időjárás 25°C Orbán 2022. május 25.
logo

A Netflix versenytársa valójában a TikTok?

Forrás: Vg.hu
2022.05.13. 09:59 2022.05.13. 10:32
A Netflix versenytársa valójában a TikTok?

A figyelemért vívott küzdelemben könnyen lehet, hogy a közösségi média és a streaming egymással küzd – olvasható a Világgazdaság cikkében.

Érdekes gondolattal játszik el a The Next Web írása a TikTok kapcsán. Az online teret viharos sebességgel meghódító platformot ugyanis az abban foglaltak szerint helyesebb lehet streamingszolgáltatóként felfogni, mint közösségi médiaként.

A gondolat a New York-i Egyetem Stern School of Business nevű intézményében marketinget tanító Scott Gallowaytől származik, és amennyiben hihetünk az elméletnek, ez azt jelenti, hogy az ottani jelenlétünket is alapvetően máshogy érdemes kezelni, mint egy hagyományos közösségi oldalon. Az elképzelés mindemellett a versenytársak körét is más cégekben látja, mint az alkalmazás korábbi értelmezése, így a TikTok üstökösszerű száguldása miatt is inkább a Netflixnek kell aggódnia, és nem a Facebook és Instagram tulajdonos Metának.

Ez különösen azért lehet veszélyes az utóbbi időben gyengélkedő streamingszolgáltató számára, mert a TikTok felhasználók által generált tartalmai ingyen vannak, míg a Netflix büdzséje erre a célra évi 17 milliárd dollár. 

A kissé erőltetett párhuzam kapcsán azért érdemes megjegyezni, hogy az alkotóknak azért juttat a bevételeiből a TikTok is, tehát tulajdonképpen mégsem teljesen ingyen kapja a tartalmait, ugyanakkor előfizetésekből sincsenek bevételei mint a Netflixnek és versenytársainak.

Amennyiben azonban arra koncentrálunk, hogy az oldal a figyelmünkért harcol a streamingszolgáltatókkal, úgy viszont ezen a téren a közösségi média és a videókat kínáló oldalak között sincs feltétlenül különbség.

A cikk szerzője mindenesetre arról is beszámol, hogy mióta lemondta Netflix előfizetését, azóta sokkal több időt tölt a TikTokon. 

Azonban természetesen ezekkel a kijelentésekkel érdemes csínján bánni, mint például azzal az összefüggéssel, melyet az oldalon osztottak meg, ami szerint az iPhone megjelenése romba döntötte a rágók eladását – írja a Világgazdaság.

Az egyik podcastban gondolatait megfogalmazó Galloway ugyanakkor arra is rámutat, hogy a Netflix tetemén lakmározó oldal a Facebook és az Instagram együttes elérésénél is több tekintetet vonz. A marketingprofesszor úgy véli, hogy az elmúlt év során a TikTok növelte a leginkább az értékét, ám ez vitatható.

Tikk

Sokszor úgy tűnik, nem marad más kapaszkodó, mint a humorérzék.

Az alkalmazás 2021-es 4,6 milliárd dolláros bevétele ugyanis nyilvánvalóan eltörpül a Meta ugyanabban az évben összeszedett 117,9 milliárd dolláros forgalma mellett.

Persze az is igaz, hogy a Facebook jóval régebbi termék, mint a TikTok, melynek elterjedése szinte minden korábbinál gyorsabb. A Techcrunch januárban például arról írt, hogy az applikáció 2020-as 325 százalékos növekedése és a havonta azzal eltöltött idő bővülése minden versenytársét felülmúlja.

A TikTok 2020-ban és 2021-ben is a legtöbbet eltöltött alkalmazás volt és a tavalyi év második negyedévében már elérte az 1 milliárd felhasználót is. 

Ez a nem eleve telepített alkalmazások között új rekordnak számít (a TikTok 2017-ben indult, tehát mindössze 4 évre volt szüksége a milliárdos határ átlépéséhez). A várakozások szerint 2022 végére pedig már több mint másfél milliárdan használhatják a rövid videós felületet.

Az, hogy a cég egyelőre nem lépett még tőzsdére szintén az alkalmazás kezére játszhat, megóvva a vállalatot a túlzott figyelemtől. Az applikáció elkerülte a Facebook túlságosan megosztó volta miatti problémákat is, és legalábbis a látszat szerint a moderáció is jól működik a felületen.

Mindegy, hogy mit gondolunk a platformról, az megnyerni látszik a figyelemért vívott háborút, míg az is nyilvánvaló, hogy a Netflixnek változtatnia kell, ha releváns kíván maradni. Tulajdonképpen ez a két állítás külön-külön is igaz, és mindegy is, hogy mi a két jelenség közötti összefüggés.

Az eredeti cikk ITT olvasható.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)