A nőknél a siker kulcsa, csak nem akarják használni?

Szükség van-e több női felső vezetőre? Milyen akadályokkal szembesülnek a hölgyek karrierépítésük során? Akarnak-e egyáltalán vezetők lenni? Íme néhány lehetséges válasz.

Pálffy Renáta
2013. 05. 29. 19:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Világgazdaság által rendezett Nők az üzleti csúcson című konferencia fontosságát kiválóan alátámasztja, hogy ma már számos tanulmány hívja fel a figyelmet arra: jobb eredményeket produkál egy olyan cég, ahol női vezetőket is foglalkoztatnak. Az Ernst & Young kutatásában például az áll, hogy a nők szerepe a világgazdaságban a következő öt évben olyan nagy lehet, mint India vagy Kína népességéé. A tanácsadó cég azt is kiemelte: ennyi idő alatt a nők fizetése 13 ezer milliárd dollárról 18 ezer milliárd dollárra emelkedhet.

Az elméletet manapság már nagyon jól ismerjük. A globális cégeknél is hangsúlyozzák a célkitűzések között a munkaerő sokszínűségét, hiszen ebből komoly gazdasági előnyök származnak. Európában Norvégia élenjárónak számít ezen a területen. 2008-tól legalább 40 százalékos női jelenlétet írtak elő a tőzsdei vállalatok igazgatótanácsaiban. Tavaly áttörés következett be az Európai Unióban is: az Európai Bizottság előterjesztette azt a jogszabályt, amelynek célja, hogy a tőzsdén jegyzett vállalatok vezetésében 2020-ra 40 százalékos legyen a nők aránya. Hazánk nagyban elmarad az unió számaitól: az EU-ban 2012-ben jegyzett 13,7 százalékkal szemben hazánkban a női felső vezetők aránya 5,7 százalék volt. Az unióban azóta 15,8 százalékra nőtt a nők aránya az igazgatótanácsokban.

Czakó Borbála, az Ernst & Young globális igazgatója ennek kapcsán szintén hangsúlyozta a sokszínűség fontosságát a vállalatok esetében, valamint azt, hogy az eredményesség miatt kellenek a női vezetők. Azon cégek igazgatótanácsaiban ugyanis, ahol a nők aránya több mint egy százalék, ott az árbevétel és a nyereségesség is nő. Így tehát a női vezetők számának emelése nem pusztán egy esélyegyenlőségi kérdés. Czakó Borbála kiemelte azt is, hogy a fizetések között is komoly különbségek mutatkoznak: a hölgyek 15 százalékkal keresnek kevesebbet férfi társaiknál. A női vezetők arányát illetően Németországban és Svájcban a legrosszabb a helyzet: a németeknél nulla felé konvergál ez a szám, míg Romániában és Szlovákiában 10 százalék. A német helyzettel maga Angela Merkel kancellár is foglalkozik: konzultált a problémáról a nagy cégek vezető üzletasszonyaival, hogy egyfajta mozgalom indulhasson a női vezetők számának növelése érdekében.

A McKinsey tanácsadó cégnél több éve kutatják ezt a témát. Dietz Miklós senior partner szerint a mai üzleti világ legnagyobb tartaléka a női vezetőkben rejlik, ez az egyik legnagyobb kihasználatlan lehetőség. A vezetői viselkedést vizsgálva a nők bizonyos faktorokban lényegesen jobbnak bizonyultak férfi társaiknál: ilyen többek között az ösztönzés és a jutalmazás, a tehetség- és képességfejlesztés.

A munkaerőpiac furcsa paradoxona, hogy ugyan az egyetemi diplomát szerzők többsége ma már nő, a felső vezetői szinteken ehhez képest elenyésző arányban képviseltetik magukat. Ennek egyik fő korlátjaként a McKinseynél is a munka és a család kettős terhét látják, mivel még a skandináv országokban is, ahol a női vezetők aránya elég jó, a házimunkából a nők kétszer annyit végeznek, mint a férfiak. A gyermekvállalással és a családi élettel járó kötelezettségeken túl a karrierről való gondolkodást másképp közelíti meg a társadalom. A hölgyekre jellemző, hogy nem szívesen vállalják fel a sikereiket, és általában nem szimpatikus az a nő, aki a sikereiről beszél.

