A gyermek körüli változás mindig szembetűnő

Az iskolapszichológus tanácsadói keretek között segít, ha a gyermek fejlődése akadályba ütközik.

Forrás: boon.hu2021. 09. 03. 10:30
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óvoda- vagy iskolakezdés idején gyermekként nem könnyű egy idegen csoportba beilleszkedni vagy a régi környezetet sok idő után újra megszokni. A problémák megoldásában azonban a szülőn, pedagóguson kívül segíthet az iskola­pszichológus is. Hazánkban a szakemberek iskolai jelenlétét 2013 óta törvény írja elő.

Kovács Ágnes klinikai szakpszichológus a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei hírportál kérdésére, miszerint milyen esetekben fordulhat a gyermek, a szülő az iskolapszichológushoz, az alábbi választ adta:
– Az iskolapszichológus tulajdonképpen az első lépcsőfok, ha az óvodás, iskolás életében bármilyen diszkomforthelyzet következik be, tehát valójában minden esetben megkereshető. Az iskolákban, óvodákban pszichodiagnosztika és terápia nem végezhető, a segítségnyújtás, problémafeltárás konzultációs, tanácsadói keretek között történik. Az ezen túlmutató esetekben megfelelő szakemberhez, ellátáshoz kell irányítania a gyermeket és a családot, a feladata, hogy ebben is segítsen.

A gyermek iskolai életében minden esetben szembeötlő, ha valami változik körülötte, és ezt a pedagógusok érzékelik is. 

Azonban az idejükön, erejükön és a kompetenciájukon is túlnyúlik az, hogy ezek okainak a köznevelési intézményben járjanak utána. Mivel a tanárok is az úgynevezett jelzőrendszer tagjai, kötelességük szükség esetén a megfelelő ellátással megtalálni a kapcsolatot, ha a gyermek fejlődésében valamilyen akadályt látnak. A legtöbb felmerülő probléma azonban nem éri el ezt a szintet – vázolta a témával kapcsolatos gondolatait.

– Egy tanulási probléma felmerülése esetén például számos tényező okozhatja a nehézséget – magyarázta a szakember. 

Legtöbbször a jelenséget a pedagógus jelzi a szülőnek és az iskolapszichológusnak, akinek a feladata, hogy őket is bevonva feltárja a probléma természetét.

Tanulási technikákkal segíthet a tanulónak, a családnak, a pedagógusnak, illetve ezek elsajátíttatását, megtanítását egyéni és csoportos formában is kivitelezheti. A háttérben azonban állhat valamilyen tanulási nehézség vagy zavar is, ami miatt esetleg egyénre szabott fejlesztés mellett lesz csak sikeres a tanulási folyamat, ilyenkor gyógypedagógushoz érdemes fordulni a megfelelő fejlesztési javaslatokért. Ha a teljesítményromlást érzelmi tényezők, a családi életben bekövetkező változások okozzák, akkor nevelési tanácsadás, gyermekvédelmi beavatkozás is szükséges lehet – tette hozzá.

Ha szülőként problémát érzékelünk a gyermek körül, jó, ha tudjuk: a köznevelés intézményrendszerében több lehetőség áll rendelkezésre baj esetén.

Országunkban egyedülálló a védőnői hálózat, az iskolákban, óvodákban is jelen vannak, és nagyon jó az együttműködésük a többi kapcsolódó ágazattal. Az iskolai szociális munka is egyre fejlődik, szociális munkások is ott vannak az iskolában. A pedagógusoknak is megvannak a pszichológiai ismereteik és persze a gyakorlaton alapuló tapasztalataik. Bármelyik intézményi dolgozó felé indul a szülő, az együttműködésük, teammunkájuk révén megtalálható a megfelelő ellátás, az iskolapszichológushoz nem csak közvetlenül, gyakran rajtuk keresztül jut el a szülő és a gyerek – emelte ki az iskolapszichológushoz való eljutás lehetőségeit Kovács Ágnes.

Bevált és javasolt gyakorlat, hogy az iskola, óvoda az év elején elkérje a szülők beleegyezését az iskolapszichológiai ellátáshoz, vagy esetleg az ellátás egyértelműségét a szülők által elfogadott működési dokumentumban rögzítse. Egyrészt ilyenkor számos nyomtatványt, dokumentumot bekér a szülőktől az iskola, egyszerűbb a begyűjtés, másrészt nem kell a hozzájárulásra várni, ha sürgős beavatkozásra van szükség. Sürgős eset lehet például, ha valamilyen trauma éri a közösséget, és szakszerű segítséget kérnek számukra a pedagógusok. Az is fontos szempont, hogy a tréningjellegű csoportos foglalkozásokból ne maradjon ki adminisztrációs okok miatt egyik osztálytárs sem. Fontos és bonyolult szakmai szempont a titoktartás és annak összeegyeztetése, hogy a gyermek háta mögött nem történhet intézkedés – hangsúlyozta végezetül a portálnak a klinikai szakpszichológus.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

A borítókép illusztráció

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.