A Covid–19-világjárvány idején az emberek szerte a világon humorral enyhítették a halálos kórtól és bizonytalanságtól való félelmüket, miközben a bezártság okozta stresszel és elszigeteltségükkel küzdöttek.
Aztán, ahogy egyik válságból a másikba szökkentünk, az Ukrajnában kibontakozó pusztítás közepette hekkerek azért csak találtak időt arra, hogy az orosz elektromosjármű-töltőállomásokon megjelenő felirattal Putyint fricskázzák.
Az internet persze egy óriási szemétégető, amely szélsőségektől tombol. A trollkodás és a mémek küldözgetése a ma ismert internetes kultúra két sarokköve, ám a közösségi média olyan tereket is megnyit, ahol bárki megoszthatja sebezhetőségét, azaz kapcsolódhat, aminek pedig jelentős mentális egészségügyi hatásai lehetnek.
A TikTok egy erősen mémkultúrára épülő audiovizuális platform, ahol a tartalom a remixek örökké tartó láncolatában formálódik újra meg újra, a mémek értelmezése valójában tehát a „kontextus kihasználásából” származik.
Azaz: van egy mém, én pedig továbbköltöm, újraértelmezem. Carla Manly klinikai pszichológus szerint sokak számára a mémek információtovábbításra való felhasználása értelmezheti a fenyegető helyzeteket, sőt akár katartikus megkönnyebbülést is kínálhat.
A humor persze mindig is mentőövként működött a bajban, csak a közeg változott. Azaz: ma is nevetünk, hogy ne sírjunk.
„Az élet dolgait két részre osztom: rettenetesre és nyomorúságosra” – mondta Alvy Singer, azaz az örökké tépelődő Woody Allen az Annie Hall című klasszikus moziban, még 77-ben.