A gyermek körüli változás mindig szembetűnő

Az iskolapszichológus tanácsadói keretek között segít, ha a gyermek fejlődése akadályba ütközik.

Forrás: boon.hu2021. 09. 03. 10:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óvoda- vagy iskolakezdés idején gyermekként nem könnyű egy idegen csoportba beilleszkedni vagy a régi környezetet sok idő után újra megszokni. A problémák megoldásában azonban a szülőn, pedagóguson kívül segíthet az iskola­pszichológus is. Hazánkban a szakemberek iskolai jelenlétét 2013 óta törvény írja elő.

Kovács Ágnes klinikai szakpszichológus a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei hírportál kérdésére, miszerint milyen esetekben fordulhat a gyermek, a szülő az iskolapszichológushoz, az alábbi választ adta:
– Az iskolapszichológus tulajdonképpen az első lépcsőfok, ha az óvodás, iskolás életében bármilyen diszkomforthelyzet következik be, tehát valójában minden esetben megkereshető. Az iskolákban, óvodákban pszichodiagnosztika és terápia nem végezhető, a segítségnyújtás, problémafeltárás konzultációs, tanácsadói keretek között történik. Az ezen túlmutató esetekben megfelelő szakemberhez, ellátáshoz kell irányítania a gyermeket és a családot, a feladata, hogy ebben is segítsen.

A gyermek iskolai életében minden esetben szembeötlő, ha valami változik körülötte, és ezt a pedagógusok érzékelik is. 

Azonban az idejükön, erejükön és a kompetenciájukon is túlnyúlik az, hogy ezek okainak a köznevelési intézményben járjanak utána. Mivel a tanárok is az úgynevezett jelzőrendszer tagjai, kötelességük szükség esetén a megfelelő ellátással megtalálni a kapcsolatot, ha a gyermek fejlődésében valamilyen akadályt látnak. A legtöbb felmerülő probléma azonban nem éri el ezt a szintet – vázolta a témával kapcsolatos gondolatait.

– Egy tanulási probléma felmerülése esetén például számos tényező okozhatja a nehézséget – magyarázta a szakember. 

Legtöbbször a jelenséget a pedagógus jelzi a szülőnek és az iskolapszichológusnak, akinek a feladata, hogy őket is bevonva feltárja a probléma természetét.

Tanulási technikákkal segíthet a tanulónak, a családnak, a pedagógusnak, illetve ezek elsajátíttatását, megtanítását egyéni és csoportos formában is kivitelezheti. A háttérben azonban állhat valamilyen tanulási nehézség vagy zavar is, ami miatt esetleg egyénre szabott fejlesztés mellett lesz csak sikeres a tanulási folyamat, ilyenkor gyógypedagógushoz érdemes fordulni a megfelelő fejlesztési javaslatokért. Ha a teljesítményromlást érzelmi tényezők, a családi életben bekövetkező változások okozzák, akkor nevelési tanácsadás, gyermekvédelmi beavatkozás is szükséges lehet – tette hozzá.

Ha szülőként problémát érzékelünk a gyermek körül, jó, ha tudjuk: a köznevelés intézményrendszerében több lehetőség áll rendelkezésre baj esetén.

Országunkban egyedülálló a védőnői hálózat, az iskolákban, óvodákban is jelen vannak, és nagyon jó az együttműködésük a többi kapcsolódó ágazattal. Az iskolai szociális munka is egyre fejlődik, szociális munkások is ott vannak az iskolában. A pedagógusoknak is megvannak a pszichológiai ismereteik és persze a gyakorlaton alapuló tapasztalataik. Bármelyik intézményi dolgozó felé indul a szülő, az együttműködésük, teammunkájuk révén megtalálható a megfelelő ellátás, az iskolapszichológushoz nem csak közvetlenül, gyakran rajtuk keresztül jut el a szülő és a gyerek – emelte ki az iskolapszichológushoz való eljutás lehetőségeit Kovács Ágnes.

Bevált és javasolt gyakorlat, hogy az iskola, óvoda az év elején elkérje a szülők beleegyezését az iskolapszichológiai ellátáshoz, vagy esetleg az ellátás egyértelműségét a szülők által elfogadott működési dokumentumban rögzítse. Egyrészt ilyenkor számos nyomtatványt, dokumentumot bekér a szülőktől az iskola, egyszerűbb a begyűjtés, másrészt nem kell a hozzájárulásra várni, ha sürgős beavatkozásra van szükség. Sürgős eset lehet például, ha valamilyen trauma éri a közösséget, és szakszerű segítséget kérnek számukra a pedagógusok. Az is fontos szempont, hogy a tréningjellegű csoportos foglalkozásokból ne maradjon ki adminisztrációs okok miatt egyik osztálytárs sem. Fontos és bonyolult szakmai szempont a titoktartás és annak összeegyeztetése, hogy a gyermek háta mögött nem történhet intézkedés – hangsúlyozta végezetül a portálnak a klinikai szakpszichológus.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

A borítókép illusztráció

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.