Nem lehet azonban mindent a külső akadályokra fogni. Mint azt Stark Júlia, a McKinsey munkatársa elmondta, a nők nagyon sokszor nem is vágynak arra, hogy vezetők legyenek, a társadalmi minta nem ezt programozta beléjük. Emellett maguknak a vezetőknek is egy jelentős része nem tartja a fennálló helyzetet problémának, mivel nincs meg az a kritikus tömeg, amely ezt felhozhatná. A McKinsey szakértői szerint az áttöréshez konkrét intézkedések kellenek, nem csak irányelvek.

Kornai Gábor, az AAM informatikai tanácsadó kft. elnöke szerint nagyon fontos, hogy minél több nő kerüljön be a felső vezetésbe, de azt látja, hogy a szülés és a gyermeknevelés korlátain nem tudnak keresztültörni, ami egy társadalmi elvárás feléjük. A hölgyek 5-7 éves munkatapasztalat után általában elmennek szülni, több évet pályán kívül töltenek, és ha nem képzik magukat, akkor nem tudnak visszatérni a munkához, ami sok esetben napi 14-15 óra is lehet. Ezt egy gyermekes anyuka nem tudja vállalni. Szerinte amíg a kultúra és a férfiak hozzáállása nem változik, és a nők nem kapnak több támogatást, nem lesz érdemi változás.

László Tamás, a TIG-RES Zrt. vezérigazgatója azt tapasztalta, a nők semmivel sem rosszabb vezetők, mint a férfiak, ugyanakkor a nőknek egy jelentős része nem szeretne felső vezető lenni, nem akarja vállalni azokat a többleteket, ami ezzel jár. A megtanult értékrend és a családi vonatkozások sokkal nagyobb súllyal esnek latba náluk, ha erről kell dönteni.

Kerekes Sándor, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára a nők helyzetét egy tágabb kontextusba helyezve arról beszélt: ma a világnak számos megoldatlan problémával kell szembenéznie. Egy új világ van előttünk, ahol a megérzések sokkal fontosabbak, és itt hatalmas szerep juthat a nőknek. A számítógép ugyanis ma már tudja az agyat helyettesíteni, de nincs érzelmi intelligenciája. A digitális világ pedig az érzelmi intelligenciára épít.

Marad azonban a kérdés, hogy mit lehet tenni azért, hogy több nő akarjon vezetői pozícióba kerülni. Dávid Ilona, a MÁV vezérigazgatója szerint sokan akarnak fiatalon vezetők lenni, de nem lehet valakiből azonnal vezérigazgató. Egyszerűen tenni kell érte, meg kell érte dolgozni, és a kínálkozó lehetőségeket nem szabad futni hagyni. Egy vezérigazgató kiválasztásánál ugyanis egyáltalán nem az a szempont, hogy férfi vagy nő, hanem hogy milyen az addigi teljesítménye. Kósa Erika, a Consequit elnöke úgy látja, nagyon nagy szerepe van a családi közegnek abban, hogy egy nő hogyan gondolkodik a karrierjéről. Meghatározó, hogy milyen mintákat látott maga előtt gyermekkorában. Azt vallja: egy nőnek példaképeket kell választani, akiket követhet.

Előd Bea, a Citi Szolgáltató Központ vezetője szintén a már említett sokszínűségben hisz. Cégénél különböző programok segítségével igyekeznek növelni a női vezetők arányát. Ő maga 39 különböző nemzetiségű munkatárssal működik együtt, és ennek alapján szerinte az egyik legfontosabb feladat ennek a kulturális sokféleségnek a figyelembe vétele. Hiszen minden vezető más kultúrát hordoz, és ehhez egy magas fokú érzelmi intelligenciára van szükség, hogy a felmerülő problémákat eredményesen lehessen kezelni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.