat globális rangsorában.

A 100 vállalatot rangsoroló „Best Global Brands” globális márkarangsorban az Apple márkaértéke 323 milliárd dollár, 38 százalékkal több a tavalyinál.

A tavalyi harmadik helyről a másodikra ugrott az Amazon, amelynek márkaértéke 60 százalékkal, 200,7 milliárd dollárra emelkedett. A negyedik helyről a harmadikra jött föl a Microsoft, a márka értéke 53 százalékkal, 166 milliárd dollárra nőtt. A tavalyi második helyről a negyedikre csúszott vissza a Google, márkaértéke 1 százalékkal, 165,4 milliárd dollárra csökkent.

A tavaly hatodik Samsung az ötödik lett, márkaértéke 2 százalékkal, 62,3 milliárd dollárra emelkedett.

A tavaly ötödik Coca-Cola a hatodikra csúszott vissza, márkaértéke 10 százalékkal, 56,9 milliárd dollárra mérséklődött.

Tovább

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.