Az idén már nem kötelező a távközlési szolgáltatóknak papíralapú telefonkönyvet megjelentetniük. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, az NMHH szerint a hangalapú és online tudakozók, illetve a netes keresők és közösségi oldalak szinte teljesen megszüntették a kiadványok iránti keresletet.
A csökkenő fogyasztói igények miatt megszűnik a telefonkönyvek egyetemes szolgáltatásjellege, a szolgáltatóknak 2022-től már nem kötelező könyv vagy adathordozó formájában megjelentetni az előfizetők adatait.
Az NMHH piackutatása alapján 2017-ben még közel 60 ezer telefonkönyvet nyomtattak, 2020-ban azonban már 17 ezernél is kevesebbet, és felére esett vissza a fogyasztók által átvett névjegyzékek száma. Ennél is meredekebben zuhan az elektronikus adathordozón, a CD-n terjesztett telefonkönyvek száma, 31 ezerről mindössze 2500-ra, ami 92 százalékos csökkenést jelent – számolt be a Boon.hu.
Az érdeklődés hiánya több okra is visszavezethető, azonban ezeknek van egy közös nevezője, az internet
– fogalmazott az NMHH.
Az online tudakozók mellett komoly konkurenciát jelentenek a netes keresők és a közösségi oldalak, amelyek megkönnyítik egy-egy személy vagy szolgáltatás megtalálását. Az okostelefonok és a mobilnet széleskörű elterjedése tovább gyorsította ezt a folyamatot. Ma már, ha fel akarunk hívni valakit, a telefonunkon is rákereshetünk több platformon is.
Az NMHH piackutatása szerint a 14 éven felüli lakosság mintegy nyolc százaléka használta a kutatást megelőző hat hónapban a telefonkönyv bármelyik formáját.
Ez a viszonylag alacsony arány azonban így is 700 ezer embert jelent. Közülük sokan feltehetően internet-hozzáférés hiányában nyúltak a telefonkönyv után. Ezt a réteget azonban kárpótolhatja, hogy továbbra is tárcsázható az egyetemes tudakozó és a szolgáltatók által fenntartott, saját előfizetőikről szóló információs tudakozóvonalak – írja a Boon.hu.
A teljes cikk ITT olvasható el.