Az uniformizált üzemek révén rugalmasabban lehet alkalmazkodni a piachoz, könnyebb átállni egyik modell gyártásáról a másikéra, és lerövidül az új modellek piaci bevezetése. A meglévő üzemek átalakítása költséges, de hosszabb távon azért is megéri, mert az újabb gyárak építése már olcsóbban megoldható, a beruházási igény 20 százalékkal csökkenthető – mondta a Handelsblatt című német üzleti lapnak Hubert Waltl, a VW-csoport gyártási igazgatója.
Az üzemek és a gyártási folyamatok harmonizálását már az év első felében elkezdik. Az első körben három németországi összeszerelő üzemet alakítanak át. Az ingolstadti Audi-gyárat, valamint a wolfsburgi és a zwickaui Volkswagen-üzemet követően az év vége felé a spanyolországi Martonelli következik – ahol Seatokat gyártanak –, majd a csehországi Mladá Boleslavban működő Škoda-üzem. 2018-ra a VW jelenleg 62 üzemből álló autógyár-hálózatában mindenütt azonos rendszerben zajlik majd a termelés.
A koncepciót a Toyota alkalmazta először. A VW konszern az értékesített gépkocsik száma alapján már megelőzte a korábbi világelső japán társaságot, most pedig átveszi termelésszervezési újítását. A német csoport azonban egy lépéssel előbbre jár a Handelsblatt szerint, mert már egy évtizede alkalmazza az úgynevezett modulárisplatform-eljárást, amelynek révén azonos alapra számos különböző modellt lehet építeni. Így például a moduláris hosszmotoros platformra – Modularer Längsbaukasten, MLB – hat különböző Audi-típust fejlesztettek, és egy Bentleynek is ez az az alapja.
A gyárak uniformizálásával együtt egy új platformot is bevezetnek. Ez a moduláris keresztmotoros platform – Modularer Querbaukasten, MQB –, amely csaknem valamennyi új kompakt modell alapja lesz. Az első az új Audi A3, amely nyáron jelenik meg a piacon, majd az új Volkswagen Golf következik. Összesen 220 fajta kocsit gyártanak majd az MQB-ra.
Kísérleteznek a márkák közti szorosabb integrációval is, és ebben kulcsszerepe lesz a csoport pozsonyi gyárának. Ott végzik az úgynevezett Colorado-projektet, amelynek eredménye három terepjáró – a Volkswagen Touareg, az Audi Q7 és a Porsche Cayenne –, amelyek azonos műszaki alapra épülnek és ugyanabban a gyárban készülnek. Az újabb modellek közül ugyancsak közös platformon, és szintén Pozsonyban készül majd a 2013-ban megjelenő Porsche Macan és az Audi Q5 kompakt terepjáró, és számos elemében azonos az új Audi Q3 és a Volkswagen Tiguan is. A kisautók szegmensében ugyancsak Pozsony a fellegvár, a szlovák fővárosban gyártják az úgynevezett New Small Family sorozatot, amelynek műszakilag csaknem teljesen azonos tagjai a Volkswagen Up, a Seat Mii és a Škoda Citigo – írta a Handelsblatt.
A VW-csoporthoz a névadó Volkswagen márka mellett az Audi, a Seat, a Škoda, a Bentley, a Bugatti és a Lamborghini tartozik, valamint a VW haszongépjárműveket gyártó részlege, illetve a Scania. A cég dolgozik a Porsche integrálásán, és sokáig arra is törekedett, hogy beillessze a csoportba a Suzukit, tavaly azonban megromlott a kapcsolat, és a japán cég szakított a német partnerrel.