Óvoda- vagy iskolakezdés idején gyermekként nem könnyű egy idegen csoportba beilleszkedni vagy a régi környezetet sok idő után újra megszokni. A problémák megoldásában azonban a szülőn, pedagóguson kívül segíthet az iskolapszichológus is. Hazánkban a szakemberek iskolai jelenlétét 2013 óta törvény írja elő.
Kovács Ágnes klinikai szakpszichológus a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei hírportál kérdésére, miszerint milyen esetekben fordulhat a gyermek, a szülő az iskolapszichológushoz, az alábbi választ adta:
– Az iskolapszichológus tulajdonképpen az első lépcsőfok, ha az óvodás, iskolás életében bármilyen diszkomforthelyzet következik be, tehát valójában minden esetben megkereshető. Az iskolákban, óvodákban pszichodiagnosztika és terápia nem végezhető, a segítségnyújtás, problémafeltárás konzultációs, tanácsadói keretek között történik. Az ezen túlmutató esetekben megfelelő szakemberhez, ellátáshoz kell irányítania a gyermeket és a családot, a feladata, hogy ebben is segítsen.
A gyermek iskolai életében minden esetben szembeötlő, ha valami változik körülötte, és ezt a pedagógusok érzékelik is.
Azonban az idejükön, erejükön és a kompetenciájukon is túlnyúlik az, hogy ezek okainak a köznevelési intézményben járjanak utána. Mivel a tanárok is az úgynevezett jelzőrendszer tagjai, kötelességük szükség esetén a megfelelő ellátással megtalálni a kapcsolatot, ha a gyermek fejlődésében valamilyen akadályt látnak. A legtöbb felmerülő probléma azonban nem éri el ezt a szintet – vázolta a témával kapcsolatos gondolatait.
– Egy tanulási probléma felmerülése esetén például számos tényező okozhatja a nehézséget – magyarázta a szakember.
Legtöbbször a jelenséget a pedagógus jelzi a szülőnek és az iskolapszichológusnak, akinek a feladata, hogy őket is bevonva feltárja a probléma természetét.
Tanulási technikákkal segíthet a tanulónak, a családnak, a pedagógusnak, illetve ezek elsajátíttatását, megtanítását egyéni és csoportos formában is kivitelezheti. A háttérben azonban állhat valamilyen tanulási nehézség vagy zavar is, ami miatt esetleg egyénre szabott fejlesztés mellett lesz csak sikeres a tanulási folyamat, ilyenkor gyógypedagógushoz érdemes fordulni a megfelelő fejlesztési javaslatokért. Ha a teljesítményromlást érzelmi tényezők, a családi életben bekövetkező változások okozzák, akkor nevelési tanácsadás, gyermekvédelmi beavatkozás is szükséges lehet – tette hozzá.
Ha szülőként problémát érzékelünk a gyermek körül, jó, ha tudjuk: a köznevelés intézményrendszerében több lehetőség áll rendelkezésre baj esetén.